۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
سنگ آهن گرفتار سیاست های چین

سنگ آهن گرفتار سیاست های چین

برخلاف اینکه در مدت زمان یک هفته اخیر بازار با افزایش قیمت ها مواجه شده بود، اما در معاملات صورت گرفته سنگ آهن شاهد عقبگرد شدیدی بودیم، بدین ترتیب به واسطه شرایط موجود قیمت سنگ آهن با نوسان همراه است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، برخلاف تحلیل هایی از سوی برخی از موسسات اعتبارسنجی بین المللی، طی دو هفته اخیر در بازار سنگ آهن با رشد تقاضا و به واسطه آن افزایش قابل توجه قیمت آن مواجه شدیم. اما این روند با اعلام شدن تصمیمی از طرف بزرگترین مصرف کننده و خریدار این محصول تغییر کرد و به آرامی در مسیر کاهشی قرار گرفت.

کارشناسان این حوزه معتقدند که سال ۲۰۲۱ برای بازار سنگ آهن، سال پر اهمیتی محسوب می شود؛ زیرا در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ این محصول پس از پیشی گرفتن از سطوح ثبت شده که رقمی بین ۱۹۰ الی ۱۹۱ دلار بود، به رقم ۱۹۳/۸۵ دلار رسید که این مقدار را می توان در تاریخ به عنوان بالاترین رکورد در نظر گرفت. از نظر کارشناسان بازار سنگ آهن و کامودیتی نرخ های جدید اعلامی موجب غافلگیری بازار شده است.

برخلاف اینکه در مدت زمان یک هفته اخیر بازار با افزایش قیمت ها مواجه شده بود، اما در معاملات صورت گرفته سنگ آهن شاهد عقبگرد شدیدی بودیم، بدین ترتیب به واسطه شرایط موجود قیمت سنگ آهن با نوسان همراه است. در این بین برخی از فعالان بازار از روند موجود در بازار و سقوط ناگهانی قیمت ها متعجب شده اند، زیرا به دلیل محدودیت موجودی کارخانه ها و تجار، تقاضای فولاد در چین همچنان رو به بالا می باشد.

نشریه پلتس و اس اند پی گلوبال پیش بینی کرده بودند که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نرخ سنگ آهن می بایست کاهش پیدا می کرد، اما علت این افت قیمت از سوی این موسسات و عده ای از تحلیلگران بازار، شرایط کرونایی و تاخیر در بازسازی فضای بازار فولاد و همچنین به سرعت رشد نکردن ظرفیت های تولیدی تعطیل شده در دوران اوج گیری کرونا اعلام شده است؛ این شرایط در حالی است که اواسط هفته قبل شوک قیمتی به بازار سنگ آهن از سوی چین وارد شد.

این شوک به دلیل تصمیمی بود که دولت چین اتخاذ کرد؛ این تصمیم در جهت آزادسازی واردات محصولات فولادی و از سوی دیگر برداشتن مشوق های صادراتی که موجب خواهد شد تا مصرف این محصول در داخل این کشور کاهش یابد، اخذ شده بود. کارشناسان سطح بین المللی انتظار نداشتند که دولت چین در جهت کنترل قیمت سنگ آهن چنین تصمیماتی را اتخاذ کند. این مسئله در حالی است که چین توانسته با اعمال تغییرات در قوانین به بازار عرضه و تقاضا وارد شود و در این حوزه موثر واقع شود. به عبارت دیگر می توان گفت که در شش ماهه دوم سال جاری این امکان را دارد که به کنترل قیمت بازار سنگ آهن اقدام کرده و در این زمینه به موفقیت برسد.

با این تفاسیر، این طور به نظر می رسد که بازار سنگ آهن گرفتار سیاست های اتخاذ شده دولت چین شده است. در صورت تدوام یافتن روند حال حاضر از سوی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ انتظار می رود با ریزش قیمت سنگ آهن و از طرف دیگر افزایش قیمت محصولات فولادی در جهان از جمله چین روبه رو شویم.

کد خبر: ۸۹٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha