۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
تقویت موقتی ارزش دلار در روزهای ابتدایی هفته
تحولات مهم بازار فارکس در هفته جاری؛

تقویت موقتی ارزش دلار در روزهای ابتدایی هفته

در هفته جاری ارزش دلار در برابر اغلب ارزها رشد خواهد کرد و تنها استثنا پوند بریتانیا است که از زمان اعلام نتایج انتخابات اسکاتلند سرعت افزایش ارزش آن افزایش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته ای که گذشت بازار سهام در دنیا با نوسانات زیادی روبرو بود. سه شاخص اصلی سهام  یعنی داو جونز، نزدک ۱۰۰ و اس اند پی ۵۰۰ این هفته را با افت ۱.۱ درصدی، ۲.۳ درصدی و ۱.۴ درصدی شاخص به پایان رساندند.

در این هفته ارزش شاخص DAX30 کشور آلمان ۰.۱۱ درصد رشد کرد و ارزش شاخص نیکی ۲۲۵ با افت ۴.۳۴ درصدی همراه بود. دلیل افت ارزش شاخص های اصلی سهام در هفته دوم ماه می را می توان پیش بینی سرمایه گذاران از سیاستهای فدرال رزرو  امریکا ارزیابی کرد.

در ابتدا تصور می شد که فدرال رزرو در نظر دارد سیاستهای حمایتی از اقتصاد را کاهش دهد و زمینه را برای افزایش نرخ بهره بانکی فراهم کند. همین ارزیابی نادرست افت ارزش سهام را به همراه داشت.

اما  انتشار گزارشهای رسمی در مورد کاهش خرده فروشی در امریکا، کاهش اعتماد مصرف کنندگان امریکایی به بازارو نگرانی از افزایش نرخ تورم شرایط را برای هفته جاری تغییر داد.

در درجه اول باید در نظر داشت بازارسازان همیشه در اخرین روزهای هفته یعنی در روزهای تعطیل  اطلاعات مهم  اقتصادی را ارایه می دهند تا در حد امکان تاثیر منفی یا مثبت زیاد  را روی بازار کاهش دهند. در واقع طی دو روزی که بازارها تعطیل بود، این خبرها در رسانه ها دست  به دست شد و بخش زیادی از عکس العمل های هیجانی را جذب کرد و انتظار می رود در اولین روز کاری تاثیر این خبرها روی بازار چندان چشمگیر نباشد.

این هفته هم بازار سهام رشد را تجربه نمی کند
طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت  فارکس دیلی، انتظار می رود نیروهای بنیادی و مهمی که باعث تغییر ارزش بازار و شاخص های اصلی سهام در هفته گذشته بودند، در هفته جاری هم نقش مهمی در تعیین قیمتها داشته باشند.

به تعبیر صحیح تر در این هفته هم یا شاخص ها رشد نمی کنند یا با نرخ بسیار پایینی ارزش آنها افزایش می یابد. هنوز تلاش فعالان بازار برای پیش بینی زمانی که فدرال رزرو تصمیم به تغییر نرخ بهره بانکی دارد ادامه دارد و این پیش بینی زمانی قابل اعتماد خواهد بود که بر مبنای مصادیق و سخنان مطرح شده توسط مقامات رسمی باشد.

جرومی پاول، رییس فدرال رزرو امریکا در هفته های اخیر بارها تاکید کرده است هر تغییر در سیاستهای پولی و مالی فدرال رزرو با برنامه ریزی قبلی و اطلاع رسانی قبلی انجام می شود. البته سرمایه گذاران این طور تصور می کنند که همین سخنان هم به منزله اطلاع رسانی قبلی فدرال رزرو برای تغییر سیاستها است.

ارزش دلار برای یک دوره کوتاه تقویت می شود
در این هفته انتظار می رود ارزش دلار در برابر ۱۰ ارز مهم دنیا تقویت شود زیرا ریسک سرمایه گذاری در بازار دلار از دیگر بازارها کمتر است. به تعبیر دیگر سرمایه گذرانی که نگران تاثیر سیاستهای فدرال رزرو روی ارزش سهام امریکا هستند از این بازار خارج می شوند و به طور موقتی سرمایه گذاری در بازار بدون ریسک دلار را در دستور کار خود قرار می دهند.

همین مساله باعث افزایش تقاضا برای دلار و افزایش ارزش آن در برابر دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، ین ژاین و یورو خواهد شد. تنها استثنا پوند بریتانیا است که بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات اسکاتلند، ارزش آن با سرعت زیادی در برابر دلار رشد کرده است و این روند افزایش ارزش تا انتهای این هفته ادامه خواهد داشت.

 البته باید در نظر داشت روند افزایشی ارزش دلار در بازار موقتی خواهد بود. انتظار می رود در این هفته مقامات فدرال رزرو و سیاستگذاران حوزه مالی و پولی در امریکا سخنرانی های تازه ای انجام دهند. از طرف دیگر سخنانی که روسای فدرال رزرو ایالتها هم در این هفته مطرح خواهند کرد می تواند امید را به رشد بازار سهام افزایش دهد و باعث افت ارزش دلار شود.

 فارکس دیلی بر این باور است اگر مقامات بانکهای مرکزی امریکا در مورد شاخص های اقتصادی و مصرفی پایین تر از انتظار یا کاهش مصرف نسبت به قبل از کرونا صحبت کنند یا آمارهایی ارایه دهند که نشان دهنده عدم افزایش معنا دار نرخ اشتغال در کشور باشد، در واقع این پیام را به فعالان اقتصادی می دهند که حمایتهای فدرال رزرو از اقتصاد امریکا ادامه خواهد داشت و سرمایه گذاری در بازار سهام سودآور خواهد بود.

هزینه پایین استقراض از بانکها یا به تعبیر بهتر نرخ پایین بهره بانکی در امریکا باعث افزایش ارزش طلاو حتی بیت کوین می شود و راندمان اوراق قرضه دولتی را نیز تقلیل خواهد داد. در سوی دیگر طیف افزایش سرعت واکسیناسیون، از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و کاهش قرنطینه است که می تواند بازارها را با جهت گیری های تازه ای روبرو کند.

بر مبنای گزارشهای رسمی قرار است از این هفته محدودیتها در بریتانیا برداشته شود و ایالت نیویورک هم به قرنطینه سراسری پایان دهد و زندگی عادی در آنها از سر گرفته شود. این تحولات روی بازار ارزهای دنیا تاثیر معناداری بر جای خواهد گذاشت.

کد خبر: ۸۸٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha