۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
 افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسکها بر خلاف مصوبه ستاد کرونا| دکه‌ها یکه می‌خورند!
«بازار» گزارش می دهد

افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسکها بر خلاف مصوبه ستاد کرونا| دکه‌ها یکه می‌خورند!

اوایل هفته جاری عده زیادی از کیوسک داران مطبوعاتی در اعتراض به افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسک های خود توسط شهرداری تهران تجمعی برگزار و خواستار بازنگری در میزان اجاره بهای خود شدند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: کیوسک داران در این تجمع تاکید کردند که مراجع قانونی نسبت به ابطال دستورالعمل افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای دکه های یاد شده توسط شورای اسلامی شهر تهران باید اقدام کنند و هرگونه افزایش اجاره بهای کیوسک ها باید متناسب با نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام شده باشد.

براساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ اجاره ماهانه کیوسک‌های مطبوعاتی و جراید و دکه های گل فروشی درجه یک تهران در سال ۹۹، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، اجاره بهای کیوسک های درجه ۲ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان و درجه ۳ ماهانه ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

با ابلاغ افزایش اجاره بهاء توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران به دکه داران، اتحادیه کیوسک داران جراید تهران با بیش از یک هزار و ۵۰۰ عضو در اعتراض به این تصمیم وارد این مساله شد تا مانع افزایش ۴۰۰ درصدی این اجاره بهاء شود.

سابقه فعالیت برخی از دکه داران و کیوسک داران در تهران بیش از ۷۰ تا ۸۰ سال است و جا دارد شهرداری تهران به جای پلمب و جوشکاری دکه ها با تجدید نظر در میزان اجاره بهای کیوسک های مطبوعاتی در این شرایط اقتصادی از دکه داران حمایت کند

سابقه فعالیت برخی از دکه داران و کیوسک داران در تهران بیش از ۷۰ تا ۸۰ سال است و جا دارد شهرداری تهران به جای پلمب و جوشکاری دکه ها با تجدید نظر در میزان اجاره بهای کیوسک های مطبوعاتی در این شرایط اقتصادی از دکه داران حمایت کند.

 افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای دکه داران بر خلاف مصوبه ستاد کرونا| کیوسک داران: توان پرداخت نیست

در این خصوص رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیوسک داران در تهران خواستار ابطال دستورالعمل افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسک های یاد شده توسط هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شوراهای اسلامی وزارت کشور شدند.

«بهروز جلالی» با اشار ه به مشکلات عدیده کیوسک داران در تهران افزود: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با مصوبه شورای اسلامی اجاره بهای کیوسک ها ۴۰۰ درصد اواخر سال گذشته  افزایش داده، اما و کسب و کار و فروش کیوسک های مطبوعاتی در سطح شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده است که هرگونه افزایش اجاره بها در کشور نباید بیش از ۲۵ درصد باشد، ولی اجاره بهای کیوسک داران را شهرداری تهران ۴۰۰ درصد افزایش داد

رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران اظهارداشت: این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده است که هرگونه افزایش اجاره بها در کشور نباید بیش از ۲۵ درصد باشد، ولی اجاره بهای کیوسک داران را شهرداری تهران ۴۰۰ درصد افزایش داد.

وی با بیان اینکه اکثریت کیوسک داران جراید در تهران از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند یادآورشد: شهرداری تهران بدون توجه به نقطه نظرات کیوسک داران و مسئولان اتحادیه جراید یک طرفه اجاره بهای دکه داران را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران بیان کرد: برخی از دکه های جراید در تهران بیش از ۷۰ تا ۸۰ سال سابقه کار دارند و بسیاری از خانواده محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران از طریق این دکه‌ها امرار معاش می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران، با شکایت این اتحادیه این موضوع به هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شورای اسلامی وزارت کشور ارجاع شده و انتظار داریم این هیات مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را ابطال کند.

هم اکنون ۱۵۰۰ دکه مطبوعاتی و جراید در تهران، شمیرانات و شهرری از این اتحادیه پروانه کسب دارند و اتحادیه جراید تهران در حال حاضر بیش از ۶۴ سال سابقه فعالیت در پایتخت  دارد و شهرداری نباید با این سابقه، با کاسبان این دکه ها به این نحوه رفتار کند

جلالی اظهارداشت: هم اکنون ۱۵۰۰ دکه مطبوعاتی و جراید در تهران، شمیرانات و شهرری از این اتحادیه پروانه کسب دارند و اتحادیه جراید تهران در حال حاضر بیش از ۶۴ سال سابقه فعالیت در پایتخت دارد و شهرداری نباید با این سابقه، با کاسبان این دکه ها به این نحوه رفتار کند.

رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران با بیان اینکه کیوسک داران تهران توان پرداخت این میزان اجاره بهاء را ندارند، گفت: این در حالی است که دکه داران مطبوعاتی برای تحویل روزنامه‌ها و سایر نشریات دیگر به شهروندان با سختی زیاد باید ساعت ۳ یا ۴ صبح در محل کار خود حضور داشته باشند تا به موقع نشریات شهروندان در شهر توزیع شود.

جلالی افزود: روش بهتر افزایش معقول اجاره بها این بود که با افزایش ۱۰۰ درصدی، اجاره ۱۰۰ هزار تومانی کیوسک های درجه ۳ به ۲۰۰ هزار تومان، اجاره ۲۰۰ هزار تومانی کیوسک های درجه ۲ به ۴۰۰ هزار تومان و اجاره بهای ۳۰۰ هزار تومانی کیوسک های درجه یک از به ۶۰۰ هزار تومان افزایش می یافت.

رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران تاکید کرد: ملاحظه کاری هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی وزارت کشور در ابطال این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران جای تعامل دارد که چرا این شورا برای ابطال این مصوبه این دست و آن دست می کند.

این در حالی است که طبق بررسی های میدانی خبرنگار بازار، کیوسک داران مطبوعاتی تهران در صدد بودند که بار دیگر تجمعی را در اعتراض به افزایش اجاره بهای دکه های خود برگزار کنند، اما مسئولان اتحادیه کیوسک داران جراید اجازه ندادند دومین تجمع دکه داران در تهران برگزار شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، کسب و کار تمام اصناف در تهران و شهرستانها بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت و تعطیلی های طولانی بازار و اصناف برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور برای کاهش تردد مردم و خلوتی معابر تاثیرات منفی بر درآمدهای اصناف گذاشت.

هرچند که دولت با اقدامات مورد نیاز تلاش کرد که بخشی از ضرر و زیان اصناف در مشاغل مختلف را تامین کند، اما ضرر ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی اصناف به علت تعطیلی مغازه ها رقم بسیار بزرگی است که تامین آن به این راحتی عملی نیست.

 افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای دکه داران بر خلاف مصوبه ستاد کرونا| کیوسک داران: توان پرداخت نیست

عضو هیات مدیره اتحادیه کیوسک داران جراید تهران در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: پرداخت هزینه های خدمات عمومی از جمله آب، برق، تلفن، مالیات، عوارض و بیمه تامین اجتماعی هزینه های کیوسک داران را افزایش داده و در این شرایط اقتصادی دکه داران توان پرداخت اجاره بهای ۴۰۰ درصدی را ندارند.

«عزیز علی اکبری» تصریح کرد: ما خواستار این هستیم که به استناد تبصره ۲ ماده ۹۰ قانون شوراها و بند ج ماده ۲ آیین نامه اجرایی هیات های حل اختلاف مصوب شورای اسلامی شهر تهران که غیر قانونی مصوب شده است، ابطال شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون شهرداری تهران بدون توجه به قوانین مقررات و وضعیت اقتصادی کشور با مراجعه به برخی از کیوسک‌های مطبوعاتی بیش از ۳۰۰ کیوسک را پلمپ و یا جوشکاری کرده است.

در حالی که در طول  ۱۵ ماه گذشته که شیوع بیماری کرونا در کشور بسیار گسترش یافته است بسیاری از موجران اجاره بهای مستاجران خود را بخشیده اند، اما شهرداری تهران اجاره بهای دکه داران را ۴۰۰ درصد افزایش داده است

این عضو هیات مدیره اتحادیه کیوسک جراید تهران بیان کرد: در حالی که در طول  ۱۵ ماه گذشته که شیوع بیماری کرونا در کشور بسیار گسترش یافته است بسیاری از موجران اجاره بهای مستاجران خود را بخشیده اند، اما شهرداری تهران اجاره بهای دکه داران را ۴۰۰ درصد افزایش داده است.

 افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای دکه داران بر خلاف مصوبه ستاد کرونا| کیوسک داران: توان پرداخت نیست

«اکرم فرجی» عضو دیگر هیات مدیره اتحادیه کیوسک داران جراید تهران با اشاره به افزایش غیرقانونی اجاره‌بهای دکه‌های مطبوعاتی گفت: افزایش اجاره بهای دکه داران باید متناسب با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی باشد، زیرا که کیوسک دارانی که روزانه ۱۹ ساعت کار می‌کنند توان پرداخت آن را ندارند.

وی یادآورشد: شهرداری تهران سالانه درآمدهای هنگفتی از محل تابلوهای تبلیغاتی در بالای دکه ها در تهران دارد و از این بخش درآمدزایی بیشتری نصیب شهرداری تهران می شود و دکه داران تقاضا دارند مراجع قانونی نسبت به میزان اجاره بهای کیوسک های مطبوعاتی و جراید حتماً بازنگری و تعدیل شود.

فرجی تاکید کرد: ما پرداخت اجاره بهای کیوسک های مطبوعاتی را به شهرداری تهران قبول داریم اما در این شرایط سخت اقتصادی اجاره بهای دکه داران نیز باید معقول و عادلانه تعیین شود.

در این شرایط بد اقتصادی بخش دولتی و خصوصی در کشور موظفند  مصوبات ستاد ملی کرونا را به دقت رعایت کنند، اما نباید از این موضوع غافل شد که بخش خصوصی از جمله اصناف به دلیل اعمال برخی ممنوعیت های صنفی در ایام کرونایی نیازمند حمایت بخش دولتی و شهرداری ها در زمینه تعیین میزان اجاره بهاء، بیمه، مالیات، عوارض شهرداری و غیره هستند.

در مجموع با احتساب دکه های گل فروشی و دکه های فروش مطبوعاتی بیش از ۱۶۵۰ کیوسک های موجود در معابر تهران در ۳ گروه درجه بندی شده است که اجاره‌بهای کیوسک های درجه سه که قبلا ۱۰۰ هزار تومان بود به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین اجاره بهای کیوسک های درجه ۲ که قبلا ۲۰۰ هزار تومان بود به  ۸۰۰ هزار تومان و کیوسک های درجه یک که قبلا اجاره بهای آنها ۳۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

خبرنگار بازار در تماس متعددی با «نادر فداکار» رئیس اتحادیه دکه های گل فروشی در تهران، متاسفانه ایشان از جواب دادن به تلفن همراه خودداری کردند و نتوانستیم از نقطه نظرات این اتحادیه در افزایش اجاره بهای کیوسک های گل فروشی های موجود در تهران در این گزارش مطلع شویم.

کد خبر: ۸۸٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha