۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید به صندوق‌های سرمایه گذاری تبدیل شوند
کارشناس مسائل اقتصادی:

شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید به صندوق‌های سرمایه گذاری تبدیل شوند

حاجی وند، کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت باید به صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت تبدیل شوند و در جایی پرونده سهام عدالت بسته شود.

به گزارش بازار، مهدی حاجی وند، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سهام عدالت از سال ۸۸ کلید خورد و نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در آن ثبت نام کردند، تشریح کرد: از اردیبهشت سال ۹۹ این سهام آزاد شد و در حال حاضر مدیریت آن بر عهده شرکت سرمایه گذاری مرکزی است.

حاجی وند ضمن اشاره به سردرگمی مشمولان سهام عدالت در فروش آن، بیان کرد: افرادی که در گام اول روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کردند، تواستند آن را بفروشند اما با کاهش ارزش این سهام در بازار سرمایه، در ۲۵ آبان سال گذشته فروش آن متوقف شد.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به ۳۰ میلیون نفری که روش فروش غیرمستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهام خود را به شرکت های مدیریت استانی دادند، اظهار کرد: در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت سرمایه پذیر وجود دارد که ۳۶ تای آنها در بورس و فرابورس هستند و ۱۳ شرکت باقی مانده در ابهام است.

وی داستان سهام عدالت در کشور را بسیار غم انگیز دانست و اذعان کرد: در موضوع سهام عدالت، از نظر کارشناسان و اهل فن استفاده نشد و دلیل آن نگاه کارمندی و دولتی به موضوع است.

سجامی کردن سهام داران عدالت، دوباره کاری بود
حاجی وند عنوان کرد: به جای سجامی کردن دوباره افرادی که برای سهام عدالت احراز هویت شده بودند، باید به آنها براساس همان احراز هویت قبلی کد بورسی تعلق می گرفت و دوباره کاری صورت گرفت است.

وی از دو نگاه مقابل هم در مورد انتخابات شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت سخن گفت و ادامه داد: مخالفان این انتخابات از زود بودن آن گلایه دارند در حالی که موافقان آن در برگزاری آن عجله دارند.

حاجی وند ادامه داد: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، باید در انتخابات شرکت کنند که یا زمان برگزاری آن را نمی دانند و یا آگاهی از آن ندارند.

وی از انتخابات مدیریت شده سخن گفت و خاطرنشان کرد: تعداد سهام هر فرد در شرکت های سرمایه گذاری استانی فرق دارد اما مقدار آن یکی است که در آینده می تواند متفاوت شود و شکاف ارزش سهام به هئیت مدیره بستگی خواهد داشت.

اعضای هیئت مدیره باید سرمایه سهام داران را افزایش دهند
این کارشناس با بیان اینکه هیئت مدیره باید بتواند سرمایه سهام داران را افزایش دهد، متذکر شد: این هیئت برنامه ای برای ارائه ندارند و تبلیغاتی برای معرفی و شناختن آنها صورت نمی گیرد.

به گفته حاجی وند در صورت تصویب طرح مجلس جاماندگان سهام عدالت می توانند ثبت نام کنند و این گروه بزرگتر خواهد شد و پشتیبانی اجتماعی برای شرکت های سرمایه گذاری استانی می شود.

این استاد دانشگاه در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به نبود فیلتر سازمان بورس برای این مجامع و عجله برای برگزاری آن، اذعان کرد: در این انتخابات اعضای غیر موظف مجامع تعیین می شوند و اطلاعی از اعضای موظف در دست نیست.

وی با پیشنهاد آزادسازی تدریجی سهام عدالت و تبدیل آن به صندوق میرا، تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت باید به صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت تبدیل و میرا باشند و باید در جایی پرونده سهام عدالت بسته شود.

کد خبر: ۸۷٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha