۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
گرانی بازار مرغ متوجه شخص رئیس‌جمهور است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

گرانی بازار مرغ متوجه شخص رئیس‌جمهور است

نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با استناد به تصمیم رئیس جمهور در عدم توجه به اختیارات وزارت کشاورزی، ۷۰ درصد مشکلات بازار مرغ را متوجه سوء مدیریت دولت دانست.

به گزارش بازار، رحمت الله نوروزی با اشاره به اینکه روحانی دو سال گذشته اختیارات وزارت جهاد را به وزارت صمت سپرده است، افزود: تحریم فقط ۳۰ درصد در آشفته بازار مرغ نقش دارد و ۷۰ درصد به سوء مدیریت باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد ادعا می کند در ثبت سفارش نهاده هیچ نقشی ندارد و نقش وزارت جهاد در این مهم دیده نشده است، گفت: با آیت الله رئیسی جلسه ای مشترک داشتیم تا در نشست سران قوا بازگشت اختیارات به وزارت جهاد مورد تاکید قرار گیرد.

نوروزی معتقد است نیاز اصلی کشور به نهاده در سال ۱۴۰۰ باید توسط وزارت جهاد صورت گیرد و تاکید کرد مجلس شهریور ماه این مهم را به وزیر گوشزد کرده است.

وی در پاسخ به اظهارات مجری برنامه که با استناد به خبری مبنی بر قاچاق جوجه از کشور، افزایش قیمت مرغ در آینده نزدیک را پیش‌بینی کرد، گفت: ما می گوییم اختیار باید به وزارت جهاد داده شود.

نوروزی افزود: ما باید نهاده را به نرخ مصوب به مرغدار تحویل دهیم و انتظار تولید مشخصی گوشت داشته باشیم نه اینکه هیچ نهاده ای تعلق نگیرد و تولیدکننده را به اسم تعزیرات تهدید کنیم.

این نماینده مجلس گفت: بودجه هیچ مشکلی نداشته و مسئله و گیر کار، در ثبت سفارش توسط وزارت صمت است.

دولت فقط ۴۰درصد نهاده مورد نیاز مرغدار را تامین کرد
حبیب اسدالله نژاد، رئیس کانون سراسری مرغ کشور با اشاره به افزایش مجدد مولفه های تولید مرغ توسط ستاد تنظیم بازار و دولت اظهار کرد: از سال ۹۹ که سامانه بازارگاه بصورت سیستمی فعال شد، تا ۴۰ درصد نهاده ها به صورت دولتی و مابقی آزاد تامین می شد.

وی قیمت نهاده های آزاد را چندین برابر قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار دانست و تاکید کرد: این نهاده ها نیز تماما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بودند ولی با این رقم، بدست مصرف کننده نمی رسید.

اسدالله نژاد با بیان اینکه تخلف مذکور تنها یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت مرغ، گفت: دولت زیر بارِ تامین نشدنِ نهاده نمی رود و در سیما نیز اعلام شد که انحراف وجود دارد و نهایتا ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداری ها تامین می شود.

این تولیدکننده مرغ ادامه داد: در مقطعی که ثبت سفارش و انتقال ارز با تاخیر روبرو بود، سن کشتار به ۴۰ روزگی تغییر کرد که منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید مرغ در کشور بود.

اسدالله نژاد این مشکلات را ناشی از تصمیمات مدیریتی و نه عوامل خارجی نظیر تحریم برشمرد و افزود: همین کاهش تولید به بازار شب عید منتقل شد و در نهایت با افزایش نهاده و سن کشتار بازار شاهد آرامش نسبی بود.

کد خبر: ۸۷٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha