۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
تهران در آستانه جیره‌بندی آب است| مصرف ۱۸ درصد شُرب کشور در پایتخت
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

تهران در آستانه جیره‌بندی آب است| مصرف ۱۸ درصد شُرب کشور در پایتخت

بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه ۱۸ درصد آب شرب مصرفی در کشور مربوط به تهران است، گفت: برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم مگر اینکه مصرف از ظرفیت ۳.۵ میلیون مترمکعب فراتر رود.

بازار؛ گروه انرژی: ۱۷ تا ۱۸ درصد آب شرب مصرفی کشور مربوط به تهران است. » این بخشی از گفته های محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران است که معتقد است گذر از شرایط بحرانی امسال بدون کمک مردم امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه شبکه تامین و توزیع آب تهران یک ظرفیت مشخصی دارد، ادامه می دهد: برای مصرف ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعبی را برنامه ریزی کردیم. حتی این ظرفیت در تیر هم تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب هم قابل افزایش است. اما چنانچه میزان مصرف بیش از این حد برسد، ناچار به جیره بندی و قطع آب مشترکان پر مصرف هستیم. متن کامل گفتگوی بازار با محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران را در ادامه می خوانید:

اگر میزان مصرف در مقایسه با پارسال ۲ تا ۲.۵ درصد بیشتر شود مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت. چنانچه مصرف از ۳.۵ میلیون مترمکعب فراتر رود، ناچار به جیره بندی خواهیم شد

* دیروز خبری درباره احتمال نوبت بندی آب از سوی آبفای تهران منتشر شد. این احتمال چقدر جدی است و از  چه زمانی احتمال نوبت بندی وجود دارد ؟
در حال حاضر هیچ برنامه ای برای جیره بندی و نوبت بندی آب نداریم. اما مردم برای گذر از این شرایط بحرانی باید درست مصرف کنند. چنانچه این اتفاق نیافتد و مصرف با شیب تندی افزایش پیدا کند ناچار به جیره بندی و نوبت بندی خواهیم شد. نباید فراموش کرد که میزان بارندگی ها نسبت به دراز مدت حدود ۳۵ درصد کمتر شده و مردم باید مراقبت لازم را داشته باشد.

* میزان مصرف در تهران هم اکنون چقدر است و این اوضاع تا چه اندازه نگران کننده است؟
تهرانی ها دیروز ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار متر مکعب آب مصرف کرده اند. رشد مصرفی که تا حالا در تهران اتفاق افتاده ناشی از همه گیری کرونا بوده و تا حدی قابل قبول است. البته در هفته های نخست اردیبهشت رشد مصرف مردم فراتر ار انتظار ما بود و همین مساله به شدت ما را نگران می کرد. به هر حال نباید فراموش کرد که ۱۷ تا ۱۸ درصد آب شرب مصرفی کشور مربوط به شهر تهران است. جالب است که بدانید ۱۰ درصد مصرف تهرانی معادل مصرف آب در کلان شهرهایی همچون اصفهان است. به همین دلیل ۵ درصد کاهش یا افزایش مصرف در پایتخت رقم بالایی است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. بنابر این اگر مردم رعایت نکنند و در پیک مصرف ما را یاری نکنند ممکن است دچار مشکل شویم.

۱۷ تا ۱۸ درصد آب شرب مصرفی کشور مربوط به شهر تهران بوده . جالب است که بدانید ۱۰ درصد مصرف تهران معادل مصرف آب در کلان شهرهایی همچون اصفهان است. به همین دلیل ۵ درصد کاهش یا افزایش مصرف در پایتخت رقم بالایی است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد

* اگر مصرف از چه اندازه ای فراتر رود به منزله شرایط بحرانی است و ناچار به جیره بندی می شوید؟
براساس برنامه ریزی صورت گرفته اگر میزان مصرف در مقایسه با پارسال ۲ تا ۲.۵ درصد بیشتر شود مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت. ما برای مصرف ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار مترمکعبی در شهر را برنامه ریزی کردیم. حتی این ظرفیت در تیر هم تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب هم قابل افزایش است. اماچنانچه میزان مصرف بیش از این اندازه رشد کنند، ناچار به گرفتن تصمیم های دیگری خواهیم شد.

* چند درصد مشترکان این روزها توجهی به شرایط بحرانی منابع استان ندارند و همچنان خیلی بیشتر از الگوی مجاز آب مصرف می کنند؟ آیا قرار نیست که با توجه به شرایط بحرانی امسال جریمه ای برای آنها در نظر گرفته شود؟
بر اساس آمار موجود ۶۰ درصد مشترکان تهرانی کم مصرف هستند و بر اساس الگوهای مجاز آب استفاده می کنند. ۲۰ درصد کمی بیش از الگوی مصرف آب استفاده می کنند. ۲۰ درصد دیگر پر مصرف هستند که ۳۰ درصد آب تهران را مصرف می کنند که عمدتا در مناطق یک، ۲ و ۳ تهران هستند. اما چنانچه شرایط تامین آب تهران بحرانی شود، مجوز قطع آب مشترکان پر مصرف را از شورای تامین استانداری خواهیم گرفت. تا حالا به این وضعیت نرسیدیم. اما اگر مشترکین پر مصرف رعایت نکنند آب آنها را قطع خواهیم کرد چرا که در شرایط بحرانی اولویت ما تامین آب مشترکان معمولی و عادی است.

۲۰ درصد مشترکان تهرانی که پرمصرف هستند ۳۰ درصد آب تهران را مصرف می کنند. چنانچه شرایط تامین آب تهران بحرانی شود، مجوز قطع آب مشترکان پر مصرف را از شورای تامین استانداری خواهیم گرفت

* با توجه به اینکه ذخایر سدهای تهران نسبت به پارسال کمتر شده، آیا میزان برداشت از منابع زیر زمینی امسال بیشتر می شود؟
ما در تهران ۱۱۷ مخزن آب اصلی، ۶۰۰ حلقه چاه و ۵ سد مسئولیت تامین آب تهران را بر عهده دارند. همیشه سعی کردیم که تامین آب از منابع سطحی باشد و فشار کمتری روی منابع زیر زمینی داشته باشیم. در سال های نرمال ۷۰ درصد از منابع آب های سطحی برداشته و ۳۰ درصد از منابع زیر زمینی برداشته می شود. در سال گذشته که تر سالی داشتیم و ذخایر سدهای تهران در وضعیت خوبی بود، حدود ۸۰ درصد از آب شرب مصرفی مردم از آب های سطحی و ۲۰ درصد از منابع زیرزمینی تامین می شد. احتمال امسال این نسبت ۷۵ به ۲۵ یا ۷۰ به ۳۰ شود و میزان برداشت از منابع زیرزمینی نسبت به پارسال ۵ الی ۱۰  درصد بیشتر شود.  

* همکاری مردم در این روزها چقدر اهمیت دارد و خواسته شما به عنوان یکی از متولیان تامین آب برای گذر از این روزها چیست؟
در شرایط بحرانی مسئولین وظیفه تامین آب سالم برای مردم را دارند تا نگرانی از بابت نظافت در وضعیت کرونایی نداشته باشند. با وجود کاهش بارندگی ها و مصرف بالا آب با کیفیت و سالمی را در اختیار مردم قرار دادیم و اجازه ندادیم که آب در دل مردم تکان بخورد. در مقابل از مردم هم انتظار می رود که مصرف خود را مدیریت کنند. به هیچ وجه بحث کم مصرف کردن نیست، مساله این روزها مصرف درست است. از کسی نمی خواهیم که برای شست و شو در داخل منزل آب استفاده نکند اما آیا درست که در این شرایط بحرانی کسی با آب شرب فوق العاده با کیفیت برای شستشوی خودروی خود استفاده کند. آبی که حتی در پساب آن هم کرونایی وجود ندارد، چرا باید اینگونه هدر برود. این در حالی است که در شهرهای بزرگ و پیشرفته ای همچون پاریس در پساب کرونا مشاهده شده بود، اما با وجود هزینه بالایی که به ما تحمیل می شد، بالاترین سطح کُلر در عملیات تصفیه آب استفاده می کردیم که مبادا سلامت مردم شهر به خطر بیافتد. به همین دلیل انصاف نیست که آب به این ارزشمندی را اسراف کنیم و نسبت به احساس مسئولیت نداشته باشیم.

کد خبر: ۸۸٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha