۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
زیان ۷ میلیون تومانی تولید خودروهای دوگانه سوز| شورای رقابت در خواب عمیق است
قائم مقام شرکت پخش و پالایش در گفتگو با بازار:

زیان ۷ میلیون تومانی تولید خودروهای دوگانه سوز| شورای رقابت در خواب عمیق است

قاسمی ده چشمه، قائم مقام شرکت پخش و پالایش با بیان اینکه تولید هر خودروی دوگانه سوز هفت میلیون تومان به زیان خودروساز است گفت: به همین دلیل تمایلی به تولید این خودروها وجود ندارد.

بازار؛ گروه انرژی: خودرو سازان در سال گذشته حدود ۹۹۱ هزار دستگاه خودرو تولید کردند که سهم دوگانه سوزها از این مقدار حدود ۱۶ هزار دستگاه بوده است. اما دوگانه سوزها در حالی سهمی ۱.۶ درصدی از تولیدات خودروی کشور به خود اختصاص داده اند که استفاده از این سوخت برای کشور ما مزیت فراوانی دارد؛ از کاهش آلایندگی و بازدهی بالاتر گرفته تا هزینه پایین تر استفاده از این سوخت و افزایش صادرات بنزین و درآمد ارزی حاصل از آن. با این وجود خودرو سازان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی کمتر سراغ تولید این خودروها می روند.

«حمید قاسمی ده چشمه» قائم مقام شرکت پخش و پالایش در گفتگو با بازار در حالیکه  از اختلاف بین شورای رقابت و خودروسازان در اینباره خبر می داد، گفت: درحال حاضر اختلاف قیمت خودروهای دوگانه سوز با بنزین سوز بین ۲ تا ۵ میلیون تومان است. در حالیکه تولید خودروهای دوگانه سوز دست کم ۱۲ میلیون تومان گران تر از خودروهای تک سوز است. به همین دلیل تولید این خودروها برای خودرو ساز به صرفه نیست.

او با بیان اینکه به دلیل این اختلافات چرخه تولید خودروی سی ان جی از بین رفته است، ادامه داد: این مساله ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کند که شورای رقابت باید پاسخگوی این خسارت باشد.

تولید خودروی دوگانه سوز حدود ۱۲ میلیون تومان گران تر بنزین سوز است. اما شورای رقابت مدعی است که حداکثر ۵ میلیون تومان گران تر از خودروی تک سوز باید عرضه شود و به ازای تولید هر دستگاه خودروی دوگانه سوز حدود ۷ میلیون تومان ضرر می کند 

متقاضی برای دوگانه سوز زیاد است، تولید نداریم
قاسمی ده چشمه در پاسخ به این سوال که خودرو سازان مدعی اند تقاضای خرید خودروهای دوگانه سوز پایین بوده و به همین دلیل کمتر سراغ تولید این خودروها می روند، گفت: اگر از یک خودرو مشخص دو نوع دوگانه سوز و تک سوز برای فروش گذاشته شود، مردم کدام یک را انتخاب خواهند کرد؟ پاسخ کاملا مشخص است مردم بیشتر خودروی سی ان جی سوز را برای خرید انتخاب می کنند. بنابر این با اطمینان می توان گفت که متقاضی فراوانی برای خودروهای دوگانه سوز وجود دارد، اما تعداد خودروهای سی ان جی سوزی که توسط خودرو ساز تولید می شود، خیلی کم است.

زیان ۷ میلیون تومانی تولید خودروهای دوگانه سوز
این مقام مسئول در پخش و پالایش همچنین با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد قرار است یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی دوگانه سوز شود، ادامه داد: در حال حاضر تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز برای شرکت پخش و پالایش حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه می تراشد. این هزینه برای خودرو ساز به دلیل هزینه های همچون مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های بالاسری حدود ۱۲ میلیون تومان برآورد می شود.

قائم مقام پخش و پالایش ادامه داد: یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که خودرو ساز به ازای تولید هر دستگاه خودروی دوگانه سوز حدود ۷ میلیون تومان ضرر می کند به همین دلیل طبیعی است که سراغ تولید خودروهای دوگانه سوز نرود.

چندین بار به شورای رقابت برای حل این مساله نامه زدیم اما گوش این شورا به این اعتراضات بدهکار نبوده است.   این شورا باید از منافع تولید کننده، مصرف کننده و فضای رقابتی بازار حمایت کند اما در یک خواب عمیق به سر می برد

شورای رقابت در خواب عمیق به سر می برد
او همچنین با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در این حوزه، افزود: اگر خودروی دوگانه سوز کارخانه ای باشد، کسی سراغ خودروهای تک سوز نمی رود. ولی به دلیل ضعف شورای رقابت این سیستم نمی چرخد. چندین بار به شورای رقابت برای حل این مساله نامه زدیم اما گوش این شورا به این اعتراضات بدهکار نبوده و هیچ توجهی به درخواست برای برگزاری جلسات مشترک با ما نشده است.

قاسمی ده چشمه با بیان اینکه شورای رقابت عملکرد ضعیفی را از خود نشان داده است، افزود: این شورا باید از منافع تولید کننده، مصرف کننده و فضای رقابتی بازار حمایت کند اما در یک خواب عمیق به سر می برد.

کد خبر: ۸۷٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha