۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
چالشها و فرصتهای ارزهای دیجیتال برای اصفهان| احتمال پولشویی و سهم‌خواهی افراد بانفوذ وجود دارد
فعال بازارهای مالی در اصفهان مطرح کرد

چالشها و فرصتهای ارزهای دیجیتال برای اصفهان| احتمال پولشویی و سهم‌خواهی افراد بانفوذ وجود دارد

اصفهان-فعال بازارهای مالی در اصفهان گفت:بازار ارزهای دیجیتال مانند هر پدیده نوظهور دیگر می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد و سهم خواهی افراد بانفوذ و احتمال پولشویی از جمله جنبه های منفی آن است.

بازار؛ گروه استان ها: در چند روز گذشته نخستین شهرک استخراج رمز ارز اصفهان در فریدن با سرمایه گذاری اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان  آغاز شد؛ بهره برداری اولیه شهرک نامبرده طی چهار ماه آینده صورت می‌پذیرد و تکمیل مراحل بعدی پروژه ظرف مدت دو  سال انجام خواهد شد. اشتغال‌زایی مستقیم این شهرک ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۵٠٠ نفر به طور غیرمستقیم است و ۸۰ درصد از این نفرات از نیروهای بومی شهرستان فریدن در این بخش به کار گرفته می شوند که در این صورت به گفته کارشناسان جزو بهترین پروژه های اشتغالزایی این خطه نیز خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که گرچه نمی توان از جنبه های مثبت افتتاح این شهرک به ویژه اشتغالزایی و دور زدن تحریمها صرف نظر کرد اما خلاهای قانونی، سهم خواهی افراد با نفوذ، احتمال پولشویی و مواردی همانند آن نیز جنبه های منفی است که نمی توان به راحتی از آنها گذشت.

در این ارتباط معین صادقیان در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به کلنگ زنی نخستین شهرک ارزهای دیجیتال در اصفهان اظهار داشت: بازار ارزهای دیجیتال مانند هر پدیده نوظهور دیگری می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد.

با کمک بازار ارزهای دیجیتال اگر تحریم های سنگینی که آمریکا علیه ایران وضع کرده سخت تر  شود نیز دیگر اثر پیشین خود را نخواهد داشت و ایران می تواند با استخراج و مبادله رمزارزها تا حد خوبی جلوی تحریم ها ایستادگی کند و با مشکلات کمتری مواجه شود

وی به مزایای بازار ارزهای دجیتال در اقتصاد داشت و گفت: بخش قابل توجهی از مراودات بازارهای جهانی از طریق رمز ارزها انجام می شود. اگر چه این مقدار نسبت به کل تجارت جهانی عدد ناچیزی به حساب می آید اما همین که در دنیا شرکت های زیادی وجود دارند که تجارت با رمز ارزها را می پذیرند، باعث می شود که ما هم امیدوار باشیم تا از این بازار برای بخشی از مراودات مالی خود استفاده کنیم.

دور زدن تحریم ها با توسعه ارزهای دیجیتال
این کارشناس اقتصادی و فعال بازارهای مالی تصریح کرد: از این زمان به بعد اگر تحریم های سنگینی که آمریکا علیه ایران وضع کرده سخت تر  شود نیز دیگر اثر پیشین خود را نخواهد داشت و ایران می تواند با استخراج و مبادله رمزارزها تا حد خوبی جلوی تحریم ها ایستادگی کند و با مشکلات کمتری مواجه شود.

وی افزود: با وجود رمز ارزها مبادلات تجاری بسیار راحت تر می شوند، به ویژه مبادلات خرد این بازارها، عملا بدون اشکال انجام می شود.

صادقیان گفت: استفاده از ارز دیجیتال موجب می شود که تجارت در ابعاد کوچک تر، راحت انجام شود و خود این مسئله موجب بهبود رشد اقتصادی و همچنین رونق کسب و کارهای خرد می شود و این یعنی افزایش اشتغال و رشداقتصادی.

هر سرمایه گذار خرد و کلان ایرانی می تواند با تولید و استخراج ارز دیجیتال درآمد غیرفعال بسیار خوبی برای خود و کشور فراهم آورد.اگر ایرانی ها در کار ارز دیجیتال رشد کنند به زودی می توانند ارزهای جدید خود را ایجاد کنند و عملا راه را برای رشد اعتبار مالی ایران در جهان گشوده شود

وی بیان کرد: رمزارزها با توجه به گرایش جهانی به آنها، ارزش رو به افزایشی دارند و همین مسئله باعث می شود مردم دنیا بیشتر تمایل پیدا کنند که سرمایه های خود را در این بازارها ذخیره کنند چرا که در این صورت سرمایه به دست آمده آنها از تورم در امان خواهد بود و می تواند جایگزین مناسب پول باشد.

امکان ایجاد صادرات بدون وزن برای ایران
این فعال بازارهای مالی گفت: ایران کشور انرژی است. ما اگر همه دشت های کویری را نیروگاه خورشیدی کنیم و سراسر ایران را مزرعه استخراج رمز ارز کنیم نه تنها مشکلی برای کشور به وجود نمی آید بلکه یک صادرات بسیار پر سود خواهد بود. صادرات پول، آن هم بدون وزن تنها با چند کلیک و به جای این پول صادر شده می توان واردات فناوری انجام داد که خود دوباره موجب رونق کشور می شود. اگرچه شاید تعبیر گفته شده رویایی و دور از ذهن به نظر آید اما قطعا در مقیاس کوچک تر شدنی است.

وی اضافه کرد: هر سرمایه گذار خرد و کلان ایرانی می تواند با تولید و استخراج ارز دیجیتال درآمد غیرفعال بسیار خوبی برای خود و کشور فراهم آورد. اگر ایرانی ها در کار ارز دیجیتال رشد کنند به زودی می توانند ارزهای جدید خود را ایجاد کنند و عملا راه را برای رشد اعتبار مالی ایران در جهان گشوده شود.

خلاء قانونی در بازار ارزهای دیجیتال 
صادقیان در ادامه به چالش های ارزهای دیجیتال برای کشور هم اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه رمز ارزها هیچ قانونی نداریم و این خود موجب سردرگمی بنگاه های خدماتی این حوزه و همچنین خدمات گیرندگان و مردم می شود و باید هر چه زودتر بانک مرکزی نسبت به تدوین آیین نامه های ارز دیجیتال اقدام کند.

وی افزود: متاسفانه در ایران همیشه مشکل انحصارات وجود داشته و لازم است در قانون گذاری با دید باز آیین نامه ها را تنظیم کنیم چرا که هر قانون اضافی، غیر ضروری و دست و پاگیر موجب کاهش سرعت رشد ما در این عرصه می شود.

از آنجایی که نقل و انتقال مالی یا سایت های نگهداری از پول های رمزنگاری شده مردم الزاما هیچ پاسخگویی ندارند بنابراین همواره خطر این وجود دارد که دارایی های مردم از بین برود که البته نیاز به مراقبت و احتیاط مناسب از سوی مردم دارد که آن هم با آموزش تا حد زیادی قابل رفع است

سهم خواهی افراد با نفوذ
این فعال بازارهای مالی گفت: نباید به نوعی با مسئله برخورد کنیم که زمینه برای رشد افرادی که با رانت در این دنیای رمزارزها حضور دارند فراهم شود و باید همه امکان رشد داشته باشد. در هر مورد قانونی اگر سخت گیری غیر ضروری وجود داشته باشد موجب می شود که افراد به دنبال دور زدن قانون باشند یا به ناچار به قانون شکنی بیفتند از این رو لازم است در مواجهه با پدیده های جدید واقع گرا باشیم و سخت گیری بی مورد انجام ندهیم.

عدم درک درست این پدیده نوظهور
وی افزود: از آنجایی که نقل و انتقال مالی یا سایت های نگهداری از پول های رمزنگاری شده مردم الزاما هیچ پاسخگویی ندارند بنابراین همواره خطر این وجود دارد که دارایی های مردم از بین برود که البته نیاز به مراقبت و احتیاط مناسب از سوی مردم دارد که آن هم با آموزش تا حد زیادی قابل رفع است.

صادقیان گفت: در این بازار هیچ کس با نام واقعی خود حضور ندارد ممکن است زمینه برای سوءاستفاده، پولشویی، قاچاق و تروریسم در این بازار وجود داشته باشد که با اقدامات مناسب هنگام ورود افراد به بازار تاکنون نگرانی های زیادی در این مورد برطرف شده است.

کد خبر: ۸۷٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha