۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
سرمایه‌گذاران منتظر اظهارنظر کاندیداهای ریاست جمهوری هستند
تحلیل روزانه بورس؛

سرمایه‌گذاران منتظر اظهارنظر کاندیداهای ریاست جمهوری هستند

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس توضیحاتی را ارائه کرد و مطرح کرد: بازار در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌برد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: معاملات بازار سرمایه در روزهای پیش تحت تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان روزهای سبزی را پشت سر گذاشت، اما کارشناسان بورس بر این عقیده بودند که این رشدها در بازار بادوام نخواهند بود و تا جایی که در معاملات امروز مشخص بود، این رشدهای کم‌جان باز هم خود را نشان داند. درست است که دلار با ورود مجدد خود به کانال ۲۳ هزار تومانی اثر مثبت روی شاخص را گذاشت، اما باز هم بالا رفتن فشار عرضه‌ها در فلزات اساسی و برخی دیگر از سهم‌های بزرگ باعث شد تا شاخص پایین‌تر بیاید؛ البته، نباید نقش خودرویی‌ها در معاملات را نادیده گرفت.

امروز، شاخص کل بورس با درخشش سهام گروه خودرویی ابتدای معاملات را با رشد آغاز کرد و تا زمانی این رشد ادامه داشت، اما این رشدها باز هم با خالی شدن پشت سهام شاخص‌ساز خیلی زود به افت تبدیل شدند و به این ترتیب، یک روز سبز بازار به روزی سرخ تبدیل شد و نماگر اصلی بورس تا انتهای معاملات با وجود رشدهایی که داشت، ۷۸۹ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۰۵ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن از ابتدای معاملات روی ریل نزولی قرار داشت و به نظر می‌رسد هنوز سهم‌های کوچک بازار اصلاح جدید خود را به پایان نرسانده‌اند و در صف فروش قفل هستند که به این ترتیب، این شاخص تا انتهای معاملات ۴ هزار و ۲۰۴ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۷۰۳ واحدی ایستاد. شاخص فلزات اساسی نیز امروز تحت تأثیر فروش اکثر سهم‌های فولادی و بزرگ خود بود و امروز ۸ هزار و ۵۵۵ واحد پایین‌تر از روز گذشته آمد و روی خانه ۹۲۶ هزار و ۱۵۱ واحدی به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز، نمادهای «برکت»، «خودرو»، «شپنا»، «خزامیا»، «فملی»، «شبندر» و «کاما» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را تشکیل دادند و در این میان، نمادهای «فارس»، «کچاد»، «خودرو»، «خساپا» و «وپارس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فولاد» و «فملی» بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل داشتند.

نمادهای فولادی اکثرا در صف‌های عرضه بودند و از بین آن‌ها نمادهای «فولاد»، «کویر» و «فولاژ» بیشترین افت قیمت را داشتند، اما نمادهایی مانند «فجر»، «فخوز» و «فسازان» هم بودند تا این گروه را به تعادل بکشند. در گروه کانه فلزی، «کچاد» مثبت و «کگل» منفی معامله شدند. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» اصلاح تقریبا ۵ درصدی را پشت سر گذاشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در تحلیل معاملات امروز بورس اظهار کرد: با توجه به وارد شدن دلار در کانال ۲۲ هزار تومان بازار واکنش مثبتی به این اتفاق داشته است، اما مؤلفه مهم تاثیرگذار دیگر در بازار که به شکل کلاسیک همواره مؤثر است، دوره کاندیداتوری ریاست جمهوری تا زمان انتخابات است که به طور پیش‌فرض بازار همیشه واکنش مثبتی را نسبت به این اتفاق نشان می‌دهد و انتظار می‌رود تا مشخص شدن نتیجه انتخابات  بازار روند مثبتی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عمده دلیل افت بازار در ادامه معاملات به خاطر تصمیم‌های گرفته شده در رابطه با بانک مرکزی کشور بود، تصریح کرد: طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی با عنوان دقیق «طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی» باعث شد تا معامله‌گران کمی واکنش منفی به تصمیم‌گیری مجلس نشان دهند چراکه هرگونه تغییر در ساختار اقتصادی یک کشور صد درصد ریسک‌هایی را هم به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در معاملات روز جاری، سهم‌های سنگ آهنی، برخی از نمادهای گروه‌های بانکی که بازارگردان دارند و برخی از نمادهای گروه‌های خودرویی از وضعیت خوبی در بازار برخوردار بودند.

عقیلی درباره بازارهای موازی بورس گفت: در حال حاضر، در بازارهای موازی تحرکات خاصی دیده نمی‌شود و شاهد تقاضای سرمایه‌ای و سفته بازانه نیستیم و همچنین، در بازار ارزهای دیجیتال نیز که تا هفته گذشته روند صعودی را داشت و نقدینگی بسیار زیادی را جذب کرده بود در هفته جاری، روند نزولی خود را آغاز کرده است؛ به عبارت دیگر این پارامترها همه نشان از این موضوع می‌دهند که روند مثبت بازار سرمایه در روزهای آتی ادامه داشته باشد، اما همه چیز بستگی به سیاست‌های دولت بعد دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی مکلف شده است تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز را به فروش برساند و نقدینگی به وجود آمده را به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه واریز کند که اگر این مصوبه اجرایی شود، فضای اعتماد در بازار شکل می‌گیرد و تا حدی وضعیت بازار تعادلی می‌شود.

کد خبر: ۸۸٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha