۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
دلایل سقوط قیمت نفت از نگاه عضو کمیسیون انرژی مجلس

دلایل سقوط قیمت نفت از نگاه عضو کمیسیون انرژی مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس، ناتوانی اوپک در اجلاسیه اخیر برای مدیریت تولید، اختلاف میان روسیه و عربستان و شیوع بیماری کرونا را ازجمله دلایل دلیل سقوط قیمت نفت به کمتر ۲۵ دلار عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پس از آنکه عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد و برنامه‌هایی برای افزایش تولید در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی مشخص کرد، قیمت نفت روز دوشنبه ۲۵ درصد کاهش یافت و در جهت شدیدترین افت روزانه خود از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون حرکت کرد. سقوط نادر قیمت نفت، در پی افزایش تنش بین عربستان سعودی و روسیه اتفاق افتاده است.  

 جلال میرزایی در تحلیل کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت جهانی نفت، گفت: در شرایط فعلی شیوع ویروسی در چین، رشد اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده و این مسئله منجر به کاهش میزان تقاضا برای نفت شده است اما این مهم عامل ناپایداری است و نباید سبب سقوط قیمت نفت به این شدت شود بنابراین باید به دنبال عوامل دیگری برای کاهش قیمت نفت بود که یکی ازعوامل میتواند ناتوانی اوپک در اجلاسیه اخیر برای مدیریت تولید باشد این ناتوانی و اختلاف میان روسیه و عربستان، اقتصاد دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار داده است در حالی که متناسب با شرایط فعلی باید عرضه نفت خام محدود شود اما هر قدر اوپک تولید نفت را محدود کرده، نفت شل آمریکا بعد از یکی دو ماه جای آن را می‌گیرد.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه به کار بردن اصطلاح جنگ نفتی و قیمتی در خاورمیانه یا جهان هنوز جای تامل دارد، افزود: آنچه پیش آمده در کوتاه مدت به ضرر کشورهای همچون عراق است چراکه مشغول بازسازی است، همچنین به ضرر عربستان است چراکه درگیر جنگ یمن است و به ضرر روسیه نیز تمام میشود چراکه در سال‌های اخیر وابستگی بیشتری به نفت پیدا کرده و همین‌طور به ضرر کشورهای همچون نیجریه و مصر خواهد بود.

وی در خصوص اینکه در بلند مدت چه اتفاقی در بازار نفت خواهد افتاد را نیازمند گذشت زمان دانست و اضافه کرد: در بلند مدت مشخص می‌شود این سیاست منجر به خروج نفت شل از بازار خواهد شد یا خیر و اگر تولید این نفت برای شرکت‌های آمریکایی مقرون به صرفه نباشد به سمت قیمت میانه خواهند رفت و در ماه‌های آینده به نفع کشورهای عضو اوپک تمام خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه در اقتصاد بین‌الملل در حوزه انرژی دو گروه کشور وجود دارند که شامل کشورهای مصرف‌کننده و صادرکننده می‌شوند، توضیح داد: کشورهای صادرکننده سازمانی تحت عنوان اوپک دارند هرچند برخی از کشورهای تولیدکننده در این سازمان عضویت ندارند اما در سال‌های اخیر همکاری‌هایی میان آن‌ها شکل گرفته است، همچنین کشورهای مانند کره‌جنوبی، ژاپن، چین و برزیل مصرفکننده نفت هستند.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آمریکا نیز ضمن آنکه یک مصرف‌کننده بزرگ است به جرگه کشورهای تولیدکننده پیوسته است و میان تولیدکنندگان مصرف‌کنندگان رابطه منطقی اقتصادی وجود دارد اما اگر عرضه بیشتر از مصرف باشد، به دلیل مازاد نفت در بازار، قیمت کاهش می‌یابد البته بحران‌های جهانی و عدم سازش کشورها منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود.

کد خبر: ۸٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha