۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
دولت از فرصت‌های بورسی به خوبی استفاده نکرد
کارشناس بازار بورس:

دولت از فرصت‌های بورسی به خوبی استفاده نکرد

کدیور، کارشناس بورس به تشریح کم‌کاری‌های دولت در بازار سرمایه پرداخت و وضعیت سهامداران از سال ۹۹ به بعد را دچار مشکل خواند.

به گزارش بازار، علیرضا کدیور، ضمن بررسی عملکرد کلی دولت در حوزه بورس اظهار کرد: بورس باید از جنبه های مختلف بررسی گردد که شامل سیاست گذاری کلان دولت در بیرون بورس شروع شده و به سیاست های درون‌زای بورس می انجامد.

وی در این راستا، نمره دادن به دولت را کاری سخت و مشکل دانست و افزود: با نگاهی به روزهای میانی سال ۹۸، دست به بررسی عملکرد دولت در حوزه بازار سرمایه بزنیم، به نظر می رسد فرصت های خوبی وجود داشت تا دولت توسعه ای همه جانبه در بازار سرمایه شکل دهد اما دولت از این فرصت ها به خوبی بهره برداری نکرد.

کدیور ادامه داد: از اواسط سال ۹۸ تا ۹۹ شروعی خوب را برای سرمایه گذاران شاهد بودی؛ افرادی که بازدهی و سودی کلان کسب کردند ولی پایان کار تا امروز موفق نبوده است و بازار سرمایه تجربه بدی را برای سهامداران بر جای گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حقوقی ها در بورس را می توان از قماش دولتی ها دانست که موجب افت و خیزهای شدید در بورس شدند و بازار سرمایه را خالی از سرمایه کردند، گفت: بخش عمده این حقوقی ها کاملا دولتی هستند و یا شامل خصولتی ها می شوند.

کدیور از وجود مجموعه هایی در بورس سخن گفت که شاید به ظاهر دولتی نباشند اما دولت در آن ها نفوذ و سیطره دارد که انتصابات و مدیریت ها را شامل می شود.

بنا بر تحلیل این کارشناس حوزه بورس نوسانات بازار سرمایه، این روزها برای سرمایه گذاریِ حقیقی و حقوقی مناسب نیست اما ممکن است سرمایه گذاران حقوقی نیز از سال ۹۹ اقدام به عرضه سهام در بورس کرده باشند و لذا این گروه صرفا موجب منفی شدن بازار نبوده اند.

کدیور با اعلام اینکه چنین روندی از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی به صورت توأمان اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در مجموع رفتار حقوقی ها نشان می دهد در زمان های رشد بازار، اقدام به عرضه سهام نکردند و اگر بازار روندی نزولی گرفته نیز اقدام به خرید سهام کرده اند.

وی از طرفی حضور سهام داران حقوقی را در بورس بلند مدت خواند و تصریح کرد: این ها سرمایه را از بازار خارج نمی کنند؛ چون این حضور به واسطه اساسنامه و مسئولیت این گروه است و ارتباطی به دریافت وام از بورس ندارد.

کد خبر: ۸۸٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha