۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
تبدیل پلاستیک بازیافت شده به سوخت جت
«بازار» گزارش می دهد

تبدیل پلاستیک بازیافت شده به سوخت جت

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به ابداع روشی شدند که پلاستیک بازیافتی را به سوخت جت تبدیل کنند؛ در این روش از کاتالیزور روتنیوم برای تبدیل پلی اتیلن در دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد استفاده شده است.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: محققین دانشگاه واشنگتن آمریکا موفق شدند روشی را برای تبدیل پلاستیک به مواد تشکیل دهنده سوخت هواپیما و سایر محصولات مفید در صنعت حمل ونقل ایجاد کنند؛ این تیم تحقیقاتی بر این باور است  که روش ابداعی آنها  استفاده از پلاستیک را برای بسیاری از صنایع آسان و مقرون به صرفه خواهد ساخت.

بر اساس نتایج بدست آمده، از این روش می توان برای تبدیل ۹۰ درصد پلاستیک به سوخت هواپیما و برخی دیگر از محصولات و مشتقات هیدرو کربنی بهره گرفت؛ زمان مورد نیاز برای انجام فرایند تبدیل تنها یک ساعت خواهد بود که در مجاورت یک دمای کاملا متوسط نیز انجام خواهد شد.

محققین دانشگاه واشنگتن آمریکا موفق شدند روشی را برای تبدیل پلاستیک به مواد تشکیل دهنده سوخت هواپیما و سایر محصولات مفید در صنعت حمل ونقل ایجاد کنند؛ این تیم تحقیقاتی بر این باور است  که روش ابداعی آنها استفاده از پلاستیک را برای بسیاری از صنایع مقرون به صرفه خواهد ساخت

هانگفی لین که مدیریت این پروژه بزرگ در دانشگاه واشنگتن را برعهده دارد گفت: صنعت بازیافت یکی از پر هزینه ترین حوزه های اکنون در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفته می باشد که نقش اساسی در روند هدایت زیست محیطی یک منطقه ایفا می کند و به همین دلیل، اتخاذ تصمیمات استراتژیک از سوی دولتمردان اجتناب ناپذیر بوده و نیازمند برنامه مدون  و زیر ساخت های کلیدی است.

به گفته این مهندس شیمی، هزینه بسیار بالا و نبود امکانات در  فرایند بازیافت بسیاری از کشورها اختلال ایجاد کرده و همین امر نیز صدمات زیست محیطی جبران ناپذیری را به بدنه زندگی بشری وارد کرده است؛ در این راستا ما سعی نمودیم روشی را ابداع کنیم که هم منبع سوخت بسیاری از وسایل نقلیه را تامین نماییم و هم اینکه بخش عظیمی از زباله های بازیافتی را منهدم سازیم.

وی افزود: در دهه های اخیر، تجمع مواد زائد پلاستیکی باعث ایجاد بحران زیست محیطی، آلودگی اقیانوس ها و محیط های بکر در سراسر جهان شده است؛ با تخریب این پلاستیک ها، کارشناسان دریافته اند که تکه های ریزی به نام میکرو پلاستیک وارد زنجیره غذایی شده و در صورت ناشناخته بودن به تهدیدی برای سلامت انسان تبدیل خواهند شد.

کارولین جاش دانشیار دانشگاه واشنگتن در خصوص  روش ابداعی تیم آقای لین تصریح کرد، که بازیافت پلاستیک یک موضوع بسیار مشکل ساز در سراسر دنیاست؛ متداول ترین روش  بازیافت پلاستیک یک فرایند مکانیکی است که ابتدا پلاستیک را ذوب کرده و مجدداً قالب گیری می کنند و همین امر نیازمند زمان و هزینه بسیار بالایی است؛ بازیافت مواد شیمیایی می تواند محصولات با کیفیت بالاتری تولید کند اما در عوض به دمای واکنش بیشتر و زمان پردازش طولانی تری احتیاج دارد و همین امر باعث شده است که تنها بین  ۹ الی ۱۵  درصد از پلاستیک های کشورهای پیشرفته بازیافت شود.

تجمع مواد زائد پلاستیکی باعث ایجاد بحران زیست محیطی، آلودگی اقیانوس ها و محیط های بکر در سراسر جهان شده است؛  با تخریب این پلاستیک ها، کارشناسان دریافته اند که تکه های ریزی به نام میکرو پلاستیک وارد زنجیره غذایی شده و در صورت ناشناخته بودن به تهدیدی برای سلامت انسان تبدیل خواهند شد

گفتنی است، روش این دانشمندان کاملا متفاوت بوده و در آن از یک فرآیند کاتالیزوری برای تبدیل پلی اتیلن به سوخت جت و روان کننده های با ارزش بالا استفاده شده است ؛ پلی اتیلن که به پلاستیک شماره یک مشهور است، متداول ترین پلاستیکی است که در طیف وسیعی از محصولات از کیسه های پلاستیک، بطری شیر و بطری های شامپو گرفته تا لوله کشی مقاوم در برابر خوردگی، الوار کامپوزیت پلاستیک چوب و مبلمان پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مشکل سازترین آلاینده های موجود است.

برای این فرآیند، محققان از کاتالیزور روتنیوم روی کربن و یک حلال معمول استفاده می کنند و  با این کار توانستند حدود ۹۰ درصد پلاستیک را به اجزای سوخت جت یا سایر محصولات هیدروکربنی در  زمان یک ساعته و دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد تبدیل کنند.

روتنیوم یک عنصر شیمیایی با نماد Ru و عدد اتمی ۴۴ است. این عنصر یک فلز واسطه نادر است که متعلق به گروه پلاتین جدول تناوبی است و مانند سایر فلزات گروه پلاتین نسبت به سایر مواد شیمیایی بی اثر است. روتنیوم معمولاً به عنوان یک عنصر جزئی در سنگ معدن‌های پلاتین یافت می شود. کاربرد جزئی برای روتنیوم در آلیاژهای پلاتین و به عنوان یک کاتالیزور شیمیایی است و یک کاربرد جدید روتنیوم نیز استفاده به عنوان لایه درپوش برای فوتوماسک‌های فرابنفش شدید است. روتنیوم به‌ طور کلی در سنگ معدن‌های دیگر فلزات گروه پلاتین در کوه‌های اورال و در آمریکای شمالی و جنوبی یافت می‌شود.

برای این فرآیند، محققان از کاتالیزور روتنیوم روی کربن و یک حلال معمول استفاده می کنند و  با این کار توانستند حدود ۹۰ درصد پلاستیک را به اجزای سوخت جت یا سایر محصولات هیدروکربنی در  زمان یک ساعته و دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد تبدیل کنند

لین افزود: تنظیم شرایط فرآوری  مانند دما و  زمان یا مقدار کاتالیزور استفاده شده، گام بسیار مهمی را برای تنظیم دقیق فرآیند برای ایجاد محصولات مطلوب فراهم می کند. ما می توانیم با حمایت بنیاد تحقیقات واشنگتن، روند تجاری سازی آینده را گسترش دهیم و  امیدواریم که به زودی انواع دیگری از پلاستیک ها را به سوخت های  سایر وسایل نقلیه تبدیل کنیم.

کد خبر: ۸۹٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha