۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
فرآیند انتخابات مجامع سهام عدالت غیرقانونی است
نماینده مجلس شورای اسلامی:

فرآیند انتخابات مجامع سهام عدالت غیرقانونی است

صفایی، نماینده مجلس اظهار کرد: مجلس و سازمان بازرسی کل کشور فرآیند انتخابات مجامع سهام عدالت را مغایر با قانون می دانند و اگر ادامه یابد مجلس آن را ابطال خواهد کرد.

به گزارش بازار، محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینکه انتخابات مجامع سهام عدالت فرآیند غیرقانونی دارد از این رو پیشنهادی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که حقوق سهامداران خرد در آن کاملا رعایت شود.

وی با بیان اینکه درخواست کمیسیون اقتصادی توقف این روند غیرقانونی است افزود: معمولاً در فراخوان ها یک هزارم در مجامع شرکت می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تأکید مجلس بر این است که افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و بسیج کارگری در استانها سازماندهی و نماینده آنها نیز به صورت جداگانه مشخص شود تا هم اکثریت افراد آن حوزه به واسطه نماینده تعیین شده در انتخابات مجامع شرکت کنند و هم اینکه حقوق سهامداران به درستی نمایندگی شود.

صفایی یادآور شد: ما به دولت تذکر داده بودیم که این روند غیرقانونی را متوقف کند اما متوقف نکردند و لابی هایی هم دارند که نیروهای خودشان در هیئت مدیره ها حضور پیدا کنند لذا این کنش، قطعا غیرقانونی است و اگر دولت آن را متوقف نکند مجلس ابطال خواهد کرد.

نماینده مجلس با بیان اینکه اصرار بدنه دولت بر ادامه این فرآنید غیرقانونی است، گفت: مجلس و سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را مغایر با قانون می دانند و اگر ادامه یابد مجلس آن را ابطال خواهد کرد و اگر هم قرار به برگزاری مجدد انتخابات باشد دولت بعدی برگزار کننده خواهد بود.

صفایی درمورد جاماندگان از سهام عدالت نیز گفت: ما هشت ماه قبل به وزارت رفاه تکلیف کردیم که سهام عدالت این جاماندگان هم برقرار شود اما دولت همچنان تعلل می کند.

در ادامه، حیدری سخنگوی کانون شرکتهای سرمایه گذاری کشوری سهام عدالت اظهارکرد: آخرین اخبار این است که ادامه فرآیند انتخابات مجامع سهام عدالت را کند کردند اما لغو انتخابات هنوز رسماً اعلام نشده است.

وی افزود: برخی در دولت فکر می کنند هر کسی که سجامی شده می تواند در انتخابات مجامع شرکت کند درصورتیکه قانون نمی گوید هر کسی در سامانه سجامی شد یعنی می توان او را به عنوان شرکت کننده یا حاضر در جمع حسابش کرد بلکه حضور در مجمع مفهوم کاملاً متفاوتی دارد.

سخنگوی کانون شرکتهای سرمایه گذاری کشوری سهام عدالت گفت: گام نخست برای برگزاری انتخابات این است که حق انتخاب کنندگان تأمین شود اما از ابتدا هم مشخص بود که بستر انتخابات فراهم نیست و دلیلش هم اصرار دولت به حذف جایگاه تعاونی های سهام عدالت شهرستانی بود.

حیدری یادآور شد: طبق ماده ۸۳ قانون تجارت اگر قرار است فرآیندی در شرکتی تغییر کند ابتدا باید در اساسنامه شرکت گنجانده شود و این اساسنامه هم باید در مجمع فوق العاده توسط صاحبان سرمایه به تصویب برسد اما دولت اصرار دارد که نیازی به تغییر اساسنامه نیست.

سخنگوی کانون شرکتهای سرمایه گذاری کشوری سهام عدالت گفت: اصرار به انجام اقدامات غیرقانونی دلیل بر درست بودن آن نخواهد بود و محکوم به بطلان است.

کد خبر: ۸۸٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha