۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
تامین منابع سدهای «معشوره»، «خرسان ۳» و «بختیاری» از محل فایناس و سرمایه گذاری خارجی
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با بازار:

تامین منابع سدهای «معشوره»، «خرسان ۳» و «بختیاری» از محل فایناس و سرمایه گذاری خارجی

رضوی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب می گوید که قرار است عملیات تکمیل ساخت و بهره برداری از ۳ سد بزرگ بختیاری، تنگ معشوره و خرسان ۳ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فایناس های خارجی انجام شود.  

بازار؛ گروه انرژی: زمان زیادی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده است. دولتی که با وعده های شیرین بسیاری توانست رای اعتماد مردم را بگیرد، حالا با کوهی از وعده های عملی نشده، می خواهد دولت را تحویل دولت بعدی بدهد.

تک نرخی شدن تورم و دست یافتن به رشد اقتصادی و بهبود سطح معیشت مردم تنها بخشی از وعده هایی بود که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. در حوزه انرژی هم تعداد وعده هایی که محقق نشده، کم نیستند. از دریاچه ارومیه ای که احیا نشد و سدهای که ساخته نشد و مشکلات آبی استان های محرومی که مرهمی برایشان  پیدا نشد.  

اما حالا حسن رضوی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بازار می گوید که قرار است عملیات تکمیل ساخت و بهره برداری از ۳ سد بزرگ بختیاری، تنگ معشوره و خرسان ۳ با استفاده  ظرفیت بخش خصوصی و فایناس های خارجی انجام شود.  

آنگونه که این مقام مسئول در وزارت نیرو می گوید تکمیل این ۳ سد حدود ۳ میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد و در صورت بهره برداری چیزی حدود ۳ میلیارد مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی سدها افزوده خواهد شد.

قرار است که عملیات تکمیل ساخت و بهره برداری از ۳ سد بزرگ بختیاری، تنگ معشوره و خرسان ۳ با استفاده  ظرفیت بخش خصوصی و فایناس های خارجی  انجام شود.   تکمیل این ۳ سد حدود ۳ میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد

تشنگی بین النهرین لرستان بعد از ۱۵ سال 
یکی از سدهای که قرار بود در این دولت ساخته شود، سد معشوره است. سدی که با گذشت ۱۵ سال همچنان معطل در میان اما و اگرهای وزارت نیرو، تنها وعده ذخیره می‌کند تا لرستان بی‌بهره از منابع آبی پایدار از قافله توسعه و رونق اقتصادی عقب بماند. بر اساس اعلام استاندار لرستان، در صورت بهره برداری از این سد مشکل آب شرب و صنعت شهرستان‌های چگنی، پلدختر، دلفان و همچنین کوهدشت را رفع خواهد شد. با این وجود سالهاست بین‌النهرین لرستان در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه مانده است. حالا درست در روزهای پایانی دولت مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزایش امیدواری های برای حل مشکل این سد و دو سد خرسان ۳ و بختیاری خبر می دهد.

اما کوتاهی در ساخت این سدها در حالی است که مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مدعی است که بخش زیادی از سیلاب سال های ۹۷ و ۹۸ در لرستان ناشی از نبود سد بوده است. به عنوان مثال اگر سد معشوره اگر در منتهی الیه این استان احداث شده بود تله اندازی آب در این استان به درستی انجام می شد و خسارت ها تا این اندازه افزایش پیدا نمی کرد.

جالب است که بدانید ۱۱ سد در استان لرستان در حال ساخت است که تاکنون شش سد تکمیل شده و پنج سد دیگر در انتظار تامین اعتبار است و با اعتبارات قطره‌ چکانی نمی‌توان پروژه‌ها را به‌ زودی به اتمام برساند.

بخش زیادی از سیلاب سال های ۹۷ و ۹۸ در لرستان ناشی از نبود سد بوده است. به عنوان مثال اگر سد معشوره اگر در منتهی الیه این استان احداث شده بود تله اندازی آب در این استان  به درستی انجام می شد و خسارت ها تا این اندازه افزایش پیدا نمی کرد

خرسان ۳  و بختیاری درگیر اما و اگرهای مسئولین 
سد خرسان۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که همانند بسیاری دیگر از طرح‌های سدسازی با اما و اگرهای بسیاری روبرو است و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.

این سد در ۴۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و بالادست سد کارون۴ احداث می‌شود.

سد خرسان‌۳ با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، ۱۵۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سدهای بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده است و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سدهای پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌۲ و ۳ را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند اما بنا بر گفته منابع آگاه این طرح که در ابتدا تنها قرار بود به ایجاد یک سد اکتفا شود در میانه راه برای آن طرح دیگری تعریف شده و انتقال آب بین‌حوضه‌ای نیز به آن اضافه شده است تا آبی به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال به استان‌های یزد، کرمان، شهرضا، دهاقان، مبارکه و سمیرم استان اصفهان منتقل کند.

سد بختیاری هم با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر که عنوان"بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان" را به خود اختصاص داده، در ۸۰ کیلومتر جنوب شرقی خرم‌آباد و در ارتفاعات سر به فلک کشده زاگرس احداث خواهد شد و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه "تنگ پیچ" راه‌آهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر دورود به اندیمشک است. این سد هم برخلاف تمام وعده هایی که داده شده،

دخالت دولت در قیمت گذاری آب و برق موجب شده که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته باشد  و هر روز شرایط در این بخش ها بد و بدتر شود

داستان تکراری قیمت گذاری دستوری و بحران  در صنعت آب  و برق 
اما تکمیل این سدها در حالی به امید سرمایه گذاری بخش خصوصی رها شده که این رضوی مدعی است که در سال ۱۴۰۰ شرایط وزارت نیرو به لحاظ اعتباری نسبت به ۵ سال گذشته بهتر  شده و  می توانیم خیلی از پروژه ها را می توانیم به اتمام برسانیم. اعتباری که گفته می شود برای امسال بدون بحث های فایناس تنها ۲ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با حجم طرح نیمه تمام دولت تقریبا هیچ است.

اینکه دولت می گوید قصد کاهش تصدی گری در اقتصاد داشته و می خواهد تکمیل و بهره برداری از پروژه های عمرانی و سد سازی را به بخش خصوصی واگذار کند، اتفاق خوبی است. اما این هدف محقق نمی شود جز با پایان یافت قیمت گذاری دستوری  و تعیین قیمت ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا. صالحی فعال صنعت برق  به بازار می گوید که  دخالت دولت در قیمت گذاری آب و برق موجب شده که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته باشد  و هر روز شرایط در این بخش ها بد و بدتر شود.

کد خبر: ۸۹٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha