۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کاهش ارزش دلار امریکا همزمان با صعود قیمت طلای جهانی| بازار داخلی از هفته آینده رونق می گیرد!

کاهش ارزش دلار امریکا همزمان با صعود قیمت طلای جهانی| بازار داخلی از هفته آینده رونق می گیرد!

در حالی که تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند با انجام واکسیناسیون گسترده، اقتصاد جهانی روند رو به رشدی را تجربه کند، اما کاهش ارزش دلار امریکا، قیمت طلا را در بازارهای جهانی افزایش داد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در مجموع نبود چشم انداز رشد اقتصاد جهانی و کاهش ارزش دلار و کاهش سرمایه گذاری در جهان، در افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی موثر بوده و تقاضای خرید طلا را از دوشنبه این هفته در کشور افزایش داده است.

در پایان روز چهارشنبه ( ۲۲ اردیبهشت ماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به  ۱۰ میلیون و ۹۹ هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲۱۰ هزار تومان تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران هم اکنون به ۹۰۰ و  ۹۹ هزار تومان هزار تومان رسیده است.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه ۲۲ اردیبشهت سال جاری، دلار به رقم ۲۱ هزار و ۹۸۶ تومان، یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۴۸ تومان، پوند ۳۲ هزار و ۱۷۴ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۱۳۶ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۷۱۰ تومان رسید.

در تحلیل بازار طلا در تهران نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار گفت: در هفته جاری با بازگشایی بازار و اصناف، داد و ستد مصنوعات طلا بهتر شد، اما انتظارت ما از بازار طلا بر آورده نشد.

«محمد کشتی آرای» افزود: انتظار ما این است که دادوستد طلا در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشد، زیرا با اتمام ماه مبارک رمضان و آغاز مراسم مذهبی و عروسی ها، انتظارت همیشه این بوده است که بازار خرید و فروش طلا در این شرایط در کشور رونق بگیرد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: هنوز دادوستد طلا در بازار تهران رونق نگرفته ولی امیدواریم از هفته آینده این اتفاق بیافتد تا با رونق خرید و فروش طلا، شاهد حضور بیشتر مشتریان در بازار باشیم.

تعطیلی بیش از ۴ هفته بازار دادو ستد طلا را کاهش داد
این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: از طرفی افزایش قیمت اونس جهانی طلا باعث تاثیر آن در بازارهای داخلی شده است و تعطیلی بیش از ۴ هفته بازار دادو ستد طلا را کاهش داد.

کشتی آرای اظهارداشت: پس از آغاز بکار اصناف و بازار و شروع دادوستد قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت و رشد قیمت ارز قیمت سکه و طلا را در بازارهای داخلی صعودی کرد.

کشتی آرای در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر میزان حباب سکه در بازار افزود: هم اکنون حباب قیمت سکه در بازارهای داخلی به حدود ۳۷۰ هزار تومان رسیده و این حباب در سایر سکه های نیم، ربع و یک گرمی نیز وجود دارد.

در این خصوص یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارداشت: در هفته جاری تحت تاثیر تحولات اقتصادی به خصوص در امریکا، قیمت سکه بار دیگر به کانال ۱۰ میلیون تومان بازگشت و قیمت دلار نیز به حدود ۲۲ هزار تومان رسید.

«اکبر نقوی نیا» یادآورشد: بیشتر تحلیل گران اقتصادی در جهان معتقدند که با توجه به داده های اقتصادی امریکا، قیمت طلا در بازارهای جهانی که هم اکنون به حدود ۱۸۳۵ دلار در هر اونس رسیده حتی به ۲ هزار دلار نیز برسد.

پیش بینی قیمت طلا  دلار در بازارهای جهانی
اکثر کارشناسان اقتصادی در بازارهای جهانی پیش بینی می کنند با توجه به آغاز گسترده واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف جهان و بهبود اقتصاد جهانی به احتمال زیاد قیمت اونس جهانی طلا همچنان روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

چاپ بدون پشتوانه دلار در امریکا ارزش این ارز را کاهش داد به طوری که در ۲ ماه اخیر دلار در برابر ارزهای مهم سایر کشورهای جهان از جمله یوان چین به پایین ترین سطح رسید.

چاپ گسترده اسکناس بدون پشتوانه در آمریکا برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در برابر کرونا، منجر به قرار گرفتن کسری بودجه دولت و میزان بدهی ها در سطح نگران کننده ای شده است و این نیز در کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی موثر بوده است.

وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ تورم و بیکاری ارزش دلار را کاهشی کرد
از این رو نگرانی از وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ تورم در این کشور، روند ارزش دلار امریکا را از ابتدای سال جاری کاهشی کرده است.

بیشتر تحلیل گران بازار کار، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان را تا پایان ماه آوریل افزایشی می دانند و در این راستا نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۴.۸ درصد رسید و ادامه روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ممکن است ارزش دلار را بیشتر کاهش دهد.

طبق اعلام وزارت کارآمریکا، در این ۲ ماه بیشترین میزان کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت های نیویورک، فلوریدا، کالیفرنیا و تگزاس بوده است.  

پیشتر بانک مرکزی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که همه گیری کرونا بیش از همه روی وضعیت معیشتی افراد با تحصیلات پایین و کسانی که مجبور به شیفت های کاری طولانی هستند، تاثیر منفی گذاشته است.

این در حالی است که «جروم پاول» رییس فدرال رزرو با بیان اینکه اقتصاد در مسیر احیا و بازگشت به شرایط قبل از آغاز همه گیری کرونا قرار دارد، نسبت به اشتغالزایی بیشتر با توجه به تقویت رشد اقتصادی ابراز امیدواری کرده است.

«رابرت کاپلان» رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس گفته است که به زودی با مدیران بانک مرکزی در خصوص مسیر آینده سیاست گذاری های مذاکره خواهد کرد.

در اروپا نیز «لوییس گیندوس» قایم مقام رییس بانک مرکزی اروپا گفت: هنگامی که میزان واکسیناسیون به سطح قابل قبولی برسد و سرعت رشد اقتصادی به پایداری نسبی برسد، بانک مرکزی برنامه فعلی را متوقف خواهد کرد.  

در حال حاضر میزان بدهی‌های دولت امریکا تا پایان ماه آوریل به ۲۸ تریلیون و ۲۳۴  میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۴ هزار و ۷۴۸ دلار بوده و کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه آوریل به سه تریلیون و ۲۵۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار رسیده است

در حال حاضر میزان بدهی‌های دولت امریکا تا پایان ماه آوریل به ۲۸ تریلیون و ۲۳۴  میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۴ هزار و ۷۴۸ دلار بوده و کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه آوریل به سه تریلیون و ۲۵۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار رسیده است.

کارشناسان ارزی هشدار داده اند برنامه دولت بایدن برای اجرایی کردن یک بسته محرک بزرگ ۱.۸ تریلیون دلار دیگر به منظور حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا می تواند ریسک افزایش کسری بودجه دولت، افزایش کسری حساب تجاری و بدهی عمومی را افزایش دهد.

دولت آمریکا از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون چیزی در حدود ۲.۷ تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده و دولت به دنبال حمایت های بیشتری نیز است.

«مازن عیسی» استراتژیست ارشد ارزی در موسسه تیدی سکیوریتیز  گفت: نگرانی از اوج گیری تورم یکی از اصلی ترین عواملی است که جلوی رشد بیشتر دلار را گرفته اما دلار در مقطع فصلی فعلی دارای پشتوانه های بنیادی خوبی برای صعودی شدن است.

پوی افزود: در صورتی که بازدهی اوراق قرضه روی مدار نزولی قرار گیرد، دلار حرف های زیادی برای گفتن در برابر ارزهای امن تر خواهد داشت. موضع فعلی بانک مرکزی ادامه سیاست های حمایتی است که در برابر رشد دلار عاملی بازدارنده محسوب می شود.  

افول دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی
دو روز پیش صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی در حال افول است و بانک‌های مرکزی جهان در حال کاستن از میزان ذخایر دلاری خود هستند.

کد خبر: ۸۸٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha