۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲
دلیل ریزش بورس مشخص نیست اما قوانین حمایتی هم اجرا نشدند
تحلیل هفتگی بورس؛

دلیل ریزش بورس مشخص نیست اما قوانین حمایتی هم اجرا نشدند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند نزولی روند پیش‌فرض بازار شده است، مطرح کرد: آینده بازار بستگی به حمایت سهامداران عمده از سهم‌های خود دارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه این هفته فقط دو روز مثبت و کم‌جان به خود دید، اما در آخرین روز معاملاتی هفته باز هم بازار سقوط کرد و در نهایت، قرمز بسته شد. کارشناسان بازار سرمایه خبرهای مثبت از نشست‌های وین و برجام و در نهایت، تلاش دولت برای کاهش نرخ دلار را عوامل اصلی سقوط بازار می‌دانند چراکه با کاهش مجدد قیمت دلار ارزش شرکت‌های بورسی هم پایین‌تر می‌آید.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسانات بورس اظهار کرد: روند ریزش سهم‌ها تبدیل به یک روند پیش‌فرض برای بازار سرمایه شده است بنابراین، باید گفت که بازار تحلیل خاصی را نمی‌پذیرد؛ به نحوی که سهم‌های ارزنده بازار روز به روز وضعیت بدتری به خود می‌گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: بررسی دلیل ریزش بازار بسیار سخت است، اما نکته قابل تأمل این است که تمام مصوبه‌ها و قوانینی که سیاست‌گذار در جهت توسعه و کمک به بازار انجام داده، جنبه عملیاتی پیدا نکرده و در حد حرف باقی مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه اختصاص یک درصد صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار قانون است، گفت: هنوز یک درصد صندوق توسعه ملی به بازار واریز نشده و حتی ۳۵ هزار میلیارد تومانی که سال گذشته دولت برای تأمین کسری بودجه خود از بازار خارج کرده، هنوز مقدار کمی از آن برای برگرداندن جو اعتماد به بازار تزریق نشده است یعنی رویکرد غالب نسبت به بازار، تامین سرمایه شرکت‌های نهادی و دولتی و تخلیه پول از بازار است.

نوروزی درباره ساز و کارهای فعلی بازار سرمایه مطرح کرد: ساز و کارهای فعلی به بازار آسیب وارد می‌کنند و حتی با تغییر دامنه نوسان و تزریق ۵۰ میلیارد دلار از سمت بانک مرکزی هم مشکل اصلی بازار حل نمی‌شود زیرا مسئله اصلی و بنیادی بازار سرمایه در حال حاضر این است که ساختار دولتی با وجود تمام سودهایی که از بازار کسب کرده است، اما باز هم مردم را به سمت سپرده‌گذاری در بانک و حضور در بازارهای دیگر دعوت می‌کند.

وی افزود: سهامدار خرد بازار باید مالیات بر سهم‌های خود را همواره به دولت بپردازد اما هیچ گاه این مالیات از سپرده‌گذار در بانک گرفته نمی‌شود بنابراین، می‌توان گفت که در حال حاضر، بانک بهترین نهاد برای سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در مورد روند کوتاه‌مدت بازار خاطرنشان کرد: بازار ممکن است در هفته‌های آینده ۳۰ درصد بالا بیاید، اما باز هم احتمال می‌رود روند نزولی خود را داشته باشد و این مسئله بیشتر به سهامداران عمده بستگی دارد.

کد خبر: ۸۹٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha