۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
 باید نقش مدیریت متمرکز دولتی در اقتصاد کم‌رنگ شود
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

باید نقش مدیریت متمرکز دولتی در اقتصاد کم‌رنگ شود

مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: داروی شفابخش اقتصاد، کاهش نقش مدیریت متمرکز دولتی در بخش‌های مختلف است و این مساله باید بعد از دوره تحریم با جدیت دنبال شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۰ در دو روز متوالی برگزار می‌شود. محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این همایش درباره شعار سال سخنرانی کرد

مرتضوی گفت: صنعت پلاستیک، صنعتی با سابقه بیش از ۶۰ ساله است و در دورانی نیز توسعه ساخت ماشین‌آلاتی مربوط به صنعت پلاستیک در دهه ۵۰ آغاز شد و کارگاه‌های کوچک و بزرگی وجود داشت که بیشتر توسط ارامنه اداره می‌شد و ماشین‌های تزریق پلاستیک و... را بومی‌سازی کرده بودند و با استاندارد قابل قبولی در کشور عرضه می‌کردند.

او اظهار کرد: امروزه در زندگی می‌بینیم که چیزی ساخته‌شده از پلاستیک نباشد، وجود ندارد و این سرمایه خوبی برای کشوری است که گاز دارد و در توسعه زنجیره ارزش کمک می‌کند.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: فرصت‌های طلایی در دوره‌های مخالف تاریخ اقتصادی هر کشور ممکن است به و جود بیاید و به همین‌خاطر در همه بخش‌های اقتصاد کشور نیاز به برنامه‌ریزی احساس می‌شود و بااین‌وجود حدود دو دهه است که نمی‌توانیم در هیچ حوزه‌ای برنامه‌ریزی انجام دهیم. کدام کشور در طول ۲۰ سال، ۴ بار با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شود؟

مرتضوی ادامه داد: با این شرایط نمی‌توان از بخش‌های مختلف صنعت انتظار داشت که برنامه‌ریزی اجرایی داشته باشند؛ چراکه نیاز برنامه‌ریزی، داشتن ثبات در بخش‌های مخالف اقتصادی کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: ما به‌عنوان واحدهای صنعتی به دلیل عدم وجود زمینه برای برنامه‌ریزی در حقیقت از سرمایه‌های خود می‌خوریم و دولت و حاکمیت باید تکلیف این موارد را مشخص کند.

او ادامه داد: موضوع دیگر دخالت بیش‌ازحد دولت در کوچک‌ترین تصمیمات در واحدهای تولیدی و صنعتی به‌ویژه صنعت پلاستیک در دهه‌های اخیر است. اخیراً نیز به بهانه تحریم نقش دولت در تمام ریز تصمیم‌های مرتبط با بخش‌های مخالف تولید پررنگ‌تر شده است. در نتیجه نیاز داریم بعد از دوره تحریم نقش دولت را در تصمیمات کوچک و بزرگ مرتبط با توسعه فعالیت‌های صنعتی، کمتر و یا حذف کنیم.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید با افزایش قدرت چانه‌زنی و تشکل‌های خود و با پشتوانه وسیع علمی، بتوانیم این چالش‌ها را در اقتصاد به‌صورت توانمند و منصفانه رفع کنیم. هر کسی بخواهد برای بلندمدت شریک اقتصادی ما شود، چند سؤال اساسی دارد: در ده سال گذشته نرخ تورم چقدر بوده است؟ ارزش پول ملی در این ده سال چقدر کاهش‌یافته است؟ همچنین وضعیت بهبود فضای کسب‌وکار چگونه است؟

مرتضوی گفت: باید تکلیف این چند موضوع اساسی را روشن کنیم، آنچه داروی شفابخش است و باید به‌سرعت عملیاتی شود کاهش نقش مدیریت متمرکز دولتی در بخش‌های مختلف اقتصاد است.

به‌گفته مرتضوی صنعت پتروشیمی ایجادشده و جزو افتخارات ملی ماست؛ اما امروزه تبدل به یک موجود بزرگ‌شده و از طرفی نمی‌توان توجیه کرد که چه اتفاقی رخ‌داده که قیمت‌های مواد اولیه به این شکل افزایش‌یافته است.

او افزود: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی در تأمین مواد اولیه این است که حس می‌کنند نوعی تبانی برای فروش دو برابری نرخ مواد اولیه وجود دارد.

کد خبر: ۸۹٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha