۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
لبنیات هم در صف گرانی قرار گرفت| کارخانه ها شیر خام را ۱۵ درصد گرانتر می خرند
گفتگو با سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی

لبنیات هم در صف گرانی قرار گرفت| کارخانه ها شیر خام را ۱۵ درصد گرانتر می خرند

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور گفت: قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرخام ۴۵۰۰ تومان است، اما کارخانه های تولید لبنیات شیرخام مورد نیاز خود را حدود ۵ هزار تومان خریداری می‌کنند.

گروه بازار؛ اصناف و بازرگانی: «محمدرضا بنی طبا» در گفتگو با خبرنگار بازار یادآورشد: آخرین بار در آذرماه سال ۹۹ قیمت شیرخام به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان تعیین شد در حالی هم اکنون تولید کنندگان مواد لبنی آن را بیش از ۱۵ درصد گرانتر تهیه می‌کنند.

۱۰ قلم مواد لبنی مشمول قیمت گذاری از آذر ماه ۹۹ افزایش قیمتی نداشته
بنی طبا افزود: با وجود افزایش ۴۰ درصدی دستمزد در سال ۱۴۰۰  و افزایش قیمت ۲۵ درصدی محصولات پتروشیمی برای بسته بندی مواد لبنی، ۱۰ قلم مواد لبنی مشمول قیمت گذاری در کشور از آذر ماه ۹۹ افزایش قیمتی نداشته است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور بیان کرد: شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب و پرچرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب، ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و پنیر سفید ۴۰۰ گرمی مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری محصولات لبنی هستند.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد تولید کارخانه های مواد لبنی به این ۱۰ محصول  لبنی تعلق دارد، گفت: بیشتر کارخانه های تولید محصولات لبنی در کشور عموما این ۱۰ نوع محصول لبنی را تولید می کنند.

دامداران پیشنهاد کرده اند که قیمت شیر خام به ازای هر کیلوگرم بین ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان افزایش یابد و در صورت افزایش قیمت شیرخام طبیعی است که قیمت مواد لبنی نیز افزایش یابد

بنی طبا اظهارداشت: در حال حاضر دامداران پیشنهاد کرده اند که قیمت شیر خام به ازای هر کیلوگرم بین ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان افزایش یابد و در صورت افزایش قیمت شیرخام طبیعی است که قیمت مواد لبنی نیز افزایش یابد.
 

مصرف سرانه مواد لبنی در ایران به ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده است
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص مصرف سرانه مواد لبنی در ایران گفت: افزایش قیمت ها هزینه های تولید را افزایش داده و مصرف مواد لبنی را در بین مردم کاهش داده است و هم اکنون مصرف سرانه مواد لبنی در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت برای هر فرد به حدود ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده است.

میزان سرانه مصرف مواد لبنی طبق استانداردهای بین المللی برای هر فرد حدود ۱۵۰ کیلوگرم است و این نشان می‌دهد که هر فرد ایرانی ۷۰ کیلوگرم کمتر از استاندارد جهانی لبنیات مصرف می کند

وی یادآورشد: این در حالی است که میزان سرانه مصرف مواد لبنی طبق استانداردهای بین المللی برای هر فرد حدود ۱۵۰ کیلوگرم است و این نشان می‌دهد که هر فرد ایرانی ۷۰ کیلوگرم کمتر از استاندارد جهانی لبنیات مصرف می کند.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور در خصوص صادرات شیر خشک افزود: مشکلات صادرات شیرخشک برطرف شده و صادر کنندگان به ازای هر کیلوگرم صادرات شیر خشک ۱۶ هزار تومان به عنوان عوارض صادراتی پرداخت می کنند.
 

صادرات شیر خشک بدون پرداخت عوارض نباید انجام شود
بنی طبا در خصوص علت دریافت عوارض برای شیر خشک صادراتی بیان کرد: از آنجا که برای تولید شیرخام، نهاده‌های دامی یارانه ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند، لذا صادرات شیر خشک بدون پرداخت عوارض نباید انجام شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با کاهش قیمت دلار در بازار قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش می‌یابد، تاکید کرد: هرچند قیمت محصولات پتروشیمی با دلار محاسبه می شود، اما با کاهش قیمت دلار قیمت محصولات به سرعت کاهش نمی یابد، زیرا تجربه به ما نشان داده است که قیمت ارز به صورت آنی در هزینه‌های تولید تاثیرگذار است ولی کاهش قیمت ارز به صورت تدریجی ممکن است قیمت‌ها را نزولی کند و فوراً در کاهش هزینه‌های تولید موثر واقع نمی‌شود.


۴۰۰ میلیون دلار میزان صادرات مواد لبنی در سال ۹۹
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور در خصوص میزان صادرات محصولات لبنی در سال گذشته بیان کرد: در مجموع سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر شد.

کد خبر: ۸۹٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha