۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
آموزش تدوین تقویم محتوایی با آرین سلیمانی

آموزش تدوین تقویم محتوایی با آرین سلیمانی

هر کسب‌وکاری برای اجرای صحیح استراتژی‌های محتوایی خود (از لحاظ زمان و بازدهی) به تقویم محتوا احتیاج دارد.

به گزارش بازار، کسب‌وکارهایی که به دنبال حضور در فضای آنلاین هستند به بازاریابی محتوا احتیاج دارند. اهمیت تولید محتوا به حدی است که اغلب شرکت‌ها یا مجموعه‌ها برای این بخش تیم تخصصی را تشکیل داده‌اند. اما بازار فعلی، رقابت در این زمینه را بیشتر کرده است. اگر شما هم درگیر چنین دغدغه‌هایی هستید در ادامه این مقاله همراه آرین سلیمانی، مشاور، کارآفرین و مدرس حوزه کسب و کار باشید تا در خصوص تقویم تولید محتوا به‌طور مفصل صحبت کنیم.

تعریف دقیق تقویم محتوایی و حضور پررنگ آن در کسب‌وکارها

هر کسب‌وکاری برای اجرای صحیح استراتژی‌های محتوایی خود (از لحاظ زمان و بازدهی) به تقویم محتوا احتیاج دارد. این تقویم تعداد و نوع محتوایی که قرار است در تاریخ‌های مختلف، روی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود را نشان می‌دهد. مهم‌ترین شاخص در این تقویم‌ها «تاریخ» است. در ادامه چند دلیل اصلی که نیاز شما به طراحی تقویم تولید محتوا را نشان می‌دهد بررسی می‌کنیم.

· جلب اعتماد کاربران و الگوریتم شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوی گوگل

· پست‌گذاری منظم در فضای مجازی

· صرفه‌جویی در زمان

· سازماندهی دقیق فعالیت‌های روزانه، ماهانه یا سالانه

· یافتن شکاف‌ها و اشکالات موجود در محتواها

· سهولت در مدیریت منابع تولید محتوا و تبلیغ از این طریق

· جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

· افزایش خلاقیت و ایده‌پردازی


بررسی کامل مراحل طراحی تقویم محتوا اینستاگرام یا وب‌سایت از زبان آرین سلیمانی

معمولاً برای برنامه‌ریزی موضوعات اصلی و مهم در طول یک سال از تقویم سردبیری استفاده می‌شود درصورتی‌که تقویم محتوایی فضای عملیاتی‌تری دارد و بازه زمانی آن هفتگی یا ماهانه است. مهم‌ترین مواردی که در تقویم‌های محتوایی مشخص می‌شود عبارت‌اند از:

· موضوع محتوا

· هدف محتوا

· سناریوی محتوا

· تجهیزات و امکانات لازم برای تولید این محتوا

· لوکیشن و جزئیات بیشتر

· تاریخ انتشار

· موقعیت انتشار

· پرسونای مخاطب

· موقعیت مخاطبان

· تعیین CTA (یا همان دعوت به اقدام)


آموزش و مراحل تدوین تقویم محتوا

هدف گذاری کنید

تعیین اهداف بازاریابی محتوا مهم‌ترین بخش طراحی تقویم محتوایی است. محتوا قدرت زیادی دارد و هر کسب‌وکاری تلاش می‌کند تا از این طریق، کسب‌وکار خود را بهبود ببخشد و فروشش را افزایش دهد. مادامی‌که محتوا هدف خاصی نداشته باشد، هیچ قدرتی ندارد. برخی از این اهداف تجاری عبارت‌اند از:

· افزایش اعتماد کاربران

· افزایش فروش

· آگاهی از برند

· افزایش ارتباط با مشتریان

· وفاداری مخاطبان

· افزایش ترافیک

· کاهش نرخ پرش

 یک لیست از ایده‌های خلاقانه خود آماده کنید

بعد از تعیین هدف شما باید یک لیست از موضوعاتی که قصد دارید در خصوص آن‌ها محتوا بنویسید تهیه کنید. برای این کار یک کاغذ بردارید و هر ایده جذاب و کاربر پسندی را که به ذهنتان می‌رسد در آن یادداشت کنید. موضوعاتی که انتخاب می‌کنید باید برای مخاطبانتان نوشته شود و از نظر آن‌ها جذاب باشد. یکی از ابزارهایی که در این زمینه به شما کمک می‌کند «طراحی پرسونا» است. پرسونای مشتری باعث شناخت بهتر مخاطبان، نیازهای آن‌ها و دغدغه‌هایشان می‌شود. استفاده از سایت‌های پرسش و پاسخ، تحقیق در خصوص کلمات کلیدی، استفاده از موضوعات پرطرفدار یا الهام از کاربران نیز به شما کمک می‌کند محتوای بهتری بنویسید.

 مرکز اصلی محتوای خود را پیدا کنید

بعد از انتخاب موضوع باید متناسب با اهداف خود آن‌ها را اولویت بندی کنید. شما باید تمرکز خود را روی موضوعاتی بگذارید که سودآوری بیشتری دارند. مرکز اصلی محتوا یعنی بخشی که علاقه مخاطب و هدف تجاری شما با یکدیگر مشترک‌اند. با مشخص کردن این بخش محتوایی تولید می‌کنید که صرفاً محصولات یا خدماتتان را معرفی نمی‌کند بلکه نیاز کاربران را رفع می‌کند. محتوای نوشته شده توسط شما باید ۳ بخش اساسی داشته باشد:

· آگاهی دهنده: محتواهای شما باید مخاطب را از برندتان آگاه کند و اعتماد آن را به دست آورد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از پست‌های وبلاگی، خبرنامه، پادکست، ویدیوهای آموزشی یا اینفوگرافیک استفاده کنید.

· بررسی کننده: این بخش از محتوا مخصوص مشتریان بالقوه‌ای است که قصد خرید از محصولات یا خدمات شما دارند. محتوایی مانند وبینار، راهنمای محصول، مطالعات موردی، کد تخفیف یا ایونت در این بخش کاربرد دارند.

· تبدیل کننده: مشتریانی که در این مرحله حضور دارند، خریداران واقعی هستند. در این بخش باید کاربران را متقاعد کنید که از سایت یا پیج شما خرید کنند. برخی از این محتواها عبارت‌اند از مقایسه محصولات، مشخصات کامل محصولات یا خدمات، نقد و بررسی، داستان مشتریان قدیمی یا توضیح درباره شرایط فروش.

استفاده از ابزارهای مخصوص

برای ساخت تقویم تولید محتوا به ابزارهای مختلفی مانند Microsoft Excel، Google Sheets، Google Calendar یا افزونه Editorial Calendar احتیاج دارید؛ همچنین برای مدیریت بهتر تیم خود می‌توانید از ابزار Asana، Terllo یا تسکولو استفاده کنید.

تیم محتوای خود را سازماندهی کنید

با پشت سر گذاشتن مراحل قبل، شما تمام پیش‌نیازهای لازم برای ساخت تقویم محتوا اینستاگرام یا سایت را انجام داده‌اید و در این مرحله باید وظایف اعضای تیم خود را مشخص کنید.


حالا نوبت شروع تولید محتواست. فراموش نکنید تقویم تولید محتوا برای تمامی کسب و کارها لازم است و مزایای بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.


نویسنده مطلب: آرین سلیمانی، کارآفرین و مدرس کسب و کار

کد خبر: ۸۷٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha