۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
 دریا بخیل شد؛ تور صیادان هرسال خالی تر از پارسال
بازار گزارش می دهد؛

دریا بخیل شد؛ تور صیادان هرسال خالی تر از پارسال

بابلسر - با رسیدن ویروس کرونا به خزر، صید و صیادی هم از نفس افتاد و ماهیگیران شمالی با دلهره و هراس به صید می‌پردازند.

گروه استان‌ها – ماه پایانی فصل صید با شیوع کرونا عجین شد و این مهمان ناخوانده نسخه اقتصاد در زمینه صید و صیادی را هم پیچاند و سبب کاهش میزان صید شد.

در گوشه و کنار ساحل مازندران ۵۴ تعاونی پره فعالیت دارند که با نگرانی یک‌چشمشان به دریا است و چشم دیگر به ساحل و اخبار این روزهای کرونا. حوالی ظهر است، صیادان از صبح به دریازده‌اند، قایق آنان از دور پیدا است، آفتاب زمستانی به وسط آسمان آمده و دریا موج‌های کوتاه دارد اما به گفته، علی اوسط، امروز دریا برای صید مناسب است.

ماسکش را از صورت پایین می‌کشد، چندساعتی بر صورتش کشیده بود، نگرانی از خالی بودن تور صیادی از یک‌سو و ابتلای به بیماری از سوی دیگر در چهره‌اش دیده می‌شود، می‌گوید: صیادی شغل دیرینه‌ام است، دلمان به دریا و صید ماهی خوش است.

روزهای آخر صید و صیادی شیوع کرونا مایه هراس صیادان شده است و ترس از ابتلا سبب شده چند نفر از ماهیگیران، ماندن در خانه را به پره کشی ترجیح دهند

آهی می‌کشد و ادامه می‌دهد: دریا گاهی اوقات بخیل می‌شود، پکی به سیگارش می‌زند و می‌گوید: روزهای آخر صید و صیادی و شیوع کرونا مایه هراس صیادان شده است و ترس از ابتلا سبب شده چند نفر از ماهیگیران، ماندن در خانه را به پره کشی ترجیح دهند.

تورهای صیادی را جابجا می‌کند، از همکارانش می‌خواهد، سبدهای ماهی را آماده کنند، می‌گوید: امسال نسبت به قبل صید و صیادی چندان خوب نبود و روزهای زیادی دریا مواج و طوفانی بود و اکنون نیز که به آخر صید نزدیک می‌شویم، شیوع کرونا بازار صید را از رونق انداخته است.

علی اوسط، ۵۰ سال دارد، می‌گوید: بیشتر صیادان از بیماری‌های پوستی و یا آرتروز و رماتیسم رنج می‌برند و دلیل آن شغل سخت و سنگین صید و صیادی است.

دریا برایش یادآور روزهای خوش جوانی است، از فلاکس کنار کومه، چایی برای خود می‌ریزد و ادامه می‌دهد: زمانی ماهی‌های بزرگ چندکیلویی و حتی ماهیان خاویاری صید می‌کردیم و اکنون نسل این ماهیان از بین رفته و کمتر پیش می‌آید که در تورهای صیادان ماهی‌های بزرگ و یا خاویاری دیده شود.

از ورود زباله و فاضلاب به رودخانه و دریا دل‌چرکین است و ادامه می‌دهد: زباله و فاضلاب‌ها سبب می‌شود تا ماهی از ساحل و رودخانه کوچ کند و این مسئله صید و صیادی را دشوارتر و تورهای صیادان را خالی‌تر می‌کند.

می‌گوید: در حال حاضر هرروز شاهد آوردن مقادیر زیادی مرکبات پوسیده از رودخانه به دریا هستیم و کشاورزان و باغداران محصول فاسد و خراب را به رودخانه و دریا می‌ریزند.

نظرعلی دیگر صیاد مازندرانی از اوضاع صید و صیادی راضی نیست، می‌گوید: برداشت‌های غیرمجاز، آلودگی‌های رودخانه و دریا و ورود فاضلاب‌ها سبب شده تا حال‌وروز دریا و صید و صیادی خوش نباشد.

برداشت‌های غیرمجاز، آلودگی‌های رودخانه و دریا و ورود فاضلاب‌ها سبب شده تا حال‌وروز دریا و صید و صیادی خوش نباشد

وی که ۱۵ ساله سال در حرفه صیادی اشتغال دارد، به دغدغه‌های فراروی این شغل اشاره می‌کند و می‌گوید: بیمه صیادان در فصل غیرصید، گرانی ادوات نظیر طناب، سهمیه اندک سوخت و بیکاری شش ماه از سال که فصل صید تعطیل است، دغدغه همیشگی صیادان است.

می‌گوید: بیشتر صیادان از بیماری‌هایی نظیر درد مفاصل و پوستی رنج می‌برند و به‌رغم سختی کار، حرفه صیادی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود.

بیشتر نگران بیکاری در فصل تعطیلی صید است و ادامه می‌دهد: بهار و تابستان را به امید پاییز و شروع صید روزشماری می‌کنیم و در دو فصل تعطیل مجبوریم به کارگری و مشاغل دیگری بپردازیم که سنخیت چندانی با حرفه صیادی ندارد.

دخل و خرج صیادی کفاف زندگی را نمی دهد

محمد اسکندرنیا یکی از صیادان پر سابقه جویباری که ۲۹ سال از عمر خود را در این حرفه گذاشته است، حق بیمه بالا را از مهم‌ترین مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: هرماه باید مبالغ زیادی را به تأمین اجتماعی پرداخت کنیم و پرداخت آن در توان بسیاری از ما صیادان نیست.

وی بابیان اینکه دخل‌وخرج بالا سبب شده تا صید و صیادی کفاف خرج زندگی را ندهد و همیشه هشتمان گرو ۹ باشد، ادامه می‌دهد: صیادان حرفه دیگری ندارند و چشم‌انتظار حمایت دولت و مسئولان هستند.

این صیاد بابیان اینکه صید بی‌رویه توسط صیادان غیرمجاز، صید پره را دچار مشکل کرده است، می‌گوید: هرروز شاهد ۵۰ قایق موتوری غیرمجاز برای صیادی هستیم.

عزت‌الله رحمانی از دیگر صیادان جویباری، بابیان اینکه اوضاع صید و صیادی هرسال نسبت به سال قبل بدتر می‌شود گفت: صیادان تقاضا دارند زمینی برای اجرای طرح‌های توریستی و تفریحی به شرکت‌های صیادی شهرستان واگذار شود تا بتوانیم به‌صورت چندمنظوره از آن استفاده کنیم و در فصل غیرصید نیز کسب درآمد داشته باشیم.

وی خواستار توجه مسئولان برای رفع نیازها و مشکلات شد.

فصل صید ماهیان استخوانی هرسال از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه دارد و تاکنون صیادان مازندران بیش از دو هزار و ۸۰۰ تن ماهیان استخوانی صید کرده‌اند که اکثریت آن از نوع ماهی سفید است.

این میزان صید نسبت به فصل سال قبل کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. بازار فروش ماهی به دلیل شیوع کرونا نیز افت کرده و قیمت انواع ماهی تا 40 درصد کمتر شده است.

کد خبر: ۸٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha