۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
جای خالی معاملات بیت کوین و ارزهای مجازی در بورس! | احتمال ضابطه مند شدن معاملات
«بازار» از نابسامانی بازارهای مجازی گزارش می دهد

جای خالی معاملات بیت کوین و ارزهای مجازی در بورس! | احتمال ضابطه مند شدن معاملات

معامله ارزهای دیجیتال به دلیل تاکید رئیس مجلس بر مسدود کردن درگاههای معاملاتی در کشور از یک طرف و عدم همراهی شرکت «تسلا» از بیت کوین، سرمایه گذاران این نوع ارزها را در سر دور راهی قرار داده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بحث ورود سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال و احتمال شکست سرمایه گذاران این بازار مجازی نگرانی هایی را برای مسئولان ایجاد کرده است. نگرانی بابت اینکه به جای ورود سرمایه گذاران در بورس و سایر بازارهای اقتصادی کشور نظیر مسکن و ... متاسفانه نقدینگی به سمت بازارهای مجازی روانه شده و چون این بازار از جذابیت خاصی در سود آوری برای سرمایه گذاران برخوردار است، بنابراین کسی راغب به سرمایه گذاری در بازارهای داخلی که اکنون برای خیلی ها نیز نامطمئن شده است، نیست.

بیم از پوچ شدن سرمایه سرمایه گذاران ارز دیجیتال
از طرفی چون بازار مجازی ارزهای دیجیتال و بیت کوین از جایگاه مشخص و معینی برخوردار نیستند این احتمال وجود دارد که درطرفة العینی سرمایه سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال پوچ و هوا شود. در چنین شرایطی رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا درنامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدود سازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی های ارز دیجیتال شده است.

مبادله روزانه رمزارزها حتی در حد مبادلات روزانه سهام در بازار سرمایه کشور است با این وجود متولیان اصلی این حوزه یعنی بانک مرکزی و وزارت  اقتصاد اقدام مؤثری در این زمینه که وجوه زیادی به حساب صرافی‌های دیجیتال واریز می‌شود انجام نداده‌اند

طبق گفته محمد باقر قالیباف و به گواه آمار منتشره توسط سایت‌های مبادله رمزارز">رمزارز، مبادله روزانه این رمزارزها حتی در حد مبادلات روزانه سهام در بازار سرمایه کشور است با این وجود متولیان اصلی این حوزه یعنی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام مؤثری در این زمینه که وجوه زیادی به حساب صرافی‌های دیجیتال واریز می‌شود انجام نداده‌اند.
اما از طرفی خیلی ها معتقدند که بازار رمز ارزها و بیت کوین باید در کشور مقرراتی و ضابطه مند شود تا از این طریق هم دولت از محل انجام معاملات مالیات کسب سود کند و هم اینکه در شرایط تحریم رمز ارزها ابزاری برای تبادلات مالی شوند چرا که رصد معاملات این نوع ارزها در دنیا نامشخص است.

تبادلات مالی روزانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومانی کشور در بازار مجازی رمز ارزها
در این باره رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارزهاگفته است: برآورد ما این است این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه رمزارزها پدیده جدید در اقتصاد کشور است و باید آن را مدیریت کنیم، می گوید: حذف رمزارزها از فضای تصمیم گیری، به صلاح کشور نیست. البته این موضوع از ماه‌ها قبل در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و گزارش خود را در دو سر فصل تنظیم کردیم که گزارش نخست درباره ماهیت تولید رمزارز">رمزارز در داخل کشور و ایجاد فعالیت‌های عملیاتی این حوزه است.

کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است چارچوب قانونمند مشخصی را برای رمزارزها در نظر گیرد تا بتوان در شرایط تحریمی از این ظرفیت استفاده شود این موضوع به منابع ارزی کشور کمک می کند

 وی اضافه کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی قرار است چارچوب قانونمند مشخصی را برای رمزارزها در نظر بگیرد تا بتوانیم در شرایط تحریمی از این ظرفیت استفاده کنیم و این موضوع به منابع ارزی کشور کمک کند.
پورابراهیمی گفت:‌ هر گونه کسب و کار در اقتصاد و ارائه مجوزهای لازم برای درگاه‌های پرداخت برای لزوم شفافیت اطلاعات و سابقه فعالیت آن‌ها باید با چارچوب و آئین نامه ضابطه‌مند باشد.

وی با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارزهایی با منشاء خارجی، افزود: برآورد ما این است این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است و بانک مرکزی باید در این باره ورود کند.

 ارتقای ظرفیت رمز ارزها در کشور ضروری است
پورابراهیمی بر لزوم ارتقای ظرفیت‌های تولید رمزارزها در کشورمان، تاکید و اضافه کرد: این طرح در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است تا ضوابط قانونی را برای عملیات فعالیت‌های اقتصادی رمزارزها در کشورمان پیگیری کنیم.
بنا به این گزارش، اظهارت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای سازماندهی و ساماندهی بازار ارزهای دیجیتال و رمز ارزها در حالی مطرح است که سالهاست قانونمند کردن این نوع معاملات در بانک مرکزی و وزارت ارتباطات بدون تصویب نهایی معاملات مسکوت مانده و خاک می خورد و فقط تولید رمز ارزها آن هم با شرایط خاص در ایران مجاز است. این درحالی است که کارشناسان بازار معتقدند: چنانچه معاملات این نوع رمزارزها قانونی شود بی تردید به نفع دولت و سرمایه گذاران خواهد بود.
سید محمدعلی شهدایی، کارشناس بازار سرمایه و بازارهای بین المللی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره بی توجهی دولت به ضابتمند کردن بازر ارزهای دیجیتال و بیت کوین گفت: بنده سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بازار مجازی را به سرمایه گذاران توصیه نمی کنم چرا که قانونی خاصی در این زمینه در کشور وجود ندارد و از طرفی چون این بازار منشا و مکان مشخصی ندارد سرمایه گذاری پرریسکی است.

ارزهای دیجیتال یک واقعیت اقتصادی و بازار نوپایی است که اکنون دنیا آن را قبول دارد و خیلی از کشور ها با قانونی کردن آن راه سرمایه گذاران را برای ورود به این بازار هموار کرده اند، در چنین شرایطی دولت باید  این بازار را قانونی و ضابتمند کند

وی با بیان اینکه دولت باید معاملات این نوع بازار مجازی را برای سرمایه گذاران تسهیل و قانونمند کند افزود: ارزهای دیجیتال یک واقعیت اقتصادی و بازار نوپایی است که اکنون دنیا آن را قبول دارد و خیلی از کشورها با ضوابط و قانونی کردن آن راه سرمایه گذاران را برای ورود به این بازار هموار کرده اند. در چنین شرایطی دولت باید از طرق مختلف این بازار را قانونی و ضابطه مند کند.

جای خالی معاملات بیت کوین و رمز ارزها در بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به طور مثال در داخل کشور می توان معاملات این نوع ارزهای مجازی را در بورس راه اندازی کرد و اجازه داده شود تا شرکت ها در بازار سرمایه بتوانند سرمایه گذاران را در بورس به این بازار ترغیب کنند چرا که با این شیوه هم دولت از طریق کسب مالیات منتفع خواهد شد و هم اینکه بازار معاملات ارزهای دیجیتال در کشور ساماندهی و سازماندهی می شود. شهدایی افزود: همانگونه که در داخل کشور صندوق طلا و جواهر وجود دارد که البته حفظ و نگهداری آن نیز شاید هزینه بر باشد بنابراین می توان با ایجاد تابلوی ارزهای دیجیتال در کشور معاملات بیت کوین و سایر رمز ارزها نیز قانونی شود.

اینکه برخی از مسئولان بلند پایه ار قانونمند کردن آن هراس دارند شاید به خاطر عدم شناختی که از فضای سرمایه گذاری در بازارهای نوپای دارد باشد

وی اضافه کرد: به هر حال باید به این نتیجه رسید که همسو و همراه با دنیا در سرمایه گذاری های اقتصادی حرکت کرد و خود را تافته جدا بافته ندانست. چرا که این نوع سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری جدید است و اینکه برخی از مسئولان بلند پایه ار قانونمند کردن آن هراس دارند شاید به خاطر عدم شناختی که از فضای سرمایه گذاری در بازارهای نوپا دارد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پول و نحوه سرمایه گذاری برای کسب سود را بسیار هوشمند عنوان کرد و افزود: اگر جلوی سرمایه گذاری روی یک کالای سود آور گرفته شود سرمایه ها از پنجره فرار و به سوی آن بازار خواهند رفت. در تمام کشورهای دنیا هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد چرا که پول ماهیت سیالی دارد و خود به خود جذب بازارهای سود آور می شود.

توجه به بازارهای داخلی به جای ورود به سرمایه گذاری در بازطارهای دیجیتال
شهدایی به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی در ممانعت از ورود سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال با هدف رونق بخشی سایر بازارهای در کشور اشاره کرد و افزود: البته دغدغه رئیس مجلس شورای اسلامی شاید به خاط جلوگیری از زیان سرمایه گذاران در این بازار باشد اما هدف وی این است که با مسدود شدن سایت های سرمایه گذاری در بازارهای مجازی این سرمایه ها در بازارهای داخلی سرمایه گذاری شود.

تا کنون کار مثبتی در بازارهای سرمایه گذاری در کشور آنگونه که به جذب سرمایه ها در این بازارها شود نشده است نمونه آن فروش سهام بخشی از بانک ها بود که سرمایه های اندک مردم را صفر کرد و یا بی توجهی به پویایی بازار سرمایه که سرمایه گذاران را به خاک سیاه نشانده است

وی با بیان اینکه دولت و مجلس به جای جلوگیری از سرمایه گذاری در بازارهای سود آور زمینه جذب سرمایه گذاری در داخل را تسهیل و هموار کنند افزود: تا کنون کار مثبتی در بازارهای سرمایه گذاری در کشور آنگونه که به جذب سرمایه ها در این بازارها شود نشده است نمونه آن فروش سهام بخشی از بانک ها بود که سرمایه های اندک مردم را صفر کرد و یا بی توجهی به پویایی بازار سرمایه که سرمایه گذاران را به خاک سیاه نشانده است.

 این کارشناس بازار ادامه داد: در هیچ کجایی دنیا رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس کل بانک مرکزی، وزرا و ... در بازارها اعمال نظر نمی کنند اما در ایران این گونه نیست. در ایران شخصیت ها و وزرا و دولتمردان در بازار اعمال نظر می کنند که این رویکرد رویکردی اشتباه است.

نحوه سرمایه گذاری در بورس و بازرهای سرمایه گذاری در کتب درسی گنجانده شود
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خیلی از سرمایه گذاران در کشور قوانین و یا شیوه معاملات را به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رسانی از نحوه چگونگی ورود به سرمایه گذاری در بازارها را نمی دانند افزود: بیش از ۲ دهه است که کارشناسان تاکید دارند ۲ واحد درسی را در دروس دانش آموزان و دانشجویان بگذارید تا جوانان و نوجوانان از شیوه معاملات و سرمایه گذاریها آشنا شوند اما کسی به این موضوع مهم توجه نمی کند.
بنا به این گزارش، دغدغه مسئولان نسبت به سرمایه گذاری در بازار مجازی رمز ارزها با هدف جلوگیری از احتمال زیان دهی سرمایه گذاران از یک طرف و انحراف سرمایه ها به جای سرمایه گذاری در بازارهای داخلی است از طرفی نیز آنگونه که مشخص است بازار بیت کوین و رمز ارزها نیز مدتی است روزهای خوشی را سپری نمی کنند. طوری که شرکت تسلا که طی ماههای گذشته پشتیبان بیت کویین بود اکنون پشت آن را خالی کرده است.

تسلا بیت کوین را تنها گذاشت
مدیرعامل شرکت تسلا اخیر با اشاره به افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و نقل و انتقال بیت کوین اعلام کرد دیگر این ارز مجازی را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهای برقی خود قبول نمی‌کند. این در حالی است که  کمتر از دو ماه پس از اینکه مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهای برقی خود قبول می‌کند، الون ماسک حالا در تضاد کامل با گفته قبلی خود اعلام کرده دیگر این ارز مجازی را به رسمیت نمی‌شناسد.
الون ماسک با اشاره به افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و نقل و انتقال بیت کوین مخصوصاً زغال سنگ که بیشترین آلایندگی را دارد، در توییتر اعلام کرد شرکتش نگران مقدار انرژی است که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود.   ماسک اشاره کرد ارزهای مجازی ایده خوبی در بسیاری موارد هستند و آینده خوبی پیش رو دارند ولی ارزش آلوده کردن محیط زیست را ندارند.
گزارش ها حاکی است که قیمت بیت کوین در حال سقوط است و اکنون به زیر ۵۰ هزار دلار رسیده است و معلوم نیست آینده این بازار و سایر بازارهای ارزهای مجازی در آینده چگونه باشد. بنابراین کارشناسان به سرمایه گذاران چنین بازاری توصیه می کنند که این بازار بازاری پرریسکی است و احتمال دارد که سرمایه سرمایه گذاران را از بین ببرد.

کد خبر: ۸۸٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha