۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
آیا قیمت نفت دوباره سه رقمی می شود؟
پیش بینی ها از تداوم افزایش قیمت نفت حکایت دارد؛

آیا قیمت نفت دوباره سه رقمی می شود؟

در هفته های اخیر قیمت نفت در بازار جهای افزایش یافت و به مرز ۷۰ دلار رسید. سوال این است که روند افزایش قیمت نفت در بازار تا کجا ادامه خواهد داشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته های اخیر روند افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی مورد توجه رسانه های دنیا بود. این روند افزایشی تا آنجا ادامه داشت که تا روز هشتم ماه می سال جاری هر بشکه نفت با قیمتی نزدیک به ۷۰ دلار مبادله شد این در حالیست که در آوریل سال گذشته قیمت هر بشکه نفت در بازار آتی به منفی ۳۷ دلار رسید و در ماه های دیگر هم قیمت نفت در سطح بسیار پایینی  قرار داشت و کشورهای صادرکننده نفت برای تامین هزینه های جاری خود با چالشهای زیادی روبرو بودند. اما سوال این است که دلیل افزایش قیمت نفت چیست و روند افزایشی قیمت نفت تا کجا پیش می رود؟

گلدمن ساکس بر این باور است دلیل افزایش قیمت نفت درهفته های اخیر را می توان تاثیر روانی ناشی از انتظار احیای سریع اقتصاد دنیا دانست. به دنبال سرعت گرفتن واکسیناسیون در دنیا به خصوص در کشورهای صنعتی، انتظار می رود اقتصاد دنیا به سرعتی بیش از انتظارات قبلی رشد کند و احتمال افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا هم باعث رشد تقاضا برای نفت در بازار خواهد شد.

اما وضعیت بازار دلار هم روی شرایط بازارنفت اثر دارد.در هفته های اخیر به دلیل تزریق میلیاردها دلار توسط دولت امریکا به اقتصاد این کشور، ارزش دلار در بازارکاهش پیدا کرد. کارشناسان بر این باورند حداقل تا انتهای سال جاری ارزش دلار در بازار رشد نخواهد کرد زیرا بانک مرکزی امریکا در نظر دارد با تداوم تزریق به اقتصاد به حمایت از اقتصاد ادامه دهد.

قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می رسد
در مورد تداوم روند افزایشی قیمت نفت در بازار پیش بینی های زیادی ارایه شده است . برخی در مورد رسیدن قیمت نفت تا مرز ۸۰ دلار در نیمه دوم امسال صحبت می کنند و برخی دیگر بر این باورند قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار می رسد.گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود نوشت: «رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار دور از انتظار نیست. تا انتهای امسال شمار زیادی از کشورهای صنعتی می توانند از بحران کرونا عبور کنند و مصرف نفت در این کشورها افزایش پیدا می کند.در فصل سوم امسال رکورد قیمت ۸۰ دلاری قیمت نفت شکسته خواهد شد و تا انتهای سال هر بشکه نفت با قیمت ۱۰۰ دلار مبادله خواهد شد.»

البته این پیش بینی با توجه به این مساله ارایه شده است که هند که یکی از مهمترین مصرف کنندگان نفت در بازار جهانی است هم اکنون درگیر بحران کرونا است و با پایان این بحران و تسریع روند واکسیناسیون در این کشور، انتظار می رود تقاضای نفت در هند هم با سرعت افزایش یابد و بستر را برای تاثیر گذاری بیشتر روی بازار فراهم کند. تا به امروز بالغ بر ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا در هند تزریق شده است که برای واکسینه کردن جمعیت بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفری این کشور تعداد کمی است. اما با توجه به حجم بالای واکسن تولید شده در این کشور، انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش یابد و تا نیمه سال تعداد زیادی از مردم این کشور در مقابل کرونا مقاوم شده باشند.

در صورتی که قیمت نفت در بازار جهانی به مرز ۱۰۰ دلار برسد، می تواند هزینه زیادی به اقتصادهای مصرف کننده نفت وارد شود ولی کشورهای تولید کننده نفت خواهند توانست بخشی از هزینه های خود در جریان بحران کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت در بازار را جبران کنند.

احیای بازار نفت منوط به احیای صنعت حمل و نقل هوایی است
یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در دنیا صنعت حمل و نقل هوایی است و تا زمانیکه این صنعت احیا نشود، امکان بازگشت میزان تقاضا به شرایط قبل از کرونا وجود نخواهد داش. در جریان همه گیری کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، صنعت حمل و نقل هوایی عملا متوقف شد و تقاضای نفت در این بخش کاهش چشمگیری پیدا کرد. بنابراین تا زمانیکه فعالیت این صنعت از سر گرفته نشود، نخواهیم توانست رشد  تقاضای  نفت را در بازار تجربه کنیم.در این جا این سوال ایجاد می شود که تا چه زمانی صنعت حمل و نقل هوایی احیا می شود؟

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی بر این باور است تا سال ۲۰۲۴ ما شاهد بازگشت سفرهای بین المللی و هوایی به وضعیت قبل از کرونا نخواهیم بود.انتظار می رود از نیمه دوم امسال سفرهای هوایی با سرعت کمی بازسازی شود . به عنوان مثال شماری از کشورهای اروپایی اعلام کردند سفر افراد واکسینه شده در تابستان سال جاری را مجاز کرده اند منوط به اینکه  واکسن هایی به این افراد تزریق شده باشد که مورد تایید آژانس دارویی اروپا است. بریتانیا هم اخیرا اعلام کرد از روز ۱۷ می سال جاری سفر به ۱۲ کشور را بدون نیاز به قرنطینه مجاز می داند. در برخی از کشورهای آسیایی هم طرحی مشابه اجرا شده است از جمله این کشورها می توان به تایلند و سنگاپور اشاره کرد که قوانینی برای شروع صنعت توریسم در دست اجرا دارند.

به هر حال انتظار می رود از نیمه دوم امسال صنعت توریسم به تدریج احیا می شود ولی تا احای کامل این صنعت حداقل باید تا انتهای سال ۲۰۲۳ یا اواسط سال ۲۰۲۴ صبر کرد.

کد خبر: ۸۷٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha