۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
رنگ و روی سوغات مشهد از گرانی پرید؛ نبود مشتری کام نبات فروشان را تلخ کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رنگ و روی سوغات مشهد از گرانی پرید؛ نبود مشتری کام نبات فروشان را تلخ کرد

مشهد- شهر مشهد در تولید محصولات تولیدی مانند نبات در رتبه نخست و در تولید آب‌نبات مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمتر زائر و گردشگری را می‌توان یافت که به مشهد مقدس سفرکرده باشد و به‌رسم هدیه و یادبود شاخه نبات و یا بسته آب‌نبات و یا زعفرانی خریداری نکرده باشد.

تولیدکننده‌های خراسانی که حالا برای تولید نبات در شاخه صنعتی پیشرفت‌های خوبی را داشتند در طی سال‌های گذشته سعی کردند تا با برند سازی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی بازارهای اروپا را نیز با صادرات محصولاتشان درنوردند.

البته برای رسیدن به این نقطه راه طول و درازی را باید پیمود و به‌طور حتم با مشکلات بسیاری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند که محور گفت‌وگوی ما با جواد رنگی رئیس اتحادیه نبات و آب‌نبات مشهد پیرامون همین موانع سد راه تولید و بحث پیرامون مشکلات این صنف است.

* قیمت نبات و آب‌نبات چقدر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و چرا؟
به علت افزایش قیمت شکر لذا قیمت نبات و آب‌نبات نیز نرخ افزایشی به خود گرفته است.

در حال حاضر قیمت دولتی شکر ۱۱ هزار و ۷۵۰  است که به اعضا با این رقم شکر داده می‌شود  اما همین شکر در بازار آزاد به قیمت ۱۴ هزار تومان خرید و فروش می شود.

این در حالی است که سال گذشته شکر کیلویی۵ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۶ هزار و۵۰۰ بود یعنی باید اذعان کرد قیمت شکر دولتی در سال ۹۹ تقریباً دو برابر نسبت به سال قبل افزایش داشته است ازاین‌رو محصولاتی چون نبات و آب‌نبات نیز افزایش داشته است .

* از سال گذشته تاکنون چقدر قیمت نبات افزایش داشته است؟
برای مثال سال گذشته قیمت هر کیلو نبات و آب‌نبات ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود این در حالی است که گرانی مواد اولیه موجب شده تا نرخ کلی به ۱۸ هزار تومان  و نرخ جزئی حتی تا ۲۴ هزار تومان برسد.

ازآنجایی‌که شکر حدود۷۰ درصد آن در کشور تولید می‌شود خوشبختانه با کمبود آن مواجه نیستیم. اگر گاهی هم در بازار با کمبود آن مواجه شدیم ،صنعت و معدن همه تلاشش را کرده که این مشکل مرتفع گردد.

رنگ و روی سوغات مشهد از گرانی پرید؛ نبود مشتری کام نبات فروشان را تلخ کرد

امسال صنعت و معدن با همکاری خوبی که در بحث تأمین شکر و روغن با ما داشت سبب شد که از بیکاری و رکود کار در بحث صنف ما جلوگیری شود و این در حالی است که در صورت عدم‌حمایت به‌موقع با ورشکستگی نیمی از کارگاه‌ها مواجه می‌شدیم.

* آیا صادرات به کشورهای همسایه هم داریم؟
متأسفانه صادرات به کشورهایی چون عراق و افغانستان متوقف شده است اما در بحث صادرات شکر به‌تازگی حدود ۱۰ درصد به کشورهای خاورمیانه و اروپایی صادرات انجام می‌شود حتی برخی از تولیدکنندگان به آمریکا نیز صادرات دارند.

چندین سال است که بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی نبات در مشهد برند سازی شده است و شناسه نظارت را دریافت کرده‌اند و تولیدات آن‌ها تمام کشور را تحت پوشش قراردادِه است.

* چند واحد تولیدی در مشهد فعال هستند؟
ما در مشهد حدود۶۰۰ واحد داریم که حدود ۴۰۰ واحد تولید نبات دارند.

گفتنی است از این ۴۰۰ واحد تعداد ۵۰ درصد تولیدشان برای مشهد و خراسان است و بقیه برای سایر شهرهای کشور تولید و پخش می‌شود.

* گرانی و تحریم آیا تأثیری بر روی فروش و یا صادرات محصول شما داشته است؟
خوشبختانه نسبت به سایر اجناس در صنف ما کمتر با چالش مواجه بوده‌ایم و این در حالی است که یک کیلو شکر با یک کیلو نبات تقریباً برابری می‌کند و مشکل در بحث حضور زائر است.

بعد از کرونا عملاً زائر و گردشگر نیست و بسته‌بندی‌ها هم کاهش‌یافته چون فروش با کاهش مواجه است و معمولاً به‌صورت کلی‌فروشی محصولات برای داخل شهر تولید می‌شود.

رنگ و روی سوغات مشهد از گرانی پرید؛ نبود مشتری کام نبات فروشان را تلخ کرد

* چرا هنوز نبات مشهد به‌عنوان یک برند و محصول معروف در کشور شناخته‌شده نیست؟
در حال حاضر گفتمان‌هایی با افرادی که در بحث صادرات و واردات مشغول به فعالیت می‌باشند شده و در جهت ارتقاء کار هرماه جلساتی را در اتحادیه برگزار می‌کنیم تا در خصوص شکیل‌تر بودن بسته‌بندی‌ها و بروز بودن آن تبادل‌نظر انجام شود.

اگر طی ده سال گذشته با امروز مقایسه‌ای داشته باشیم صد در صد در این صنف پیشرفت داشته ایم اما هنوز به اعتقاد من هنوز هم‌جهت ارتقاء بهتر آن می‌توان از مشاوران اقتصادی بهره برد .

* برخی از کارگاه‌های زیرزمینی نسبت به نبات‌های تقلبی اقدام می‌کنند برای برخورد با آن‌ها چه اقدامی انجام دادید؟
خوشبختانه در بحث نظارت بسیار دقیق هستیم و هر کارگاه زیرزمینی پلمپ خواهد شد و آن‌که محصولات کارگاه‌های زیرزمینی وارد بازار بشود را به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد زیرا باید محصولات دارای برند باشد ،اگر فاقد برند باشد توسط همکارانمان در بهداشت جمع‌آوری می‌شود و از همین طریق آدرس را پیگیری و کارگاه‌های زیرزمینی پلمپ می‌شود و لذا زمینه کار به‌صورت زیرزمینی بندرت اتفاق می‌افتد و باید کارگاه یا استاندارهای لازم را بگیرد تا جواز دریافت کند و یا کارگاهش پلمپ می‌شود.

کد خبر: ۸۷٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha