۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
 نانوایان سرخود نان را گران کردند| تعیین قیمت نان بعد از انتخابات!
در جلسه مجلس با وزرا عنوان شد؛

نانوایان سرخود نان را گران کردند| تعیین قیمت نان بعد از انتخابات!

نماینده مجلس به جلسه روز گذشته با وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزیر صمت در این جلسه عنوان کردند که هیچ افزایش نرخی درمورد نان از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار صورت نگرفته است.

به گزارش بازار، مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان و رئیس کانون صنایع غذایی کشور با بیان اینکه قیمت آرد تغییری نکرده است، گفت: آرد به همان قیمت قبلی فروخته می شود و با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی بالا رفته اما سوبسیدی که دولت برای نرخ فروش آرد اختصاص داده به عدد بی سابقه ۳۰ هزار میلیارد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نان فقط متاثر از قیمت آرد نیست افزود: با توجه به ثابت ماندن نرخ آرد در سه سال اخیر الان اثر قیمت آرد در نرخ نان فقط حدود ۲۷ درصد است و مابقی مربوط به سایر هزینه ها اعم از پرسنل کاری و دستمزد و ابزارآلات و انرژی و اجازه نانوایی و غیره است.

رئیس انجمن آردسازان اظهارکرد: با توجه به اینکه نرخ تورم هزینه های تولید بیش از ۳۰ درصد است لذا در سه سال گذشته که قیمت نان تغییری نکرده هزینه های تولید هم سه تا ۳۰ درصد افزایش یافته که این باید به نانوایی برگردد.

اگر هزینه نانوایان تأمین نشود نان بی کیفیت خواهدشد
مرتضوی با بیان اینکه اگر هزینه های نانوایی تأمین نشود چانه ها نان هم کوچک و بی کیفیت تر می شود گفت: البته مردم حق دارند که نگران گرانی کالا و به ویژه نان باشند اما دکان نانوایی هم هزینه هایی دارد که باید تأمین شود.

رئیس کانون صنایع غذایی کشور با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ هزینه های تولید گفت: نرخ آرد ثابت مانده اما سایر هزینه های نانوایی افزایش پیدا کرده که باید محاسبه شود.

نانوایان قیمت را سرخود بالا بردند
در ادامه، دکتر ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه آخرین افزایش قیمت نان مربوط به آبان ۹۸ بود گفت: نانوایان سرخود، قیمت نان را به بهانه افزایش دستمزد و حامل های انرژی گران کردند.

وی به جلسه روز گذشته مجلس با وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزیر صمت در این جلسه عنوان کردند که هیچ افزایش نرخی از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار صورت نگرفته است.

کیفیت و قیمت نان بعد از انتخابات بررسی می شود
اعظمی عنوان کرد: قرار بر این شد که یک هیئت سه نفره از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل شود تا موضوع ضایعات و کیفیت نان و قیمت پیشنهادی بران نان را بررسی کنند که یک ماه آینده و بعد از انتخابات یعنی در تیرماه در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در تعیین قیمت نان باید هزینه های تولید و تورم و دستمزد را هم در نظر داشت گفت: سفره های مردم خیلی کوچک شده بطوریکه برخی خانواده ها نان قرضی می گیرند.

نرخ نان در ۸۴ ماه گذشته فقط یک بار افزایش یافته
همچنین بیژن نوروزمقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: نان، تنها کالایی است که در ۸۴ ماه گذشته فقط یک بار افزایش قیمت داشته که آن هم در حد تعدیل قیمت بود.

وی افزود: طبق مصوبه مورخ ۲/۱۲/۱۳۸۴ شورای اقتصاد و اصلاحیه آن در سال ۸۵، باید هر ساله کارگروهی با مسئولیت معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل سازمان حمایت و نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی قیمت نان را بررسی و در استان تهران تعیین قیمت کنند.

نوروزمقدم با بیان اینکه هیچ دعوتی از ما برای شرکت در این کارگروه ملی آرد نان نشده گفت: از زمانی که کارگروه مسئولیت را به گردن استانداران انداخت و خودش تصمیمی نگرفت ما جلسات متعددی در استانداری داشتیم و آنالیزها را ارائه کردیم.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه طبق آنالیزها قیمت نان باید دو برابر شود گفت: مسئولان دولتی هر سال طرف مردم را می گیرند.

نوروزمقدم گفت: نانوایان از شریف ترین افراد جامعه هستند و در همین هفت سال که حاضر نشدند خللی در قیمت نان به وجود بیاورند یعنی کار خودشان را انجام می دهند، اما الان وضعیت طوری است که برای روشن نگه داشتن چراغ نانوایی یا باید افزایش نرخ داشته باشند یا اینکه کم فروشی کنند که اکثریت این قشر حاضر به کم فروشی نیستند.

کد خبر: ۸۹٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha