۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
«اخلاق» موضوع مغفول در عرصه تجارت است| لزوم آشنایی تجار با دامهای اخلاقی
استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در گفتگو با بازار:

«اخلاق» موضوع مغفول در عرصه تجارت است| لزوم آشنایی تجار با دامهای اخلاقی

«جیسون برنان» معتقد است که لازم و ضروری است که تجار به دامهای اخلاقی موجود در عرصه تجارت آگاه باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: «اخلاق تجارت برای رفتار بهتر» کتابی است که توسط «جیسون برنان»، «ویلیام انگلیس»، «جان حسنز» و «پیتر جاورسکی» تألیف شده و توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

کتاب «اخلاق تجارت برای رفتار بهتر» به طور خلاصه به سه پرسش اخلاقی مبرم که متخصصان تجارت با آن روبرو هستند پاسخ می دهد: چه چیزی باعث می شود که شیوه های تجاری درست یا غلط باشد؟ چرا افراد خوب و خیرخواه عادی و شایسته گاهی اوقات کار اشتباهی انجام می دهند؟ و چگونه می توانیم از پاسخ این سوالات استفاده کنیم تا خود، همکاران، رئیسان و کارمندان رفتار بهتری داشته باشیم؟

این کتابی است که هرکس در تجارت از یک کارمند سطح ابتدایی گرفته تا مدیرعامل می تواند استفاده کند.

در زیر مصاحبه با پروفسور «جیسون برنان» آورده شده است:

«جیسون برنان» استاد در زمینه استراتژی، اقتصاد، اخلاق و سیاست های عمومی در دانشگاه جورج تاون است. او نویسنده پانزده کتاب است که بیست و سه بار به سیزده زبان ترجمه شده اند، از جمله شکاف های برج عاج و بی عدالتی برای همه. وی در سیاست، فلسفه و اقتصاد تخصص دارد.

*سوال اصلی شما در این کتاب چه بوده است؟
چرا مردم معمولی - افرادی که به طور کلی می خواهند اخلاقی عمل کنند - اغلب اشتباه می کنند؟ چگونه می توانیم خود، همکاران، زیردستان و سازمانهای خود را مدیریت کنیم تا احتمال عملکرد درست افراد بیشتر شود؟

رفتار بد در تجارت به ندرت ناشی از اراده بد است. همه ما معمولاً بدون اینکه حتی متوجه شویم در دام اخلاقی می افتیم. در این کتاب به متخصصان تجارت، دانشجویان و سایر خوانندگان آموزش داده می شود که چگونه از این دام ها آگاه شوند، چگونه از آنها جلوگیری کنند و در صورت افتادن در آنها چگونه از آنها بیرون آیند.

«اخلاق» موضوع مغفول در تجارت است| لزوم آشنایی تجار با دامهای اخلاقی

در واقع این کتاب بهترین عملکردها در حوزه روانشناسی، اقتصاد، تئوری مدیریت و فلسفه هنجاری را در یک برنامه عملی ساده برای حصول اطمینان از بهترین عملکرد اخلاقی در تمام سطوح عمل تجاری ادغام می کند.

*برای پاسخ به این سوال از چه فرضیه ای مطرح کردید؟ بحث اصلی شما چیست؟
عمل نادرست اخلاقی اصولاً از سه منبع ناشی می شود: ۱. سردرگمی اخلاقی: افراد گاهی اوقات نمی توانند درست یا غلط را در شرایط خاص تشخیص دهند زیرا آنها مهارت استدلال در حل مسئله را ندارند.

۲. مشکلات تشویقی: افراد اغلب با انگیزه های انحرافی روبرو می شوند - به آنها پاداش می دهند که عمل نادرست انجام می دهند و آنها را به دلیل عمل درست مجازات می کنند.

۳. تعصبات روانشناختی: ما دارای نقایص روانشناختی هستیم که باعث می شوند ناخودآگاه تصمیم بدی بگیریم. این کتاب شواهد لازم برای اثبات وجود این مشکلات را فراهم می کند و سپس طیف گسترده ای از استراتژی ها را برای کاهش آنها ارائه می دهد.

*ضرورت نوشتن این کتاب چه بود؟
بیشتر کتاب های اخلاق در تجارت کاملاً بر موضوعات فلسفی یا بحث در مورد کمپین های مسئولیت اجتماعی شرکت ها تمرکز دارند. درعوض ما می خواستیم کتابی بنویسیم که به تجار نشان دهد با چه دامهای اخلاقی روبرو هستند و چه وسیله ای آنها را برای جلوگیری یا غلبه بر این دامها مسلح می کند.

کد خبر: ۸۹٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha