۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید اصلاح شود
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه:

قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید اصلاح شود

لاهوتی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را نیازمند اصلاح دانست و گفت: وضع معیشت مردم با افزایش ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان خوب نمی شود.

به گزارش بازار، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده ادوار مجلس و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه درمورد علت ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی بعد از ۱۰ سال با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.

لاهوتی گفت: آنچه که در قانون هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی شده بود از مسیر اصلی منحرف شد؛ هدف این بود که ظرف پنج سال قیمت های حامل های انرژی را واقعی کنیم و ۵۰ درصد از درآمد حاصل از آن را به مردم، ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد هم برای هزینه های دیگر اختصاص دهیم.

وی افزود: در حقیقت هدف این بود که با واقعی سازی نرخ حامل های انرژی، مصرف انرژی را کاهش دهیم و جلوی بی عدالتی در پرداخت یارانه ها را هم بگیریم.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هنوز قیمت حامل های انرژی واقعی نشده است، گفت: درآمد واقعی که قرار بود از این محل تأمین شود نشده و درآمد حاصل از ان هم فقط به مردم پرداخت می شود و به تولیدکنندگان اختصاص پیدا نکرد.

لاهوتی تصریح کرد: قانون هدفمندسازی یارانه ها اگر به درستی اجرا می شد هم تولیدکننده از محل آن منتفع می شد و هم اینکه دهک های پایینی جامعه برخوردارتر می شدند.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه می دهد گفت: بهتر این بود که قیمت بنزین به جای ۳ هزار تومان، ۱۵۰۰ تومان می شد چون در این صورت ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت می شد و شاهد آن همه جار و جنجال هم نبودیم.

وی یادآور شد: دولت در ابتدای اجرای این قانون تشخیص داد که به همه مردم ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند اما امروز شرایط بخشی از مردم طوری شده که اگر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را نگیرند زندگی برایشان سخت می شود و البته در زندگی بخشی از مردم هم هیچ تأثیر مثبتی ندارد و معتقدم که یارانه آنها باید حذف شود.

لاهوتی قانون هدفمندسازی یارانه ها را نیازمند اصلاح دانست و گفت: وضع معیشت مردم با افزایش ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان حل نمی شود و اید به جایی برسیم که مردم نیازی به این پول نداشته باشند و یارانه ها را صرف زیرساخت های حمل و نقلی و اشتغال و درمان کنیم.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما با حفظ ارزشهای حاکم بر انقلاب باید با دنیا تعامل سیاسی داشته باشیم زیرا تا زمانی که ما با دنیا تعامل سیاسی نداشته باشیم امکان تعامل اقتصادی هم نخواهیم داشت.

کد خبر: ۸۸٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha