۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
شایعه بنزین ۲۰ هزار تومانی چطور سر زبان ها افتاد؟ | وعده شیرین و غیرعملیاتی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی!
بازار داغ وعده های انتخاباتی

شایعه بنزین ۲۰ هزار تومانی چطور سر زبان ها افتاد؟ | وعده شیرین و غیرعملیاتی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی!

مطرح شدن مساله آزاد سازی قیمت سوخت  به ۲۰ هزار تومان از سوی رامین مهمانپرست و پرداخت ۶۰۰ هزار تومان یارانه ناشی از اجرای این طرح منجر به بروز شایعاتی مبنی بر گرانی بنزین در فضای مجازی شده است.

بازار؛ گروه انرژی: این روزها که اخبار مربوط به اعلام کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری حسابی داغ شده، مساله بنزین و گازوییل هم در صدر وعده های انتخاباتی قرار گرفته است. وعده هایی که حالا منجر به بروز نگرانی هایی در بین مردم شده و شایعه افزایش قیمت هر لیتر بنزین به ۲۰ هزار تومان بر سر زبان ها انداخته است. البته فاطمه کاهی سخنگوی پخش و پالایش این شایعه را تکذیب کرده و گفته که تا حالا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین طرح نشده است و صرفا نقطه نظرات کارشناسی کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است. به گفته او، هر برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و یا تغییر در نحوه سهمیه بندی آن باید به صورت مصوبه هیئت دولت باشد

شایعه بنزین ۲۰ هزار تومانی از کجا شروع شد؟
چند روز پیش بود که رامین مهمانپرست در یک برنامه برنامه خود برای اختصاص سهمیه بنزین بر اساس کارت ملی خبر داد. این طرح که همواره در روزهای قبل از انتخابات داغ می شود، پیش از این نیز از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود.

بر اساس این طرح به جای اینکه سهمیه سوخت به کارت سوخت خودرو ها اختصاص یابد، بر اساس کد ملی به افراد بالای ۱۸ سال تعلق می گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه دولت احمدی نژاد در اینباره گفته که با این طرح هر فرد بالای ۱۸سال ۱۵لیتر بنزین و ۱۵ لیتر گازوئیل به کارت ملی اش واریز می شود و کارت سوخت باطل می گردد. هر کسی دوست داشته باشد از سهمیه خود استفاده می کند و اگر دوست نداشت  سوخت یارانه ای خود را به قیمت ۲۰ هزار تومان به دولت می فروشد ومی تواند ماهانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد.

 آنگونه که مهانپرست اعلام کرده با اجرایی شدن این طرح قیمت بنزین به ۲۰ هزار تومان افزایش می یابد بی آنکه بار تورمی داشته باشد، فقط مانع قاچاق سوخت به خارج از کشور می شود.

او در صحبت های خود با اشاره به حجم بالای قاچاق سوخت در کشور اعلام کرد که در نوار مرزی کشور یک وانت ۲۵۰۰ لینر بنزین به قیمت  ۳ هزار تومان می زند و آن طرف مرز به قیمت ۱۹ هزار تومانی می فروشد  در ظرف مدت یک ساعت حدود ۵۰ میلیون تومان سود به جیب می زند.

به گفته او، توزیع بنزین یارانه ای در کشور، زمینه قاچاق سوخت و ثروت ملی را فراهم کرده است. این ثروت ملی باید در اختیار مردم قرار می گیرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری که شیوه توزیع بنزین سهمیه ای را غیر عادلانه می داند، می گوید : در حال حاضر بسیاری از خانواده هایی که در دهک های پایین درآمدی هستند، خودرویی ندارند در حالیکه برخی از خانواده های مرفه جامعه چندین خودرو دارند. چرا کسی که ۲۰ تا ماشین دارد، ۲۰ برابر یک فردی که خودرویی ندارد، یارانه بنزین دریافت می کند.  

چقدر بنزین تولید و مصرف می کنیم؟
در حال حاضر روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید و به طور میانگین روزانه حدود ۷۵ میلیون لیتر مصرف می شود که ماهانه عددی حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر را در برمیگیرد و بر اساس ارزیابی ها حدود ۳۵ درصد بنزین مصرفی ماهانه در کشور به نرخ آزاد و ۶۵ درصد با نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

با شیوع بیماری کرونا مصرف بنزین در کشور کاهش یافت اما در فروردین امسال شاهد افزایش مصرف بودیم به طوری که در فروردین‌ ماه سال گذشته روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین در کل کشور توزیع شد، در حالی که این مقدار در روزهای نخست فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ به میانگین روزانه ۸۵ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به فروردین‌ماه پارسال افزایش روزانه حدود ۳۷ تا ۳۸ میلیون لیتری را نشان می‌دهد. آخرین آمار اعلام شده در خصوص میزان مصرف بنزین، اوج مصرف بنزین در سال گذشته، روز ۲۸ اسفندماه با رقم ۱۰۴ میلیون لیتر بوده است.

دیپلمات پیشین و سخنگوی وزارت خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد حالا برای کسب مجبوبیت دست روی وعده ای شیرین گذاشته، اما این وعده تا چه اندازه عملیاتی است؟

کد خبر: ۸۸٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha