۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است
مدیر کل دفتر واردات گمرک کشور:

بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است

وکیلی، مدیر کل دفتر واردات گمرک کشور گفت: چهار میلیون و ۱۵۴ هزار تن از شش قلم کالای اساسی گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر کشور موجود است.

به گزارش بازار، علی وکیلی با بیان اینکه چهار میلیون و ۱۵۴ هزار تن که از شش قلم کالای اساسی گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر کشور موجود است، گفت: از این تعداد سه میلیون تن در گمرک بندر امام خمینی تخلیه و نگهداری می شود که متعلق به ۵۰ وارد کننده شخص حقیقی یا حقوقی است. این سه میلیون تن ۷۴ درصد کل کالاهای اساسی موجود در بنادر را تشکیل می دهد.

وی درباره دلایل عدم ترخیص کالاهای مذکور از گمرک توضیح داد و اظهار کرد: عدم تأمین ارز به موقع یا عدم صدور کُد رهگیری از سوی بانک مرکزی دلیل اصلی ترخیص نشدن کالاهای اساسی از گمرک است. البته اخیراً بر اساس موافقتی که دولت انجام داده و به گمرک ایران ابلاغ کرده است، تمهیداتی اندیشیده شده است تا این کالاها به سرعت ترخیص و در بازار داخلی یا به واحدهای تولیدی عرضه شود.

مدیر کل دفتر واردات گمرک کشور ترخیص کالاهای اساسی با رویه اعتباری را یکی از ابلاغیات دولت به گمرک عنوان و بیان کرد: اگر صاحب کالای حاضر در گمرک درخواستی را به بانک مرکزی صادر کند مبنی بر اینکه تمایل دارد این کالا را با رویه اعتباری ترخیص کند، بانک مرکزی موظف شده است به قید فوریت و ظرف سه روز کاری موافقت خود را با درخواست صاحب کالا اعلام کند.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۹ بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار اجازه داشتیم ۹۰ درصد کالاهای اساسی را تا زمان ارائه کُد رهگیری به گمرک، ترخیص کنیم و تنها ۱۰ درصد را نگهداری کنیم. این مصوبه کمک زیادی برای جلوگیری از توقف تمام کالا در بنادر بود. این مصوبه مجدداً اخیراً تمدید شده است و ستاد تنظیم بازار را مجبور کرده است مصوبه قبلی را برای سال جاری نیز به گمرک ابلاغ کند اما تا این لحظه این اتفاق نیافتاده است.

وکیلی در عین حال از تلاش برای ابلاغ این مصوبه گفت و عنوان کرد: البته بر اساس پیگیری هایی که توسط همکاران در ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، این موضوع تمدید شده است. دلیل آنکه نیاز به ابلاغ مجدد مصوبه وجود دارد، آن است که گمرک اساساً طبق قانون اختیاری از خود ندارد و تمام اقدامات آن باید در قالب مصوبه های وزارت صمت باشد.

کد خبر: ۸۷٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha