۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
کارگران ساختمانی در صف بیمه؛ چتر حمایتی کوچک است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کارگران ساختمانی در صف بیمه؛ چتر حمایتی کوچک است

مشهد- کارگران ساختمانی کارفرمای ثابتی ندارند بنابراین از مزایای سختی کار و یا سایر حق و حقوق از جمله بیمه حوادث و یا بیمه بیکاری برخوردار نیستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، مصوبه هشتم آذرماه ۸۶ و ماده ۵ اصلاحی این قانون مصوبه  مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۸۷، سازمان تأمین اجتماعی وظیفه دارد سالانه ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی قرار دهد.

اگرچه بیمه شدن ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی به‌صورت سالانه یک قانون کشوری است اما بسیاری از کارگران استان خراسان رضوی توانایی حق پرداخت بیمه را ندارند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل ناتوانی در پرداخت حق بیمه، باطل‌شده است و لذا نه‌تنها تعدادی از کارگران بیمه خود را ازدست‌داده‌اند بلکه هیچ کارگری جایگزین آن‌ها نشده است و هم  چنان بسیاری از کارگران نیز همچنان در صف انتظار بیمه قرار دارند.

سهم کارگر کجاست؟
حسین مقدم معاون فعال حقوق و وکیل کار در خراسان رضوی در این رابطه به بازار می‌گوید: از مهم‌ترین ارکان یک ساخت‌وساز خوب، کارگر است لذا کارگر از مجموعه حاکمیت، مالک و سازنده می‌خواهد که حق بیمه‌اش را بپردازند و قانون‌گذار به همین اعتبار  خواسته تا  ۱۵ درصد عوارض ساختمانی به‌عنوان سهم مالک برای بیمه کارگران پرداخت شود.

وی اظهار می‌کند: این در حالی است که متأسفانه به‌رغم پرداخت سهم مالک خبری از بیمه کارگران ساختمانی نیست!

کارگران ساختمانی در صف بیمه؛ چتر حمایتی کوچک است

مقدم می‌افزاید: همان‌گونه که از متن آشکار است، قانون برای این است که کارگران ساختمانی بیمه شوند، اما آنچه در واقعیت روی می‌دهد، علی‌رغم پرداخت سهم مالک خبری از بیمه کارگران ساختمانی نیست، این در حالی است که کارفرما سهم بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند. 

وی عنوان می‌کند: کارگر، تأمین شرایط زندگی، آینده و بیمه‌اش را می‌خواهد و این حق کارگر است که قانون‌گذار از آن نیز پشتیبانی کرده  است اما در عمل اجرا نمی‌شود.

این وکیل کار بابیان اینکه باید از کارگران حمایت شود می‌افزاید: کارفرما باید زمانی که کار در جریان انجام قرار گرفت، لیست کارگران را ماهانه به تأمین اجتماعی داده و بیمه آن‌ها را بپردازد، این پرداخت ماهانه تا پایان زمان ساخت هرماه باید پرداخت شود و اگر نسبت به آن اقدام نکرد، باید جریمه‌اش را هم بدهد.

وی اذعان می‌کند: در این راستا در پایان زمان ساخت و برای دریافت پایان کار با ارائه بیمه‌های پرداخت‌شده در دوره ساخت و دریافت مفاصا حساب از بیمه و ارائه آن به شهرداری، پایان کار خواهد گرفت.

مقدم با تأکید بر اینکه کارگران ساختمانی جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، گفت: کارگران روزمزد همواره نگران آینده‌ کاری‌شان هستند و ممکن است روز بعد کاری برای آن‌ها وجود نداشته باشد. 

کارگران خارج از چتر حمایتی
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد نیز بابیان اینکه نیمی از کارگران استان فاقد بیمه هستند در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ۱۴۵هزار کارگر ساختمانی در استان وجود دارد که ۶۲هزار نفر از این کارگران بیمه ساختمانی شده‌اند و از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

محمدرضا داوری با اشاره به نیاز کارگران ساختمانی به بیمه گفت: در شهر مقدس مشهد نیز تعداد ۶۲هزار نفر از کارگر ساختمانی شناسایی‌شده‌اند که حدود ۴۰ هزار نفر آن‌ها از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از کارگران تاکنون چه اقداماتی انجام‌شده است، پاسخ داد: در جلسه انجمن کارگران ساختمانی کشور قول مساعدت مبنی بر تخصیص سهمیه جدید به استان‌ها در مردادماه ارائه شد که در صورت عملیاتی شدن این موضوع تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در استان خراسان رضوی از صف انتظار برای دریافت بیمه تأمین اجتماعی خارج خواهند شد.

ساماندهی کارگران
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد بابیان اینکه  سال گذشته طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در مشهد اجرایی و  حدود ۱۲ایستگاه ساختمانی در مشهد ایجاد شد افزود: در این راستا می‌توان گفت با ایجاد این ایستگاه‌ها هیچ کارگر ساختمانی بیکار نخواهد ماند و می‌تواند با مراجعه به این مکان‌ها در طول روز را مشغول کار شود و دغدغه کار را نداشته باشد.

کارگران ساختمانی در صف بیمه؛ چتر حمایتی کوچک است

داوری در خصوص اجرای این طرح به ما گفت: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و ایجاد ایستگاه‌های ساختمانی در کشور اجرایی می‌شود که این طرح به‌عنوان پایلوت و نخستین بار در مشهد اجرا شد و در دیگر شهرها و استان‌های کشور هم در حال اجرا است.

وی هدف از ایجاد این طرح را پیگیری کار کارگران ساختمانی و همچنین بیمه آن‌ها بیان کرد و ادامه داد: در این طرح کارگران با ثبت‌نام در این ایستگاه‌ها ضمن برخورداری از بحث بیمه‌ای پیگیری کار این کارگران نیز انجام می‌شود.

در صف بیمه
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد در خصوص ظرفیت بیمه‌ای  کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه در حدود ۱۲۰هزار نفر از کارگران ساختمانی کل کشور در نوبت بیمه‌ای هستند،اظهار داشت: در حدود ۸تا۹هزار نفر ظرفیت بیمه‌ای کارگران ساختمانی استان راداریم که در نوبت هستند؛اما امسال با توجه به کمبود اعتبارات  هنوز سهمیه بیمه‌ای به استان ندادند که ما پیگیر هستیم که این ظرفیت بیمه‌ای را برای کارگرانی که در نوبت هستند دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: بحث بیمه کارگران ساختمانی امیدوارم که به سمت واقعی شدن پیش برود.

سرانجام کار
در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان حاضر به بیمه کارگران ساختمانی نیستند و لذا این سؤال مطرح می‌شود که ضریب سود و درآمد یک کارفرما از پروژه‌ها چقدر است که هرازگاهی با یک حادثه بتواند از جیبش جبران خسارت کند؟

کارفرمایی که پرداخت حق بیمه زیر یک میلیون تومان را پرداخت نمی‌کند چگونه می‌تواند از عهده جبران خسارت دیه روز برآید؟

متأسفانه بهنگام بروز حادثه کارفرما خود را به هر دری میزند تا جبران تقصیر خود را به گردن دیگری بی اندازد، غافل از اینکه برداشت ناحق خسارت از جیب دیگری نهایتاً بازتاب‌های منفی در کار وزندگی ایشان را در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۸۸٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha