۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کاهش موقت نرخ دلار اثر چندانی بر معیشت و تولید ندارد
نایب رییس مجلس:

کاهش موقت نرخ دلار اثر چندانی بر معیشت و تولید ندارد

قاضی زاده، نایب رییس مجلس گفت: عمده اشکالاتی که در سیاست گذاری ارزی کشور وجود دارد ناشی از انگیزه‌های رانت جویانه ای است که به گلوگاه‌های تصمیم سازی کشور نفوذ کرده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه پیرامون نوسانات اخیر نرخ ارز، گفت: اگرچه با توجه به بالا بودن نرخ ارز و فشار اقتصادی ناشی از آن بر معیشت مردم، همه ما از پایین آمدن قیمت ارز استقبال می‌کنیم، اما اگر این پایین آمدن موقتی باشد نه تنها بر معیشت مردم اثر مثبتی ندارد، بلکه منجر به خسارت به تولید و صادرات خواهد شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: دولت به جای آن که ذخایر ارزی را با نگاه اقتصاد مقاومتی و به منظور حفظ توان مقاومت و تقویت بنیه اقتصادی کشور حفظ و مدیریت کند، ابتدا از طریق فروش ارز در بازارهای ارزی کشورهای همسایه، به طور کاذب ارز را ارزان نگاه داشته بود تا مانع از انتخاب مجدد این دولت در سال ۹۶ نشود. آنگاه پس از آن که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام رفت و آسیب‌پذیری کشور از تحریم به اوج رسید و ترامپ با علم به این ضعف از برجام خارج شد، دولت منابع ارزی باقیمانده را در بدترین قالب یعنی تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به واردات، حیف و میل کرد. سیاستی که نه تنها منجر به کنترل نرخ ارز نشد بلکه عملا نرخ ارز بازار آزاد را رها کرد تا هر کجا می‌خواهد بالا برود و انتظارات تورمی را بالا ببرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضمن آن که منابع محدود ارزی کشور صرف واردات کالاهایی شد که عمدتاً به جای کاهش قیمت محصولات برای مصرف کننده نهایی، صرف رانت جویی و سو استفاده شدند. نتیجه این سیاست‌ها چیزی جز از صرفه انداختن تولید، و به صرفه ساختن رانت خواری و سو استفاده نبوده است.

مذاکرات اگر برای مردم آب نداشته باشد برای آنهایی که برندی جز مذاکره ندارند نان دارد
وی ادامه داد: عمده اشکالاتی که در سیاست گذاری ارزی کشور وجود دارد ناشی از انگیزه‌های رانت جویانه ای است که به گلوگاه‌های تصمیم سازی کشور نفوذ کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم از واژه مافیا استفاده کنیم اما کسانی که از این واژه استفاده می‌کنند بهتر از همه می‌دانند کدام مافیاها ارز ۴۲۰۰ را تصویب کردند و بعد خود بر سر سفره تخصیص آن نشستند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به چرایی کاهش اخیر نرخ ارز، تصریح کرد: حالا همان کسانی که جامعه را با تصمیمات اشتباه و تفکرات پوسیده و نخ نما شده‌ی مدیریتی‌شان به اینجا کشانده‌اند، بازار ارز را چنان به مذاکرات بی‌فرجام خود گره زده و شرطی کرده‌اند که جامعه هستی و نیستی خود را در بقای ایشان در قدرت تصور کند. اما جامعه ایران امروز، آگاه‌تر از آن است که باز هم فریب این نمایش تکراری را بخورد.

وی افزود: مردم ایران امروز به خوبی می‌دانند که مذاکرات اگر برای مردم آب نداشته باشد برای آنهایی که برندی جز مذاکره ندارند نان دارد. مردم رشید ایران دیگر آموخته‌اند که بالا رفتن ها و پایین آمدن های ارز ابزار سیاست‌ورزی و رای آوری چه کسانی است. مردم می‌دانند که بازنده‌ی بازی دولتمردان با نرخ ارز مردم هستند، چه ارز بالا برود و چه پایین بیاید. به گمانم مردم این را هم بدانند که بدون کسب قدرت در اقتصاد از طریق دور انداختن تفکرات پوسیده‌ای که در مدیریت کشور حاکم است، و قطع کردن منافع نامشروعی که در حفظ وضع موجود پنهان شده، در مذاکرات هم توفیق حاصل نخواهد شد.

کد خبر: ۸۷٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha