۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
کشاورزان اردبیلی حاضر به عرضه سیب‌زمینی به نرخ ۲۰۰۰ تومان نیستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

کشاورزان اردبیلی حاضر به عرضه سیب‌زمینی به نرخ ۲۰۰۰ تومان نیستند

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان سیب زمینی به رغم انبار سیب‌زمینی و دپوی این محصول حاضر به عرضه آن به قیمت ۲ هزار تومان در بازار نیستند.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: کشاورزان به امید افزایش قیمت سیب‌زمینی در چند ماه اخیر مازاد نیاز خود را در انبارهای فنی و گاه غیرفنی نگهداری کرده بودند که این روزها به دلیل احتمال فاسد شدن آماده عرضه سیب‌زمینی به بازار هستند اما قیمت پائین این محصول زارعین را قانع نکرده است.

وی در مورد گله‌مندی زارعین از عدم صادرات این محصول در ماه‌های گذشته خاطرنشان کرد: در فصل پائیز صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همسایه انجام شد اما تعدادی از زارعین به بهانه افزایش قیمت این محصول در ماه‌های فروردین و اردیبهشت از صادرات و عرضه محصول اجتناب کرده‌اند و در شرایط کنونی نیز حاضر به عرضه به نرخ دو هزار تومان نیستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در بازدیدی که در روزهای اخیر از تعدادی صنایع فرآوری سیب‌زمینی در شهرستان اردبیل داشتیم خرید این کارخانه‌ها به قیمت مناسب آغاز شده و انتظار می‌رود کشاورزانی که سیب‌زمینی انبار شده دارند هر چه سریعتر محصول خود را به این واحدهای صنعتی عرضه کنند.

بحرانی که تمامی ندارد
اما در سوی دیگر بحران فاسد شدن سیب‌زمینی‌ها و ریختن این محصول جلوی دام‌ها خود داستان عجیبی است که این روزها کشاورزان به جای عرضه محصول به بازار از ریختن سیب‌زمینی به آغل‌ها به نشانه اعتراض استقبال کرده‌اند.

هرچند وعده مسئولان استانی و شهرستانی در تقویت صادرات سیب‌زمینی محقق نشده اما به نظر می‌رسد در فصل بهار که سیب‌زمینی تازه‌خوری به قیمت ۵ هزار تومان در بازار عرضه شده عرضه سیب‌زمینی اردبیل با کیفیت بالا به نرخ دو هزار تومان می‌تواند مشتریانی پروپا قرص پیدا کند.

در این اوضاع بحرانی سیب‌زمینی برای کشت این محصول در روزهای آینده باید تجربه تغییر الگوی کشت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد توجه قرار گیرد تا بیش از این کشاورزان از بابت توزیع و عرضه این محصول مشکلی نداشته باشند.

کد خبر: ۸۷٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha