۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
سرمایه‌گذاران نقدینگی به بازار تزریق نکنند!
تحلیل روزانه بورس؛

سرمایه‌گذاران نقدینگی به بازار تزریق نکنند!

کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار گفت: شرایط بورس به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران فعلا باید از ورود پول به این بازار خودداری کنند.

بازار؛ گروه بورس: همانگونه که کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند، بازار سرمایه اولین حرکات خود را در فاز منفی انجام داد و هرچند، در ساعاتی شاخص کل بالا آمد، اما در نهایت بازار منفی بسته شد. کارشناسان عقیده دارند که رشد بازار در پی کاهش معاملات دوام نیاورد، اما دلیل اصلی این است که همچنان شرایط بازار تغییری نکرده است و پیش‌بینی می‌شود که بازار تا زمان نهایی شدن نتیجه انتخابات متعادل و شاید یک روز منفی و یک روز مثبت طی شود.

شاخص کل بازار سرمایه اولین قدم خود را سست برداشت. عرضه‌ها به حدی زیاد بود که این شاخص افت شدیدی را پشت سر گذاشت و با اینکه جمع شدن صف‌های فروش در سهام شاخص‌ساز باعث شد شاخص چند ساعت سبز بماند، ولی باز هم در انتها قرمز بسته شد. شاخص کل در نتتهای معاملات با سقوط هزار و ۹۸ واحدی، به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۶۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن امروز هم روی شیب تند نزولی قرار داشت و ۳ هزار و ۷۸۶ واحد پایین‌تر از روز گذشته آمد و روی ۴۰۲ هزار و ۷۹۳ واحدی ایستاد، اما شاخص فلزات اساسی با اینکه در ابتدا صعودی و سپس، کمی نزولی بود، اما در منطقه سبز رنگ باقی ماند و امروز ۴ هزار و ۹۵۳ واحد بالاتر آمد و رقم ۹۰ هزار و ۱۴۷ واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «برکت»، «خودرو»، «خساپا»، «فملی»، «فولاد»، «ثامید» و «بوعلی» پرتراکنش‌ترین‌های بازار بودند و نمادهای «فملی»، «کچاد»، «ومعادن»، «تاپیکو»، «فارس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «خودرو» و «وتجارت» بیشترین اثر منفی را روی روند حرکت بورس گذاشتند.

امروز، نمادهای فولادی متعادل معامله می‌شدند و در این میان، نمادهای «کاوه»، «فجر» و «فخوز» سبزپوش و نمادهای «فخاس»، «فنورد» و «کویر» افت قیمت قابل توجهی داشتند. در گروه کانه فلزی نماد «کچاد» ۳.۲۳ درصد و «کگل» ۰.۷۸ درصد رشد کردند. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» افت تقریبا ۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: بازار همچنان روند قبلی خود را حفظ کرده است و نمی‌توان گفت که تغییری در بازار صورت گرفته و بازار برگشته است بنابراین افرادی که می‌خواهند نقدینگی به بازار بیاورند، باید مدت زیادی قید پول خود را بزنند و یا صبور باشند و تا زمانی که شرایط بازار به ثبات نرسیده است، از تزریق نقدینگی به بورس خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته قیمت دلار به سطح ۲۰ هزار تومان کاهش یافت، مطرح کرد: از آنجایی که دوسوم شرکت‌های بورسی صادرات‌محور هستند و یا قیمت فروش داخلی‌شان مبتنی بر دلار است، به شدت از این اتفاق تاثیر پذیرفتند، اما با برگشت سریع دلار و افزایشی شدن روند ارز، وضعیت در این شرکت‌ها که عمدتا هم نمادهای بزرگی از جمله نمادهای فولادی، مس و پالایشی در بازار  هستند، متعادل شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در حال حاضر، با بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمان مشخص شدن تکلیف انتخابات در کشور وضعیت بازار به همین شکل خواهد بود و شاخص کل نیز تا پایان زمان انتخابات در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت؛ به طوری که در معاملات این هفته هم دیده شد که نماگر اصلی بورس تا یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد رفت و دوباره روند بازار نزولی شد.

نوروزی افزود: با توجه به روند نزولی که بازار در روز دوشنبه داشت، شاخص کل امروز هم منفی کار خود را آغاز کرد، اما بالا گرفتن تقاضا آن را بالا برد و در ادامه مسیر، این حجم معاملات بود که در نهایت شاخص کل را منفی نگه داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد در شرایط فعلی اقدام به خرید سهام می‌کنند، گفت: افرادی که در شرایط فعلی سهام می‌خرند، به دلیل جو روانی و اعتمادی موجود در بازار، سرمایه خود را از دست می‌دهند بنابراین به این دسته از سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که مدت ۲ هفته بعد از تغییر روند بازار، اقدام به خریداری سهام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: سهم‌های کامودیتی‌محور زیادی در بازار وجود دارد که ارزندگی بالایی در بازار دارند و خرید آن‌ها می‌تواند در بلندمدت باعث شود تا سرمایه‌گذاران سود خوبی به دست آورند، ولی در حال حاضر، فضای روانی و بی‌اعتمادی به بازار باید از بین برود.

کد خبر: ۸۹٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha