۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
«ثبات بازار ارز» چشم‌انتظار دولت جوان و علم‌محور است
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

«ثبات بازار ارز» چشم‌انتظار دولت جوان و علم‌محور است

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد دولتی جوان، مقتدر و با انگیزه انتخاب شود که براساس اصول علمی و اقتصادی، از افزایش و کاهش شدید ارز جلوگیری کند.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری با اشاره به روند الاکلنگی نرخ ارز و احتمال دست کاری دولت در قیمت گذاری اظهار کرد: هر رخدادی در بازار ارز ایجاد شود، عده ای وارد میدان سخن پراکنی شده و اعلام می دارند دولت برای افزایش درآمد، در قیمت گذاری ها دست کاری کرده است.

وی همین حرف و حدیث ها را در کاهش نرخ ارز دارای مصداق عینی دانست و افزود: قیمت ها با شیب ملایم و قابل پیش بینی و نیز متناسب با شاخص های اقتصادی حرکت نمی کند.

مظاهری ادامه داد: افزایش شدید نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی یا اتفاقاتی است که به صورت سیاست های اقتصادی و اجتماعی در بازار رخ می دهد و لذا تقاضا برای خرید ارز فزونی می گیرد.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی حفظ ارزش دارایی را موجب هجوم مردم به سمت بازار ارز دانست و تصریح کرد: مذاکرات یا توافقات بین المللی و نیز انتظاراتی که درپی انتخابات پدیدار می شود، [موجب افت قیمت ارز می شود].

مظاهری با استناد به فرموده رهبری، ابراز امیدواری کرد دولتی جوان و با انرژی وارد میدان شود و نارسایی ها را سامان دهد.

وی با بیان این مطلب افزود: جامعه با این انتظار، برای حفظ دارایی خود ارز را به عنوان یک ابزار تلقی نخواهد کرد.

مظاهری گفت: این انتظار منجر شده تقاضا برای پس انداز ارز کاهش یابد و در نتیجه قیمت رو به افت بگذارد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: رشد ناخالص ملی و ارز موجود در دسترس باید [در قیمت گذاری ترتیب اثر دهد].

مظاهری به رادیو گفت‌وگو گفت: شاخص های اقتصادی نشان می دهد که نسبت به قیمت های امروز، شاهد نوسان بالایی در نرخ ارز نخواهیم بود.

وی افزود: دولت هم نوید آزادسازی ارز بلوکه شده و در ادامه [ارزپاشی] را داده است و قیمت ها پایین خواهد آمد و شاید این گفته، اثری روانی را برای کاهش قیمت درپی داشته باشد

مظاهری اضافه کرد: البته این گفته رئیس جمهور خطایی در دل خود دارد که منجر می شود ارز ناشی از دارایی های سرمایه ای به صورت تصنعی استفاده شود ولی متاسفانه تجربه دولت چنین خطایی را آشکار ساخته است.

وی ابراز امیدواری کرد دولتی جوان، مقتدر و با انگیزه که متکی بر آرای مردمی است انتخاب شود و بر اساس اصول علمی و اقتصادی، سیاست های ارزی را به خوبی تدوین کنند تا دیگر شاهد نوسانات افزایشی و کاهش های شدید نباشیم.

مظاهری افزود: یک دولت مقتدر و عاقل کاری می کند که روند شاخص های کلان اقتصادی از جمله نرخ ارز با شیبی ملایم برای مردم پیش‌بینی شود.

کد خبر: ۸۹٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha