۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
نگرانی تولیدکنندگان از تغییر سیاست‌های حوزه واردات
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری مطرح کرد

نگرانی تولیدکنندگان از تغییر سیاست‌های حوزه واردات

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با تاکید بر ضرورت وجود یک متولی و مرجع واحد در حوزه صنایع، تغییر سیاست‌های مربوط به حوزه واردات در پی نوسانات ارزی را از مشکلات مهم بخش تولید اعلام کرد

به گزارش بازار به نقل از شانا، محمدرضا شهیدی در گفت‌وگو با شاتا ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی در سال گذشته گفت: علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی و آغاز پرتلاطم در سال ۹۹، در پایان سال صنعت لوازم خانگی به رشد تولید بالای ۴۰ درصد رسید و خوشبختانه توانستیم بخشی از خواسته مقام معظم رهبری را در جهش تولید اجرا و عملیاتی کنیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، با تاکید بر موفقیت این صنعت در پاسخ به نیاز بازار داخل، تصریح کرد: بخش تولید وظیفه خود را در زمینه تولید کافی، با کیفیت و با قیمت متناسب با هزینه تولید انجام داده است اما برای تداوم این شرایط نیاز به برخی اقدامات و اجرای سیاست‌های حمایتی است.

شهیدی با یادآوری نوسانات ارزی زیاد و متوالی در دو دهه گذشته، به تاثیر آن بر سیاست‌های مربوط به حوزه تولید و صادرات اشاره کرد و افزود: زمانی که شرایط ارزی کشور خراب شده است، سیاست توجه به تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی را داشتند ولی با خوب شدن وضعیت ارزی و بالا رفتن قیمت نفت، واردات را افزایش پیدا کرد.

وی در دامه خواستار تثبیت یک سیاست کلی در حمایت از تولید کننده و ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل شد و اظهار داشت: ظرفیت تولید داخل بسیار بالاست و در حال حاضر تنها ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال است، از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش هم در وضعیت قابل قبولی هستیم، با توجه به تمامی این موارد، نیاز بخش تولید این است یک برنامه چند ساله در خصوص ممنوعیت و محدودیت‌های واردات اجرا شود تا تولید کننده بتواند برنامه‌ریزی بلند مدت در راستای جهش تولید و افزایش عمق ساخت داخل را داشته باشد.

شهیدی در ادامه افزود: در شرایط فعلی تولیدکننده نمی‌داند در آینده چه وضعیت و شرایطی ایجاد می‌شود و اینکه با باز شدن درب های واردات ممکن است تولید با مشکل روبرو شود و حتی واحدهای تولیدی دچار آسیب جدی و ورشکستگی شوند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته برای برخی از برندهای ملی افتاد که بخشی از آن مربوط به سیاست‌های اِعمال شده در این حوزه بود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در بخش دیگر صحبت‌های خود، ضمن تشکر از وزارت صمت و پیگیری این وزارتخانه در حوزه تولید، گفت: بخشی از مسائل مربوط به حوزه تولید در اختیار وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دیگر مانند وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، تأمین‌اجتماعی و دیگر بخش‌هاست، که این موضوع تعدد دستگاه ‌ها و بخش‌ها نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ضرورت ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف مرتبط با تولید
وی با بیان اینکه وزارت صمت متولی تولید در بخش صنعت است، پیروی و هماهنگی سایر دستگاه‌ها با این وزارتخانه را ضروری و لازم دانست و تصریح کرد: اگر این همکاری، همگرایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شود، بخش بزرگی از مشکلات بخش تولید و صنعت برطرف خواهد شد.

وی واگرایی در ادبیات اداری وزراتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را عامل ایجاد مشکل و مانع در تولید اعلام کرد و با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه تولید، از آن به عنوان آسیب جدی بخش تولید یاد کرد.

شهیدی با تاکید بر اینکه وزارت صمت در چهارچوب وظایفی که دارد و بر اساس اختیارات قانونی خود، خوب عمل کرده است و اقدامات مثبتی را در حمایت از تولید انجام داده است بیان کرد: لازم است یک متولی برای حوزه صنعت مشخص شود که سایر بخش‌ها در گمرک، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها دستورات و مقررات آن را عملیاتی و اجرایی کنند و اجتهاد مجدد بر روی موضوع به عمل نیاید.

کد خبر: ۸۹٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha