۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
اروپا، امریکا و چین موتورهای رشد اقتصاد دنیا در سال جاری
روزشماری برای پایان روزهای سخت اقتصاد؛

اروپا، امریکا و چین موتورهای رشد اقتصاد دنیا در سال جاری

اقتصاد دنیا یک سال بسیار سخت را پشت سر گذاشت و در نیمه اول امسال هم با چالشهای زیادی روبرو بود ولی به نظر می رسد این روزهای سخت به پایان رسیده است و اقتصاد دنیا رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل:خبرهای مربوط به از سر گیری صنعت توریسم در کشورهای اروپایی با وضع محدودیتهای خاص باعث شد تا دنیا به بازگشت به روزهای عادی امیدوار شود. از طرف دیگراحیای نسبی این صنعت باعث می شود تا پیش بینی های مثبتی در مورد رشد اقتصادی  اروپا ارایه شود.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود نوشت: «دلایل زیادی برای خوش بینی در مورد رشد اقتصادی دنیا در سالهای پیش رو وجود دارد. اقتصادهای اروپایی به تدریج در حال بازگشایی است  و مرزها به تدریج در حال بازشدن است. سرعت واکسیناسیون در دنیا افزایش یافته است و بسیاری از شرکتهای تولید کننده واکسن برای تسریع واکسن رسانی به کشورهای مختلف اقدام به افزایش واحدهای تولید واکسن کردند. مساله دیگر  اتحادیه اروپا اعلام کرده است بودجه  لازم برای حمایت از اقتصاد در چند سال آتی را در هفته های آتی ارایه می دهد و بر مبنای این بودجه، سیاستهای تسهیل کننده مالی، نرخ بهره پایین و شرایط آسان برای وام دهی به متقاضیان برای حداقل سه سال ادامه پیدا خواهد کرد.»

اقتصاد اروپا از فصل سوم امسال با نرخ ۱۳ درصد رشد می کند
با وجود اینکه اقتصادهای اروپایی در دوره همه گیری کرونا با رکود بزرگی روبرو شدند و شروع موج تازه ای از همه گیری در سال جاری میلادی باعث شد تا شوک منفی دیگری به اقتصاد وارد شود ولی تسریع روند واکسیناسیون در این قاره در کنار طرح کشورها برای بازشدن مرزها و از سر گیری سفر باعث شد تا امید به احیای اقتصاد افزایش یابد.

بانک گلدمن ساکس در پیش بینی اخیر خود نوشت: «انتظار می رود از فصل سوم امسال سرعت رشد اقتصاد اروپا افزایش یابد. در فصل سوم امسال سرعت رشد اقتصاد اروپا به ۱۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن خواهد رسید. این درحالیست که در فصل سوم امسال نرخ رشد اقتصادی امریکا به ۱۰.۵ درصد خواهد رسید.»

جان هاتزیس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس در این مورد می گوید: «اتحادیه اروپا آماده رشد سریع اقتصادی است و در انتظار می رود ظرف دو سال آتی سرعت رشد اقتصادی این منطقه از متوسط نرخ رشد اقتصادی پنج سال قبل از همه گیری بیشتر باشد. موفقیت اروپا در اجرای طرح واکسیناسیون و برنامه ریزی برای خرید واکسن های تازه برای تامین نیاز در دوره های آتی این نوید را می دهد که روزهای بهتری در انتظار آنها است.»

اقتصاد دو کشور امریکا و چین هم در وضعیت خوبی است
از دیگر کشورهایی که امسال را به خوبی به اتمام می رسانند می توان به امریکا و چین اشاره کرد. چین به سرعت توانست از بحران کرونا عبور کند و تا کنون بالغ بر ۳۴۰ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

این کشور در سال ۲۰۲۰ که تمامی اقتصادهای دنیا با رکود روبرو بودند، توانست رشد اقتصادی را تجربه کند و در سال جاری هم چنین شرایطی را شاهد خواهد بود. امریکا هم یکی از کشورهایی است که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را با سرعت اجرا می کند و به همین دلیل توانسته است بستر را برای فعالیت عادی اقتصادی فراهم کند.

انتظار می رود در سال جاری اقتصاد امریکا با سرعت ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل رشد کند در حالیکه متوسط نرخ رشد اقتصادی اروپا در سال جاری نسبت به سال قبل برابر با ۴.۴ درصد خواهد بود. پیش بینی های برای رشد اقتصادی چین در سال جاری نشان از نرخ بالغ بر ۷ درصد دارد و برخی از گزارشها از رشد دو رقمی اقتصاد در سال جاری حکایت دارد.

اما در سال ۲۰۲۲ شرایط اقتصادی دنیا متفاوت خواهد بود و نرخ رشد اقتصادی اروپا از امریکا پیشی می گیرد. در سال ۲۰۲۲ نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو برابر با ۳.۸ درصد خواهد بود در حالیکه نرخ رشد اقتصادی امریکا به ۳.۵ درصد خواهد رسید.

اروپا، امریکا و چین موتور رشد اقتصاد دنیا می شوند
نکته مهم این گزارش را می توان وجود موتورهای مختلف رشد اقتصادی برای دنیا در سال ۲۰۲۱ و سال بعد از آن دانست. یعنی در دوره ای که بسیاری از کشورها همچنان درگیر چالشهای اقتصادی ناشی از کرونا هستند، اروپا وامریکا و چین می توانند نقش موتور محرک برای رشد اقتصادی دنیا را بر عهده بگیرند و بستر را برای بازگشت سریعتر اقتصاد دنیا به روزهای پیش از کرونا فراهم کنند.

آمارها نشان می دهد نرخ رشد تولیدات صنعتی در اتحادیه اروپا در فصل دوم امسال با سرعت ۵ درصد رشد کرده است ولی در فصل بعد این سرعت بیشتر می شود و برایند رشد تولید در این قاره در سال جاری به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر می رسد.

از طرف دیگر شمار زیادی از شرکتهای داروسازی اروپایی برای تولید واکسن به کمک دنیا آمده اند و در نظر دارند ضمن تامین واکسن مورد نیاز خود به دیگر کشورهای دنیا هم واکسن صادر کنند که این سیاست هم باعث رشد درآمد اروپا خواهد شد.

 در پایان باید گفت که به نظر می رسد روزهای سخت اقتصادی دنیا به تدریج در حال پایان یافتن است و می توان انتظار داشت ظرف چند ماه آینده هم زندگی به شرایط عادی بازگردد و هم اقتصاد دنیا بتواند با سرعت مناسبی رشد کند و فرصتهای شغلی کافی برای اشتغال افرادی که در این دوره شغلشان را از دست داده اند ایجاد شود.

کد خبر: ۸۸٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha