۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
تورم در دولت روحانی با هیچ دولتی قابل قیاس نیست
وزیر اسبق صمت:

تورم در دولت روحانی با هیچ دولتی قابل قیاس نیست

غضنفری، وزیر اسبق صمت اظهار کرد: دولت دکتر روحانی به قدری مغرور و به کارهای کارشناسی بی توجه بود که قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست و لذا این دولت را باید به مثابه یک مصیبت دانست.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری وزیر اسبق صمت گفت: ما با یک سیستم دینامیکی مواجهیم یعنی تورم بر قیمت ارز و قیمت ارز هم بر تورم اثر می‌گذارد.

وی تورم در جمهوری اسلامی ایران را به طور کلی محصول ناکارآمدی نظام اقتصادی کشور دانست و افزود: قبل از انقلاب هم این ناکارآمدی وجود داشته اما به شکل دیگر و ناشی از شتابزدگی در اقدامات و برنامه ریزی‌های نامناسب بوده است.

وزیر اسبق صمت بحث کسری بودجه و خلق پول را در افزایش نقدینگی موثر دانست و گفت: گاهی چاپ پولی هم اتفاق نمیفتد اما باز هم تورم در اقتصاد وجود دارد به این دلیل که ما قادر به تأمین ارز نیستیم، قیمت ارز بالا می‌رود و در نتیجه تورم را رقم می‌زند.

غضنفری با اذعان به ناکارآمدی نظام توزیع گفت: ما در شرایطی قرار داریم که کالا موجود است و ارز هم به واردکننده داده می‌شود اما واردکننده حاضر به فروش کالا با سود کم نیست لذا مثلاً کنجاله را با سه برابر سود اصلی می‌فروشد که این ناشی از نبود سیستم‌های اطلاعاتی در این حوزه است.

وی تصریح کرد: دولت دکتر روحانی به قدری مغرور و به کارهای کارشناسی بی توجه بود که قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست و لذا باید این دولت را باید به مثابه یک مصیبت دانست البته در دولت قبل هم تورم ناشی از نرخ ارز و کسری بودجه و عدم نظارت را داشتیم اما به این شدت فعلی نبود و وضعیت نظام تولید و توزیع بهتر کنترل می‌شد.

در ادامه، قائد امینی کارشناس پولی، بازه زمانی سال ۹۷ تا ۹۹ را شدیدترین دوره تورم اقتصاد ایران دانست و گفت: ما سال ۷۴ هم یک تورم ۴۹ درصدی را تجربه کردیم اما از نظر طول دوره‌ی تورم یکی از بدترین دوران را سپری کردیم که هنوز هم آثار مهارشدن آن را شاهد نیستیم.

وی افزود: دولت معمولاً در زمان کسری بودجه دست به دامن بانک مرکزی می‌شود و استقراض می‌کند و بانک مرکزی هم خلق پول می‌کند تا هزینه‌های جاری دولت تأمین شود. در نتیجه این سیاست، تقاضا در بازار افزایش یافته و منجر به افزایش قیمتها می‌شود.

کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه تورم در ایران همراه با تقاضا و رونق نیست گفت: با اینکه بازارهای ما در شرایط کنونی دچار کسادی شدند و مردم قدرت خرید ندارند اما همچنان قیمتها افزایشی است.

قائد امینی فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود را ناشی از مجموعه عوامل تورم بالا، کاهش درآمد سرانه و رشد اقتصادی منفی و افزایش ضریب جینی دانست و افزود: فشار اصلی تورم به دهک‌های پایین درآمدی جامعه است که این قضیه در آمارهای ماهانه نیز مشهود است.

وی تصریح کرد: نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانکهای خصوصی و بازدهی بالای فعالیت‌های غیرمولد و سوداگری منجر به خلق پول بسیار عظیم و هدایت نقدینگی‌ها به این بازارها شد.

کد خبر: ۸۷٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha