۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
وضعیت نمادها در بازار تغییری نکرده است| نبودن امید برای برقراری تعادل در بازار
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

وضعیت نمادها در بازار تغییری نکرده است| نبودن امید برای برقراری تعادل در بازار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وضعیت نمادهای بورسی هنوز تغییری نکرده است، اشاره کرد: تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگردد، امیدی به تعادل نیست.

بازار؛ گروه بورس: معاملات آخر هفته بازار سرمایه طبق معمول سبز کم‌رمقی داشت چراکه در ابتدایی‌ترین ساعات معاملات، شاخص کل رشدی قابل توجه داشت، اما در ادامه رو به سقوط حرکت کرد و پایین آمد. همانگونه که کارشناسان بازار سرمایه پیش از این اعلام کرده بودند، بازار سرمایه در کوتاه‌مدت تحت تأثیر اخبار جدید قرار می‌گیرد و در جریان معاملات اثر تغییرات به مرور کمتر می‌شود که امروز هم یکی از همان روزها بود؛ البته، در این میان، خارج شدن نقدینگی به علت دور شدن سرمایه‌گذاران از ریسک‌های آخر هفته بی‌تأثیر نبوده است.

بر این اساس، شاخص کل بازار سرمایه با وجود اینکه در ابتدای معاملات رشد شارپی خوبی را تجربه کرده بود، در ادامه مسیر، با فشار فروش در سهام شاخص‌ساز همراه شد و تا انتهای معاملات افت ملایمی داشت، اما این افت نتوانست شاخص کل را وارد منطقه قرمز کند و در نهایت با رشد ۴ هزار و ۴۵۸ واحدی، روی یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۸۶ واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما شرایط دیگری داشت و با اینکه در ابتدایی‌ترین دقایق بازار رشد ملایمی داشت، در ادامه مسیر با شیب منفی به حرکت خود ادامه داد و دد انتهای معاملات با افت یک‌هزار و ۳۸۷ واحدی، رقم ۴۱۷ هزار و ۸۶۷ واحد را نشان داد. شاخص فلزات اساسی نیز که روند حرکتی آن مانند شاخص کل بود، تا انتهای معاملات یک‌هزار و ۲۹۱ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۹۲۳ هزار و ۳۱۰ واحدی قرار گرفت.

امروز، نمادهای «برکت»، «شپنا»، «فملی»، «خودرو»، «شتران»، «شستا» و «فولاد» نمادهای پرتراکنش بازار سرمایه بودند و نمادهای «فارس»، «شبندر»، «شپنا»، «کچاد»، «وپاسار» و «ومعادن» بیشترین تأثیر مثبت و نماد «شستا» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل گذاشت.

در میان سهم‌های فولادی بازار هم، نمادهای «فولاد»، «فنورد»، «فسازان» و «فجر» تنها نمادهای سبزپوش بودند و باقی نمادها لباس سر بر تن داشتند. گروه کانه فلزی امروز مورد اقبال سرمایه‌گذاران بازار بود و دو نماد فولادی «کچاد» و «کگل» رشد خوبی را تجربه کردند و در بازار فرابورس هم، شاهد رشد ۴.۵ درصدی سهام «ذوب» بودیم.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسان معاملات امروز بورس اظهار کرد: هنوز عملکرد شرکت‌ها و وضعیت نمادها به صورت کلی در بازار تغییری نکرده است و اصلاح سهام به طور کامل اتفاقا نیفتاده است و به طور کلی، معاملات روندی نزولی دارد که این مسئله به دلیل عملکرد ضعیف شرکت‌ها نیست زیرا وضعیت صورت مالی آن‌ها در طول یک سال گذشته عالی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز ابتدای معاملات در فاز تقاضا قرار داشت و همین مسئله باعث شد تا شاخص کل رشدی خوب داشته باشد، اما هنوز هم نگاه سرمایه‌گذاران به بورس کوتاه‌مدت است یعنی سرمایه‌گذاران بعد از یک رشد اندک ترجیح می‌دهند که پول خود را از بازار خارج کنند و ریسک آخر هفته را هم به جان نخرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در شرایط نوسانی قرار دارد، گفت: مثبت‌هایی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم موقتی هستند. در ۹ ماه گذشته شاهد تصمیم‌گیری‌های احساسی در بازار بودیم و نه عقلانی و همین مساله به آسیب جدی در بازار منتج شده است و شاخص کل گرچه نسبت به سال‌های گذشته رشد ۵۰ درصدی را داشته است، اما بازار به دلیل تصمیم‌های نادرست، اصلاح و ریزش در کوتاه مدت عمده نمادها، دست به عصاتر از گذشته عمل می‌کنند و رویکرد محافظه کارانه در بازار غالب شده است.

شفیعی ناطق درباره وضعیت بازار در کوتاه‌مدت مطرح کرد: مثبت‌هایی که در شاخص کل می‌بینیم، ماندگار نیست و اگر پیش‌بینی می‌کردیم که بازار مثبت می‌ماند، باید در پارامترهای اصلی بازار تغییراتی ایجاد می‌شد، اما هنوز ورود نقدینگی از سمت سرمایه‌گذاران و صندوق توسعه به بازار تزریق نشده است و امید به تعادل در بازار وجود ندارد.

وی افزود: گرچه خبر افزایش دامنه نوسان در دو روز اخیر مورد اقبال سهامداران واقع شده اما با توجه هیجانات حاکم بر دادوستدها به نظر نمی‌رسد بازار در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت همچنان سبز بماند. در حال حاضر بازار سرمایه در گیر و دار هیجاناتی است که از تصمیمات بدون پشتوانه سیاستگذاران بورسی نشات گرفته و تا زمانی که اعتماد سهامداران بازنگردد، این هیجانات فروکش نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پارامترهای بنیادی بازار و وضعیت شرکت‌ها در بازار سرمایه، نمادهای گروه فولادی و مس در حال حاضر در بازار می‌توانند از  معاملات متعادل و مطلوبی برخوردار باشند.

کد خبر: ۸۸٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha