۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
 خشکسالی شدید و کمبود ظرفیت تصفیه خانه ها و خطوط آبرسانی
معاون وزیر نیرو اعلام کرد

خشکسالی شدید و کمبود ظرفیت تصفیه خانه ها و خطوط آبرسانی

خامسی، معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به خشکسالی شدید در کنار کمبود ظرفیت تصفیه خانه ها و خطوط آبرسانی، همکاری و مشارکت مردم برای مدیریت مصرف آب ضروری است.

به گزارش بازار، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: سالجاری خشک ترین سال ها در ۵۰ سال اخیر است و از طرفی کرونا و گرما موجب افزایش مصرف آب و انرژی در کشور شده است که در صورت همکاری مردم و با تمهیدات پیش بینی شده می توانیم از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به ۴۱ درصد کاهش بارندگی در سالجاری، اظهار داشت: با کاهش بارندگی ها منابع آبی ۲۴ درصد کاهش داشته اند و برای تامین آب مورد نیاز مردم و عبور از این وضعیت و جلوگیری از جیره بندی باید فرهنگ سازی برای جلب مشارکت و همکاری مردم صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص دیگر روش های مدیریت مصرف آب گفت: بدین منظور برای کنترل مصرف، مکانیزم های تشویقی و تنبیهی برای کم مصرف ها و پر مصرف ها در نظر گرفته شده به گونه ایکه با مصرف کم هزینه آب رایگان می شود و واحدهای پر مصرف جریمه خواهند شد.

وی به حجم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید با اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آب صرفه جویی صورت گیرد.

قاسم نقی زاده خامسی در خصوص اقدامات انجام شده برای کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: طراحی ساختار جدید با تشکیل ۹ واحد مدیریتی حوزه های آبریز از جمله اقدامات مهمی است که می تواند در مدیریت حوزه های آبریز و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی کمک زیادی کند.

وی افزود: همچنین در شورای عالی آب طرح خوبی در زمینه رعایت الگوی کشت مصوب شد و با ترویج، آموزش، تشویق و مدیریت کشت و کشاورزان سازگار با معیشت و اقتصاد آنان می توان مصرف آب را در این بخش به میزان قابل توجهی کاهش داد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اقلیم خشک کشورمان، اظهار داشت: ۸۵ درصد مناطق کشورمان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارند بنابراین سازگاری با کم آبی و کاهش مصرف باید به صورت دایمی در برنامه ریزی ها مد نظر قرار گیرد.

کد خبر: ۸۷٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha