۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
تورم سالانه استان سمنان ۳۳ درصد اعلام شد؛ فاصله بازار تا آمار مسئولان
بازار بررسی کرد؛

تورم سالانه استان سمنان ۳۳ درصد اعلام شد؛ فاصله بازار تا آمار مسئولان

سمنان- یکی از مسئولان استان سمنان تورم محصولات خوراکی استان را در سال ۹۹ کمی بیش از ۳۳ درصد اعلام کرد حال آنکه مردم در واقعیت با بیش از چنین ارقامی روبرو هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استانداری سمنان تورم خوراکی‌های استان سمنان را در سال گذشته ۳۳.۴ درصد اعلام کرده است موضوعی که در فضای مجازی دست خوش مباحثات متعددی قرار گرفت و برخی عنوان کردند که این ارقام با واقعیت نمی‌خواند.

اینکه اقلام به خصوص در دولت دوم روحانی به صورت هفتگی و ماهانه گران می‌شود، بر هیچکس حتی آقای رئیس جمهور هم پوشیده نیست زیرا تیم اقتصادی ناکارآمد است و بیشتر سیاست‌های اقتصادی و پولی به تورم دامن نیز زده، به جای آنکه از آن بکاهد.

تورم زیر ۳۵ درصد
در شرایط کنونی اما بیان چنین اخباری که تورم را زیر ۳۵ درصد عنوان می‌کند کمی برای مردم حالت بر خورندگی دارد به خصوص آنکه وقتی به آمار تورم، بیکاری و رشد اقتصادی استان‌های کشور نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که شباهت‌های فراوانی در بین استان‌ها وجود دارد تا این سوال پیش بیاید که آیا این اعداد واقعی هستند؟

اینکه اقلام به خصوص در دولت دوم روحانی به صورت هفتگی و ماهانه گران می‌شود، بر هیچکس حتی آقای رئیس جمهور هم پوشیده نیست

پیش از ورود به این بحث باید مقدمه‌ای از وضعیت تورم استان سمنان بنا به ادعای دولت بیان کنیم. در این زمینه مهدی سلامتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری سمنان معتقد است: نرخ تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در استان سمنان سال گذشته ۳۳.۴ درصد و نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی ۳۴.۶ درصد بود.

سلامتی بیان کرد: نرخ تورم سالانه خانوارهای روستایی استان سمنان در شاخص کالاهای خوراکی و خدمات مصرفی سال گذشته ۳۴.۷ درصد اعلام شد و آمار نشان دهنده پایین بودن نرخ تورم شهری و روستایی در استان سمنان نسبت به کشور بود.

وی یادآور شد: نان و غلات، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن، گوشت ماهی ، شیر، پنیر و تخم مرغ، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات، روغن‌ها و چربی‌ها از جمله کالاهای خوراکی است که برای بررسی نرخ تورم هزینه‌کرد خانوارها در این بخش بررسی می‌شود.

تورم سالانه استان سمنان ۳۳ درصد اعلام شد؛ فاصله <a class=بازار تا آمار مسئولان " height="302" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/29/4/75428.jpg" width="600" />

نحوه محاسبه مسئولان
به عبارت دیگر در سطح کشور نیز نرخ تورم سالیانه در کشور بعد از یک روند نزولی که از ۴۲.۷ درصد در شهریور ۹۸ شروع شد به عدد ۲۵.۸ در مرداد ۹۹ رسید و از این تاریخ مجدداً روند صعودی گرفت و به عدد ۳۸.۹ در فروردین ۱۴۰۰ رسید همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه استان سمنان ۳۶ درصد است که بر اساس این آمار سمنان جز چهار استان دارای کمترین نرخ تورم در کشور است.

از صحبت‌های مسئولان استان سمنان اینگونه بر می‌آید که نه تنها در استان سمنان همه چیز تحت کنترل است بلکه از گرانی لجام‌گسیخته ای که در دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور شنیده می‌شود، در اینجا خبری نیست مثلاً تخم مرغ که همین سال گذشته شانه‌ای ۱۴ هزار تومان بود با تورم ۳۳.۴ درصدی امسال بالغ بر ۳۰ هزار تومان است.

سوال اصلی اما اینجا است که بالاخره تورم چگونه حساب می‌شود؟ یک کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: نرخ تورم در کشورمان مانند دیگر نقاط دنیا است و فرقی ندارد یعنی ضریب اختلاف قیمت در دو مقطع مثلاً سالانه ماهانه و … محاسبه و از آن درصد گرفته می‌شود تا بتوانیم شاهد نرخ تورم باشیم اما با هوشمندی دولتمردان در کشورمان یک موضوع با دیگر نقاط متفاوت است و آن هم مقوله ضریب است.

فرمول دولتی ها
علیرضا صالحیان بیان کرد: فرمولی توسط دولت و مرکز آمار ایران برای محاسبه تورم دخیل است که در آن هرگز آمار تورم از ۴۰ درصد بیشتر نمی‌شود یا اگر نگوییم هرگز باید گفت دست کم در بیشتر اوقات این اتفاق رخ نمی‌دهد.

از صحبت‌های مسئولان استان سمنان اینگونه بر می‌آید که نه تنها در استان سمنان همه چیز تحت کنترل است بلکه از گرانی لجام‌گسیخته ای که در دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور شنیده می‌شود، در اینجا خبری نیست

وی افزود: ابتدا باید گفت که اقلام مصرفی خانوار بر حسب میزان مصرف میانگین تورم گرفته می‌شوند مثلاً دولت محاسبه کرده که یک خانواده چهار نفری در طول یک ماه یک کیلوگرم گوشت می‌خورد اما سه کیلوگرم پیاز در نتیجه تأثیر گوشت در تورم یک سوم تأثیر پیاز در تورم است! به عبارت دیگر هر ماده غذایی بر حسب میزان مصرف در تورم تأثیر گذار است و از آنجا که گوشت و مرغ و … گران شده‌اند و مردم کمتر قادر به خرید آنها هستند، عمدتاً گرانی گوشت تأثیر چندانی در تورم ندارد حال می‌خواهد گوشت ۲۰۰ درصد گران شده باشد اما به دلیل میزان مصرف خانوار تورم آن معادل ۳۰ درصد محاسبه می‌شود.

سهم از سبد کالا
این کارشناس اقتصادی در بیان مثالی دیگر، گفت: فرض کنید آجیل که امسال تقریباً ۱۰۰ درصد گران شد می‌بایست در جمع کالاهای مصرفی یک میزان قابل توجه از تورم را بالا ببرد اما چون میزان مصرف آن بسیار ناچیز نسبت به سیب و خیار، شکر و روغن و … است تورم آجیل نه ۱۰۰ بلکه ۱۵ درصد محاسبه می‌شود.

صالحیان با بیان اینکه مسئولان دروغ نمی‌گویند بلکه به صورت واقعی تمام ارقام را با هم دیگر جمع می‌زنند و درصد می‌گیرند اما موضوع روش محاسبه است که هر وقت استعلام تورم می‌شود عددها در همین حوالی ۳۰ درصد باقی می‌مانند، ابراز کرد: در صورتی که بخواهیم قید میزان مصرف در کالاها را از شاخص تورم حذف کنیم بنده به شخصه معتقد هستم تورم سال ۹۹ استان سمنان چیزی حدود ۸۰ درصد بوده است.

وی افزود: ممکن است برخی بپرسند که برای مثال یک خانواده در ماه ۱۰ درصد از کل هزینه خودش را صرف گوشت یا مثلاً نوشابه می‌کند اما خانواده دیگر دو درصد و خانواده دیگر ۳۰ درصد پس چطور برای همه نسخه‌ای یکسان پیچیده می‌شود که در این زمینه باید گفت مرکز آمار و بانک مرکزی در واقع یک نوع حد وسط یا میانگینی را در نظر می‌گیرند که هرچند درباره آن بحث‌هایی وجود دارد اما به هر حال یک نوع سیستم آماری است.

تورم سالانه استان سمنان ۳۳ درصد اعلام شد؛ فاصله <a class=بازار تا آمار مسئولان " height="397" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/12/17/4/57990.jpg" width="600" />

تورم شبیه اشتغال
دیگر کارشناس اقتصادی نیز در این باره می‌گوید: یکی از نکاتی که مخاطب باید در ملاحظه تورم به آن توجه کند، تفاوت تورم نقطه به نقطه با تورم سالانه یا تورم میانگین در بازه‌های زمانی مورد بررسی است. در تورم نقطه به نقطه فقط تغییرات قیمت در ۱۲ ماه بررسی می‌شود اما برای تورم میانگین تغییرات قیمت در ۱۲ ماهه اخیر نسبت به ۱۲ ماهه قبل از آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به همین دلیل تورم نقطه به نقطه زودتر و سریع‌تر از تورم میانگین تغییرات شاخص قیمت‌ها را منعکس می‌کند.

مسئولان دروغ نمی‌گویند بلکه به صورت واقعی تمام ارقام را با هم دیگر جمع می‌زنند و درصد می‌گیرند اما موضوع روش محاسبه است که هر وقت استعلام تورم می‌شود عددها در همین حوالی ۳۰ درصد باقی می‌مانند

سید رضا طباطبایی بیان کرد: به عبارت دیگر دولت دو نقطه از یکسال یا یک نقطه از سال قبل و یک نقطه از سال بعد را در نظر گرفته و آمار تغییرات را بر همان میزانی که بیان شد، یعنی سهم آن کالا و خدمات از سبد مردم مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس اعلام می‌کند که این امر می‌تواند کمک خوبی به دولت در پایین نشان دادن تورم داشته باشد زیرا در تورم نقطه‌ای شما می‌توانید دو نقطه‌ای که می‌دانید عرضه و تقاضا کمتر بوده و پیک گرانی‌ها صورت نگرفته را انتخاب کنید.

وی با طرح این پرسش که چه کسی باور می‌کند که امروز تورم استان سمنان ۳۳ درصد باشد در صورتی که مردم به خوبی می‌دانند که این میزان درست نیست، افزود: مشکل اینجا است که دولت، خودش به این تورم دامن می‌زند و خودش هم برای کم جلوه دادن آن می‌کوشد! به عبارت دیگر در همین اقدام اخیر در افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و ۳۰ درصدی حقوق کارگران با اینکه بارها افزایش نقدینگی را به بوته آزمایش گذاشته و نتیجه‌ای جز تورم بیشتر نداشته اما دوباره آن را انجام می‌دهد به جای اینکه حقوق‌ها را ثابت نگه داشته و قیمت‌ها را کاهش دهد تا وضعیت معیشت مردم بهتر شود.

افزایش به جای کاهش
این کارشناس بیان کرد: وقتی حقوق کارگران ۳۰ درصد افزایش یابد در حالی که تولید خوابیده و عملاً صاحبان مشاغل و تولید از عهده پرداخت حقوق کارگران بر نمی‌آیند در نتیجه تعدیل نیروی کار بیشتر می‌شود و این یعنی بیکاری بیشتر؛ در حالی که عاقلانه تر این بود که به جای افزایش دستمزد کارگران قیمت اقلام ساماندهی می‌شد.

طباطبایی درباره آمار تورم نیز، گفت: آمار تورم استان سمنان هم مانند آمار بیکاری آن است یعنی به عبارت دیگر بخشی حساب می‌شود و بخش دیگری خیر! برای مثال در زمینه آمار بیکاری فقط تعداد مشاغل ایجاد شده یا تعداد تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شده درج و محاسبه می‌شود اما از تعداد واحدهای تعطیل شده و کارگران تعدیل و بیکار شده خبری در محاسبه نرخ بیکاری نیست!

آمار تورم استان سمنان هم مانند آمار بیکاری آن است یعنی به عبارت دیگر بخشی حساب می‌شود و بخش دیگری خیر

وی افزود: تورم نیز همانگونه است اقلامی که بیشترین میزان تغییر را داشته، در زمره کم مصرف ها در سبد خانوار محسوب می‌شوند و در نتیجه تورم را اندک نگه می‌دارند برای مثال نان که دو سال بود گران نشده بود قیمتی یکسان با ضریب بسیار بالا داشت اما گوشت قیمتی گران با ضریبی بسیار اندک! با اینگونه محاسبه حتی می‌توان تورم استان سمنان را تا ۲۸ یا ۳۰ درصد هم کاهش داد!

مردم امروز در جامعه دو چیز را به خوبی می‌دانند نخست بیکاری و دشواری‌های معیشت و دوم تورمی که گلوی معیشت مردم را فشار می‌دهد و در این بین به نظر نمی‌رسد که دولت راهکار عملی برای خروج از وضعیت کنونی در نظر داشته باشد.

کد خبر: ۸۸٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha