۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
روند کُند اشتغال در آمریکا؛ آیا بسته بایدن اقتصاد را نجات می دهد؟
نشنال اینترست بررسی کرد

روند کُند اشتغال در آمریکا؛ آیا بسته بایدن اقتصاد را نجات می دهد؟

کارفرمایان آمریکایی در آوریل ۲۶۶هزار شغل اضافه کردند و نرخ بیکاری به ۶.۱ درصد افزایش یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «راشل بوچینو» با عنوان «روند کند افزایش شغل توسط دولت بایدن» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا هنوز حدود دو برابر سطح قبل از بیماری همه گیری کووید ۱۹ است و اقتصاددانان انتظار داشتند گزارش وزارت کار نشان دهد که بیکاری به ۵.۸ درصد کاهش یافته و اقتصاد در ماه اوریل ۹۷۸،۰۰۰ شغل اضاف کند.

این در حالی است که روند رشد شغلی آمریکا در ماه گذشته به طور غیر منتظره ای کند شده است که دلیل این امر کمبود کارگر و مواد اولیه عنوان شده است. گزارش فهرست حقوق و دستمزد غیرکشاورزان حاکی از افزایش تنها ۲۲۶ هزار شغل است که خیلی کمتر از یک میلیون شغل پیش بینی شده اقتصاددانان بوده است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش ناامید کننده مشاغل در ماه آوریل گفت: «اقتصاد ایالات متحده برای خروج از رکود ناشی از همه گیری کووید-۱۹ راهی طولانی در پیش دارد».

اما گزارش هفته گذشته نشان می دهد مشکلات میلیون ها نفر که بیکار مانده اند یک شبه رفع نخواهد شد. اقتصاد ایالات متحده آمریکا هنوز برای بهبود خود یک راه طولانی در پیش دارد. نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا نمایانگر اختلافات عمده نژادی نیز است زیرا نرخ بیکاری برای سیاه پوستان ۹.۷ درصد؛ اسپانیایی تبارها ۷.۹ درصد بوده این در حالی است که نرخ بیکاری برای آسیایی ها ۵.۷ درصد و سفیدپوستان ۵.۳ درصد می باشد.

افزایش شغل در ماههای اخیر در ایالات متحده آمریکا می تواند به دستاوردهای بخش اوقات فراغت و توریسم ارتباط داشته باشد زیرا ۳۳۰،۰۰۰ شغل در این زمینه ایجاد شده و اکثر آنها مربوط به صنعت رستوران سازی است، زیرا دولت های سراسر کشور اقدامات بازگشایی را انجام داده و سطح ظرفیت را اضافه کرده اند.

اما این افزایش مشاغل با خسارت در بخشهایی از جمله مشاغل پیک و پیام رسان، تولید و خرده فروشی همراه بود. رشد کند استخدام ها پس از تصویب لایحه ۱.۹ تریلیون دلاری رئیس جمهور جو بایدن که بر اساس آن در ماه مارس برای میلیون ها آمریکایی ۱۴۰۰ دلار محرک پرداخت شده و بیمه بیکاری را افزایش داد، رخ می دهد.

این در حالی است که نرخ واکسیناسیون  کووید ۱۹ نیز در ماه آوریل افزایش یافت و باعث شد اقتصاددانان پیش بینی کنند که این مسیر بهبود اقتصادی را تسریع می کند.

دموکرات ها استدلال می کنند که گزارش وزارتخانه کار شاخص کلیدی در مورد نیاز کشور به آسایش بیشتر است زیرا آنها خواهان طرح چند تریلیونی دلاری و «بسته خانواده» بایدن هستند که به خانواده های آمریکایی کمک بیشتری می کند.

گروهی از دموکرات ها نیز از کاخ سفید خواسته اند بسته محرک معادل ۲،۰۰۰ دلاری را تا پایان بیماری همه گیری برای هر آمریکایی ها و خانواده ها آنها اجرا کند.

برنشتاین و دیگر مقامات اقتصادی دولت بایدن براین عقیده هستند که در این مسیر هیچ اصلاح و بهبودی از سوی کاخ سفید لازم نیست و همین مسیر در پیش گرفته اقتصادی باید پیموده شود. اما لابی تجاری اتاق بازرگانی ایالات متحده گفته است که دولت باید برای کاهش کمبود نیروی کار به مزایای بیکاری ۳۰۰ دلار در هفته پایان دهد.

در برخی ایالت ها هم از جمله آرکانزاس، مونتانا و کارولینای جنوبی، تصمیم بر این شده است که پرداخت های ویژه بیکاری فدرال پایان یابد.

از طرف دیگر، جمهوری خواهان ادعا می کنند که یافته های وزارت کار نشان می دهد که سیستم رهبری و قانونگذاری دولت بایدن توانایی کشور را برای بهبود اقتصادی از بین می برد.

چندین قانونگذار نگرانی های خود را در مورد بسته نجات کاخ سفید ابراز کرده اند زیرا این مبلغ به آمریکایی ها و افراد بیکار کمک زیاد می کند - مزایایی که ممکن است باعث عدم انگیزه افراد برای بازگشت به کار شود.

کد خبر: ۸۷٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha