۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
بلوک ایران_چین به دنبال نفوذ اقتصادی در افریقا؛ توسعه کریدور نفتی عراق_اردن_مصر
بازار گزارش داد؛

بلوک ایران_چین به دنبال نفوذ اقتصادی در افریقا؛ توسعه کریدور نفتی عراق_اردن_مصر

در پی اعلام وزیر انرژی مصر و اردن برای تقویت مبادلات انرژی با کشورهای همسایه، بلوکی متشکل از چین و ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در آفریقا از طریق توسعه خط لوله نفتی از بصره عراق به اردن می باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: خبرگزاری «تلگراف» کشور مصر در گزارش اخیر خود نوشت: مصر یک شریک بسیار استراتژیک در خاورمیانه است و در این میان بلوکی متشکل از چین و ایران گسترش نفوذ در آفریقا را از طریق توسعه خط لوله انتقال نفت از عراق به اردن، دنبال می کند.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده اقدام به عقب نشینی از منطقه کرد، گسترش نفوذ چین و روسیه از طریق ایران به فضای خاورمیانه  که توسط ایالات متحده خالی شده است، نشانگر جریان مداوم شبکه قدرت منطقه ای می باشد.

این امر به دلیل نصب زیرساختهای دائمی گسترده متصل به شبکه و پرسنل امنیتی گسترده دائمی برای محافظت از این دارایی ها، پیوندهای موجود در توسعه نفت و گاز و حمل و نقل موجود بین ایران و عراق را تکمیل و تقویت می کند.

در همین زمینه، محمد شاکر، وزیر برق و انرژی های تجدیدپذیر مصر هفته گذشته اظهار داشت که کشورش به عنوان مجری بخشی از برنامه های تبدیل شدن به یک قطب انرژی منطقه ای در تلاش است مبادلات برق خود را با همسایگان خود تقویت کند.

مصر به عنوان مجری بخشی از برنامه های تبدیل شدن به یک قطب انرژی منطقه ای در تلاش است مبادلات برق خود را با همسایگان خود تقویت کند

دو عامل اساسی در ارتباط با مصر وجود دارد که این کشور را به عنوان یک ارزش افزوده ویژه در قبال گسترش حوزه نفوذ ایران در خاورمیانه تبدیل می کند که تقریباً و دقیقاً منعکس کننده برنامه های ژئوپلیتیک چین است که بر اساس  طرح «یک کمربند_یک جاده» به عنوان طرح قدرت گرفتن چند نسل مطرح است.

اولین فاکتور این است که مصر مدت هاست که خود را به عنوان یک رهبر در جهان عرب می داند که برجسته ترین آن در دوران مدرن با بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ که به اشغال مسیر حمل و نقل کانال سوئز توسط انگلیس پایان داد، شکل گرفته است. نهاد مستقل جدید، جمهوری عربی متحده و جنگهای مختلف اعراب و اسرائیل در دهه های ۱۹۵۰ ، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مصر را به عنوان یک قهرمان اصلی معرفی می کرد تا اینکه در مارس ۱۹۷۹ پیمان صلح بین مصر و اسرائیل امضا شد.

گرچه مصر از آن زمان تاکنون با ایالات متحده ارتباط نزدیکی برقرار کرده است، اما این کار اساساً برای اطمینان بخشی نسبت به جریان مداوم پول از واشنگتن و همچنین جلوگیری از مداخله اسرائیل در این کشور و اخیراً برای مقابله با ظهور اخوان المسلمین در سیاست داخلی مصر انجام شده است.

 این گزارش همچنین ادامه داد که عامل دوم این است که مصر به لحاظ سیاسی فقط بخشی از خاورمیانه نیست، بلکه از نظر جغرافیایی و سیاسی نیز بخشی از آفریقا به شمار می رود که این موضوع از منظر عملی بیانگر آن است که این کشور یک نقطه ترانزیت اساسی برای انتقال نفت و گاز و هر چیز دیگری است که ایران و چین می توانند از خاورمیانه به آن اقلیم متصل شوند.

مصر یک نقطه ترانزیت اساسی برای انتقال نفت و گاز و هر چیز دیگری است که ایران و چین می توانند از خاورمیانه به آن اقلیم متصل شوند

نکته ای که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد، گسترش خط لوله انتقال نفت موجود از بصره عراق به عقبه اردن است. به تازگی، به گفته نمایندگان دو تیم مذاکره کننده، مقامات عراقی و مصری درخصوص امکان گسترش خط لوله به مصر بحث کرده اند زیرا این امر یک افزودنی مهم و خروجی جدیدی برای صادرات نفت عراق به شمال آفریقا است.

به تازگی، مقامات عراقی و مصری درخصوص امکان گسترش خط لوله به مصر بحث کرده اند زیرا این امر یک افزودنی مهم و خروجی جدیدی برای صادرات نفت عراق به شمال آفریقا است

 نکته حائز اهمیت در مورد مسیر ترانزیتی بصره_عقبه این بوده که این مسیر باید حدود ۱۷۰۰ کیلومتر بوده و همچنین شامل زمین یا خاک اسرائیل نباشد. در همین راستا، در دسامبر سال ۲۰۱۹ اعلامیه ای از طرف وزارت نفت عراق مبنی بر تکمیل مراحل پیش شرط بندی شرکت های علاقه مند به شرکت در پروژه خط لوله اعلام شد.

فاز اول این پروژه شامل نصب خط لوله ۷۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۲.۲۵ میلیون بشکه در داخل سرزمین های عراق خواهد بود و فاز  بعدی شامل نصب خط لوله ۹۰۰ کیلومتری اردن بین حدیثه و عقبه با ظرفیت یک میلیون بشکه خواهد بود.

این اقدام به ایران اجازه می دهد تا خط لوله دیگری برای صادرات نفت به عراق نسبت به مسیر آسیب پذیر تاریخی تنگه هرمز، برنامه های فعلی برای خط لوله گوره_جاسک و برنامه ریزی برای انتقال خط لوله به سوریه نیز اضافه شود.

گسترش خط لوله انتقال نفت موجود از بصره عراق به عقبه اردن به ایران اجازه می دهد تا خط لوله دیگری برای صادرات نفت به عراق، نسبت به مسیر آسیب پذیر تاریخی تنگه هرمز، برنامه های فعلی برای خط لوله گوره_ جاسک و برنامه ریزی برای انتقال خط لوله به سوریه نیز اضافه شود 

این امر همچنین یک مسیر پوششی دیگر برای انتقال نفت ایران به عراق و امکان انتقال آسانتر به غرب و شرق فراهم شود. تعدادی گزینه برای این مسیر خط لوله عراق_اردن_مصر وجود دارد، حتی مواردی هم وجود دارد  که از هرگونه تهدیدات زمینی یا دریایی اسرائیل جلوگیری می کنند که از آن جمله می توان به مسیر بسیار کوتاه از عقبه به طبا و سپس در صورت لزوم از شمال تا آریش و سپس غرب از بندر سعید اشاره کرد.

مطابق با این اهداف گسترده تر به عنوان بخشی از اعلامیه خود در هفته گذشته، شاکر همچنین تأیید کرد که مطالعه پروژه اتصال برق با عراق در حال انجام است که این امر می تواند پیوندهای قدرت موجود مصر با اردن در شرق، لیبی در غرب و سودان در جنوب را تقویت کند.

شاکر همچنین افزود: وزارت وی در حال بررسی افزایش ظرفیت خط اتصال برقی با اردن در سال جاری با هدف افزایش صادرات برق بین دو کشور که ​​از سال ۱۹۹۹ به این سو از طریق خطی با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات به هم متصل شده اند، است.

این مقام عراقی هفته گذشته تأکید کرد: همزمان با این موضوع، مصر همچنین در حال بررسی راه های افزایش ظرفیت اتصال برقی با کشورهای مشرق (منطقه ای از آسیای غربی و شرق آفریقای شمالی، شامل بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه، امارات متحده عربی و یمن) و مغرب عربی (یک اتحادیه تجاری و اقتصادی گسترده، متشکل از الجزایر، لیبی، موریتانی، مراکش و تونس). در واقع، پیوند برق مصر و اردن از مدت ها پیش بخشی از یک پروژه بزرگتر (پروژه اتصال برق هشت کشور) بوده است که بخشهای عمده آن قبلاً تکمیل شده است.

با توجه به پیوندهای چند لایه موجود میان اردن، سوریه و عراق، مصر نیز به طور پیش فرض به ایران متصل خواهد شد. این امر به این دلیل است که عراق بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل منابع خود را برای شبکه برق خود از ایران تأمین می کند.

با توجه به پیوندهای چند لایه موجود میان اردن، سوریه و عراق، مصر نیز به طور پیش فرض به ایران متصل خواهد شد

دو کشور اخیراً یک قرارداد دو ساله با عراق برای تأمین برق این کشور امضا کرده اند که طولانی ترین توافقنامه ای بین آنها می باشد.

درست بعد از این موضوع، رضا اردکانیان وزیر انرژی ایران، اظهار داشت که شبکه های برق ایران و عراق کاملاً هماهنگ شده اند تا از طریق خط انتقال جدید ۴۰۰ کیلوولتی آماره_کرخه که بیش از ۷۳ کیلومتر برقرار است،

که همچنین زمینه افزایش صادرات انرژی به عراق را در آینده نزدیک از ۱،۳۶۱ مگاوات فعلی در روز فراهم می کند.

وی افزود: ایران یک قرارداد همکاری سه ساله با عراق برای کمک به صنعت برق کشور از جنبه های مختلف امضا کرده است.

در همان زمان، شرکت تولید و تهیه تجهیزات برق الکتریکی ایران اعلام کرد که صادرات برق ایران به سایر کشورهای همسایه در سال تقویم قبلی ایران به بیش از هشت میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که میانگین افزایش معادل سالانه ۲۷.۶ درصد است.

در همین حال، «ماجد حنتوش» وزیر برق عراق اعلام کرد که عراق نه تنها در حال کار بر روی اتصال شبکه خود به شبکه های برق اردن از طریق یک خط ۳۰۰ کیلومتری که ظرف دو سال به پایان می رسد، بلکه برنامه هایی برای تکمیل اتصال برق عراق با مصر طی سه سال آینده نهایی شده است.

وی گفت: این امر به نوبه خود بخشی از پروژه ایجاد بازار مشترک برق عربی خواهد بود.

کد خبر: ۸۸٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha