۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
ضرورت تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی تاکید کرد؛

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تبریز- رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با تأکید بر برنامه ریزی هدفمند در راستای تحقق شعار سال، تکمیل زنجیره تأمین و زنجیره ارزش ظرفیت‌های مهم اقتصادی و صنعتی را اولویت این سازمان عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان صمت آذربایجان شرقی، حبیب امین زاده در خصوص محوریت برنامه‌های صنعت استان در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: امروزه فرایند تولید، صرفاً تولید صنعتی و کالایی نبوده و تولید دانش و فناوری، خدمات و دانش فنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت احصاء نیازمندی واحدها مطابق با زمینه فعالیت‌هایشان، افزود: فرایند پشتیبانی از واحدهای تولیدی و دانش بنیان متفاوت بوده و با تفکیک دقیق و فنی مسائل هر حوزه، زمینه ارتقاء و مانع زدایی در این بخش‌ها فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواخر سال گذشته، مانع زدایی ها را با تفویض اختیاراتی که در سطح وزارت انجام گرفت، آغاز کرد، گفت: با تشکیل کارگروهی در مجموعه وزارت صمت و تفویض اختیار به شهرستان‌ها گامی مهمی در راستای مانع زدایی از پیش روی صنعت، معدن و تجارت کشور برداشت شد و ۱۶ مورد پیش بینی شده در بخش معدن از جمله موارد تفویض شده بوده و این روند تداوم نیز خواهد داشت.

وی مانع زدایی آغاز شده در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت و احصاء و شناسایی بیش از ۴۰ عنوان از موارد مانع زدایی را بی سابقه برشمرد و افزود: در شرایط فعلی اقتصادی و وجود تحریم‌های ظالمانه، ایجاب می‌کرد برخی رویه‌ها به منظور حمایت و پشتیبانی از تولید تغییر کند که با تمهیدات و برنامه‌های وزارت صمت این امر نهایی شد.

امین زاده آذربایجان شرقی را قطب صنایع فولادی، مواد غذایی و شیرینی و شکلات و صنعت شیشه برشمرد و گفت: براساس اولویت‌های برنامه ریزی شده در جهت تکمیل زنجیره تأمین و ارزش این صنایع اقدام خواهیم کرد و با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، پشتیبانی از تولید در استان محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه احصاء صنایع معدنی و فرآورده‌های معدنی از سال گذشته همزمان با سال جهش تولید در استان آغاز شده است، تصریح کرد: براساس هدف گذاری ها در سال جاری موضوع توسعه معادن و صنایع معدنی بویژه فرآورده‌های معدنی مس سونگون با جدیت دنبال خواهد شد و همچنین در سایر زمینه‌ها نیز با حمایت از سرمایه گذاری‌های جدید و به ثمر رسانده سرمایه گذاری‌های انجام شده شاهد توفیق استان در حوزه اقتصادی و صنعتی خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، آذربایجان شرقی را منطقه‌ای توانمند با ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی و تجاری مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: در سال جاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز به تبع برنامه‌های محوری مجموعه صمت در حمایت از تداوم تولید به احصاء توانمندی‌ها و مزیت‌های تولیدی و صنعتی استان خواهد پرداخت.

وی، تأکید کرد: همه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری که در سال گذشته در دریافت خدمات مورد نیازشان با مشکل مواجه بوده‌اند، مسائل و مشکلات خود را به سازمان منعکس نمایند تا در تدوین رویه‌های جدید از این موارد بهره گیریم.

امین زاده از تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح کشوری و استانی خبر داد و افزود: انجام گرفت، اظهار داشت: با توجه به تغییرات قیمتی که در خدمات، حمل و نقل، انرژی و مواد اولیه انجام شد، اغلب واحدهای تولیدی در زمینه تأمین سرمایه گردش با مشکل مواجه بوده‌اند و امسال نیز در تداوم جلسات ستاد تسهیل در سال جهش تولید، تشکیل جلسات ستاد در شهرستان‌ها نیز با مسئولیت فرمانداران با جدیت دنبال خواهد شد، تا مشکلات واحدهای تولیدی شناسایی و سرمایه در گردش مورد نیاز اینگونه واحدها تأمین شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت نوسازی و بازسازی تجهیزات، ماشین آلات و خطوط تولید برای ماندگاری در تولید رقابت محور، ادامه داد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و تولید بهره ور لازمه دوام و ماندگاری در تولید است.

رئیس سازمان صمت استان با تأکید براهمیت تولید صادرات محور، گفت: در این بخش سرمایه ثابتی برای واحدهای تولیدی تعریف شده است که به منظور ارتقای بهره وری و ورود ماشین آلات که در ثبت سفارش نیز دارای محدودیت‌های کمتری است، در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی از حل مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه تقسیط و استمهال بدهی معوق و همچنین موضوع حذف بهره‌های مرکب در ستاد تسهیل که از عوامل بازدارنده تولید بوده‌اند، خبر داد و تصریح کرد: با رفع این موارد تولیدکنندگان بدون دغدغه در مسیر افزایش و ارتقاء تولید حرکت خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ابلاغ قانون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال جهش تولید و لازم اجرا بودن مصوبات ستاد به عنوان قانون، افزود: در صورت عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل، عدول کنندگان از مصوبات به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

امین زاده با تشریح بخشی از عملکرد سازمان در حوزه نظارت و بازرسی و تنظیم بازار استان بویژه در ایام پایانی سال و طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰، گفت: از طریق تفاهم نامه‌های منعقده با جامعه دانشگاهی و علمی استان، در زمینه ایجاد و ارتقاء سامانه‌های نظارتی الکترونیکی اقدامات مطلوبی انجام شده و رصد سیستمی، بازرسی هدفمند و نظارت‌های هوشمند در راستای شفاف سازی و برنامه ریزی های بهینه در دستورکار سازمان صمت استان قرار دارد.

وی بر استفاده از توان و ظرفیت بسیج اصناف و اتحادیه‌ها در اقدامات نظارتی تأکید کرد و ادامه داد: در طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰، در خصوص نظارت بر روند توزیع بویژه اقلام اساسی، تعامل و همکاری بسیار خوبی با نیروهای بسیج استان داشتیم.

کد خبر: ۸۸٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha