۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
روند افزایش ارزش پوند نسبت به دلار سرعت گرفت
تلاطم در بازار ارز به دنبال ارایه گزارشهای اقتصادی؛

روند افزایش ارزش پوند نسبت به دلار سرعت گرفت

گزارشهای اقتصادی که در هفته های اخیر منتشر شده است باعث شد تا بازار ارزها در دنیا با تغییرات بزرگی روبرو شود. برنده اصلی در این بازار، پوند بریتانیا است.

بازار؛ گروه بین الملل:  افزایش ارزش پوند در برابر دلار امریکا از روز سه شنبه شروع شد و انتظار می رود این روند تا انتهای هفته ادامه پیدا کند. دلیل رشد ارزش پوند انتشار گزارش بازار کار بریتانیا در ماه مارس امسال است که از رشد اشتغال و از سر گیری بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی در این کشور حکایت دارد.

اقتصاددانان پیش بینی کردند در گزارش جدید بازار کار بریتانیا نرخ بیکاری در ماه مارس برابر با ۴.۸ درصد اعلام شده باشد که ۰.۱ درصد کمتر از ماه فوریه خواهد بود. این در حالیست که آمارهای مربوط به بازار کار در امریکا نشان از رسیدن نرخ بیکاری این کشور به مرز ۶ درصد و افزایش نرخ تورم تا ۴.۳ درصد دارد. دولت امریکا اعلام کرده است برنامه های حمایت از اقتصاد را تا ماه سپتامبر سال جاری ادامه می دهد و همین سیاست بستر را برای افزایش بیکاری و افزایش نرخ تورم فراهم کرد.

طبق گزارش منتشر شدع در بریتاینا افزایش نرخ اشتغال و کار بیکاری در این کشور با افزایش نرخ دستمزدها همراه است. حتی خبرها از رشد ۴.۵ درصدی پاداش ها در ماه مارس حکایت دارد که  نشان از بازگشت شرایط عادی به اقتصاد کشور بریتانیا دارد.

 اوضاع خوب اقتصاد بریتانیا باعث رشد ارزش پوند شد
در حالت کلی می توان این طور بیان کرد که دلیل افزایش ارزش پوند در روز ۱۸ می سال جاری اوضاع خوب اقتصادی بریتانیا، باز شدن اقتصاد و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در این کشور است.

البته بانک مرکزی بریتانیا تاکید کرده است سیاست حمایت از اقتصاد را تا اواسط نیمه دوم امسال ادامه می دهد و تصمیمی برای افزایش نرخ بهره بانکی ندارد و این حمایتهای اقتصادی هم می تواند بستر دیگری برای تقویت نرخ رشد اقتصادی این کشور شود.

از طرف دیگر انتظار می رود در گزارش جدید دولتی آماری در مورد  افزایش فعالیتهای ساختمانی و افزایش سرمایه گذاری در این حوزه وجود داشته باشد. فاکتوری که می تواند باعث تقویت فعالیت اقتصادی در صنایع زیادی شود و در نهایت افزایش ارزش پوند نسبت به دلار را به همراه بیاورد.

در فاصله ماه های مارس تا آوریل سال جاری شمار جوازهای ساختمانی در بریتانیا افزایش یافته است. در ماه مارس ۱.۷۵ میلیون جواز ساخت در این کشور صادر شد در حالیکه در ماه آوریل شمار جوازهای صادر شده در این کشور به ۱.۷۷ میلیون رسید.

پیش بینی ارزش پوند به دلار
حال سوال این است که نرخ برابری پوند به دلار در هفته جاری چه وضعی خواهد داشت؟ وب سایت دیلی فارکس در گزارش خود نوشت: «در هفته گذشته نرخ برابری  پوند به دلار برابر ۱.۴۱ بود به این معنا که ارزش هر پوند معادل ۱.۴۱ دلار بود. در روز جمعه این نرخ برابری به ۱.۴۰ رسید ولی در این سطح برای دوره ای بسیار کوتاه دوام آورد و به سرعت رکورد ۱.۴۶۱ را شکست. کارشناسان بر این باورند نوسان های زیاد  نرخ برابری این دو ارز و به خصوص رکورد شکنی نرخ برابری این دو ارز در اواخر هفته نشان داده است که نیروهای قدرتمندی در بازار فعال هستند. آمارها نشان می دهد در روز اول هفته جاری نرخ برابری پوند به دلار به بالاترین سطح طی ۲۵ روز اخیر رسید و باعث شد تا متوسط نرخ برابری پوند به دلار در ۱۵ روز اخیر را تغییر دهد. انتظار می رود با توجه به از بین رفتن محدودیتهای کرونایی در بریتانیا و اجرایی شدن برگزیت در این کشور، نرخ برابری پوند به دلار تا انتهای هفته نوسان های زیادی را تجربه کند ولی  متوسط نرخ برابری این دور نرخ در  هفته جاری به ۱.۴۲۵ برسد که بیش از متوسط نرخ برابری در هفته گذشته خواهد بود.»

نرخ برابری یورو به دلار چگونه است
در این روز نرخ برابری یورو به دلار در سطح ۱.۲۱ قرار داشت که ۰.۸ درصد از نرخ برابری این دو ارز در روز پنج شنبه هفته گذشته بالاتر بود. در هفته گذشته هم نرخ برابری این دو ارز نوسان های زیادی را تجربه کرد و دلیل این نوسان ها ارایه گزارهای بانک مرکزی امریکا در مورد نرخ تورم در کشور و گذشتن آن از نرخ تورم انتظاری بود.

اما در ابتدای هفته جاری گزارش مربوط به ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه یورو منتشر شد که نشان از افت ۰.۶ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در فصل اول امسال داشت. طبق این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۸ درصد پایین تربود.

پیش بینی می شود در هفته جاری نرخ برابری یورو به دلار بازهم نوسان را تجربه کند. در این هفته قرار است  آمار مربوط به نرخ تورم  منطقه یورو منتشر خواهد شد که بدون شک روی نرخ برابری یورو به دلار تاثیر می گذارد ولی پیش بینی نمی شود تا انتهای ماه می امسال از ۱.۲۲ بالاتر برود. رشد  نرخ برابری این دو ارز در شرایطی اتفاق افتاده است که در اوایل ماه می امسال نرخ برابری یورو به دلار برابر با ۱.۱۹۸ بود.

کد خبر: ۸۹٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha