۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
مشکلات بزرگترین انتخابات اقتصادی در خراسان جنوبی؛ کار به نوبت دوم رسید
گزارش بازار؛

مشکلات بزرگترین انتخابات اقتصادی در خراسان جنوبی؛ کار به نوبت دوم رسید

بیرجند- انتخابات هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری عدالت که سال گذشته به دلیل ایرادات قانونی لغو شد، ۲۰ اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی برگزار شد که به دلیل برطرف نشدن مشکلات، مشارکت صفر درصدی را رقم زد.

بازار ، گروه استان ها: از آنجا که گروهی از سهامداران عدالت برای مدیریت سهام خود، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند و لازم بود شرکت های سرمایه گذاری استانی جهت مدیریت سهام این گروه از سهامداران وارد عمل شود، اواخر سال گذشته در اسفندماه، دولت تصمیم گرفت انتخابات هیأت مدیره ۳۱ شرکت سرمایه گذاری استانی را برگزار کرده و سکان این شرکت ها را به دست کسانی بدهد که با رأی سهامداران انتخاب می‌شوند اما به دلیل مشکلات قانونی این انتخابات لغو شد.

لغو انتخابات در برخی استان ها
حسین امینی خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور روز ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری گفت: انتخابات مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیر قانونی برگزار و هیأت رئیسه انتخاب شده که کاملا منتخب دولت و خلاف قانون تجارت است.

به گفته وی پس از لغو برگزاری انتخابات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط کمیسون اقتصادی مجلس مقرر شد ابتدا ایرادات نحوه برگزاری مجامع انتخاباتی رفع و اساس نامه‌ای جهت تغییر به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارائه شود و در مجامع استانی تصویب و بر اساس آیین نامه  اجرایی آزادسازی سهام عدالت و روال قانونی آزادسازی تجارت اقدام به برگزاری انتخابات کنند.

 وی ادامه داد: ولی متاسفانه وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس با ارسال بخشنامه‌های دستوری به مدیران کل  اقتصاد داریی استان‌ها سعی در برگزاری این مجامع با روالی خلاف قانون دارند.

 بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور همچنین در این نشست خود عنوان کرد: با توجه به محرز بودن تخلف برگزاری انتخابات مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها در برخی استان‌ها با حکم دادستانی برگزاری این مجامع ابطال و یا برگزار نشد ولی متاسفانه در برخی دیگر از استان ها مجمع برگزار شده است.

مشکلات بزرگترین انتخابات اقتصادی در خراسان جنوبی؛ کار به نوبت دوم رسید

نگرانی سهام داران
همچنین طی تماس های برخی از سهام داران خراسان جنوبی نگرانی خود را از برگزاری انتخابات اعلام کردند.

یکی از این سهام داران با بیان اینکه هنوز در کشور این موضوع به توافق نرسیده است، گفت: چرا در خراسان جنوبی به این سرعت انتخابات در حال برگزاری است.

به گفته وی حتی این کاندیداها در هیچ کجا تبلیغاتی انجام نداده اند و ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند، پس چگونه بدون اطلاع و معرفی این افراد رأی بدهیم.

 وی تصریح کرد: حتی در روز انتخابات هم لیست این افراد مشخص نبود و این در صورتی است که برای انتخاب افراد اصلح طبق قانون یک هفته قبل باید اسامی اعلام می شد.

وی بیان کرد: همچنین نیمی از سهام داران که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند سجامی نیستند و حتی به اینترنت دسترسی و آشنایی برای رأی دهی ندارند.

برای دیدن لیست کاندیداها باید تعداد سهام داران به حد نصاب می رسید
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این زمینه به خبرنگار بازار عنوان کرد: تمام مسائل حل شده است و مشکلی در برگزاری نداشته ایم و حتی خراسان جنوبی در ۲۰ اردیبهشت ماه جزو آخرین استان ها در برگزاری مجمع انتخابی بوده است.

محمد بهروزی تصریح کرد: تمام هماهنگی ها با نهادهای بالادستی و نظارتی انجام شده و مجمع انتخابی هیئت مدیره سهام عدالت به دلیل حدنصاب نرسیدن به نوبت دوم رسید.

وی در این باره توضیح داد: در نوبت اول باید ۵۰ درصد به علاوه یک نفر از سرمایه گذاران حاضر می شدند که این اتفاق نیفتاد و رأی گیری به نوبت دوم رسید. 

این مقام مسئول درباره مشکل سرمایه گذاران که در زمان رای گیری لیستی از افراد منتخب را مشاهده نکرده اند و گزینه رأی گیری نیز وجود نداشته است، گفت: در نوبت اول باید برای دیدن لیست و رأی گیری افراد حاضر، به حد نصاب برسند.

بهروزی ادامه داد: اما در نوبت دوم این محدودیت وجود ندارد و تعداد به هر حدی که برسد، لیست کاندیداها و گزینه های رأی گیری وجود دارد.

نوبت دوم مجمع انتخابی حدود دو هفته دیگر با طی کردن مراحل قانونی برگزار خواهد شد اما از طریق پیامک و سامانه سجام و درگاه یکپارچه ذینفعان نیز به سهام داران اطلاع رسانی می شود

همه سجامی شوند تا بتوانند رأی بدهند
به گفتۀ معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این استان ۴۶۳ هزار نفر سهام داران سهام عدالت روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند که مجموع سرمایه های آنها به ۱۳۶ هزار میلیارد ریال می رسد.

وی از سهام دارانی که روش غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده اند، درخواست کرد: حتما عضو سجام شوند تا بتوانند در این انتخابات رأی بدهند.

بهروزی اعلام کرد: سهام داران باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا سایت درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک (دیما)، همچنین سایت سجام مراجعه کنند، چرا که هر کدام از این سامانه ها به لینک مجمع دسترسی دارند.

محمدی اضافه کرد: لینک سامانه مجمع الکترونیکی در آینده توسط سازمان بورس به سهامداران که سجامی شده اند، ارسال خواهد شد.

به گفته وی همچنین نوبت دوم مجمع انتخابی حدود دو هفته دیگر با طی کردن مراحل قانونی برگزار خواهد شد اما از طریق پیامک و سامانه سجام و درگاه یکپارچه ذینفعان نیز به سهام داران اطلاع رسانی می شود.

با توجه به مشکلات به وجود آمده و سرمایه ۱۳۶ هزار میلیارد ریالی مردم خراسان جنوبی، موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و بدیهی است به خودی خود می‌تواند مشروعیت آن را زیر سوال ببرد. طبیعتاً برگزاری این انتخابات که می‌تواند در نهایت منجر به انتقال مدیریت سهام مردم به خود آنها شود اقدامی قابل دفاع و ضروری است اما مشروط بر اینکه با طی مراحل قانونی و در چارچوب مقررات موجود برگزار و از هرگونه شتاب زدگی در این زمینه اجتناب شود.

به نظر می‌رسد ورود دادستان کل کشور و مسئولان استان به موضوع می‌تواند برگزارکنندگان را به سمت اصلاح فرآیند برگزاری این انتخابات مهم سوق دهد تا با رفع این شائبه ها و مشکلات و با شفافیت و اعلام لیست کاندیداها حداقل تا زمان نوبت دوم انتخابات به این مسائل پایان دهند.

کد خبر: ۸۸٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha