۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
برنامه ریزی برای انجام ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در همدان| تامین واکسن شرط اجرا
مدیرکل دامپزشکی استان همدان عنوان کرد:

برنامه ریزی برای انجام ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در همدان| تامین واکسن شرط اجرا

همدان- رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: سالانه باید ۹میلیون نوبت واکسیناسیون دام علیه بیماری در همدان انجام شود که اگر واکسن موردنیاز تامین شود کار براساس موارد ابلاغی به دامپزشکی انجام می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: واکسیناسیون یکی از بهترین روش های جلوگیری از بیماری های شایع در میان دام ها است که دست اندرکاران بهداشت هر ساله برای واکسیناسیون دام ها اقدامات لازم را به کار می برند.

واکسیناسیون از همان روزهای اول شروع و تا پایان عمر دام ادامه می یابد چراکه تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری در دام ها و ممانعت از وارد شدن ضرر و زیان مالی اهمیت دادن به تزریق واکسن در دام ها است کمااینکه در سال های اخیر با واکسیناسیون به موقع زیان وارده کم تر شده است.

گذشته از لزوم توجه به واکسیناسیون دام ها برای مقابله با بیماری ها دامپزشکی استان همدان یکسری برنامه ها را برای سال جاری اولویت بندی کرده که در گفتگو با مدیرکل دامپزشکی استان همدان به بررسی آنها پرداختیم.

وضعیت استان همدان از لحاظ شیوع بیماری‌های واگیردار در حوزه دام، طیور و آبزیان مساعد و پایدار است

در همین زمینه محمودرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه وضعیت استان همدان از لحاظ شیوع بیماری‌های واگیردار در حوزه دام، طیور و آبزیان مساعد و پایدار است که این وضعیت پایدار در نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی است که در گذشته انجام شده، گفت: در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از همکاران دامپزشکی استان همدان دورکار هستند، اما با این حال خوشبختانه مشکل جدی در استان همدان اتفاق نیفتاده است.

محمودرضا رسولی با اشاره به مهمترین برنامه های اداره کل دامپزشکی استان همدان در سال ۱۴۰۰ گفت: برنامه‌های بهداشتی دامپزشکی متاثر از اتفاقاتی است که بیرون از حوزه بهداشت به عنوان مثال در بحث تنظیم بازار یا تهیه واکسن و این مسائل رخ می‌دهند.

باید مطابق هر سال ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون انجام شود

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه به عنوان مثال اگر وضعیت تنظیم بازار اجازه دهد، موضوع ارتقای کیفیت بهداشتی تخم‌مرغ لحاظ می شود و همچنین برنامه‌های ارتقای کیفیت کشتارگاهی استان همدان را پیگیری می‌کنیم؛ گفت: در بحث واکسیناسیون باید مطابق هر سال که ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون انجام می‌دادیم و این کار انجام شود و در صورتی که واکسن تامین شود همین کار را براساس مواردی که به ما ابلاغ می‌شود، انجام خواهیم داد.

برنامه ریزی برای انجام ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در همدان/ تامین واکسن شرط اجرا

وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به وضعیت خاص شیوع کرونا، صرفا اولویت‌ها را انجام می‌دهیم به نحوی که نقاط جدید بروز کانون‌ به اضافه کانون‌های بیماری در سال‌های گذشته را تحت پوشش واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی بردیم.

رسولی در ادامه با بیان اینکه در زمینه بهداشت مواد خام دامی نیز همکاران ما با توجه به ضرورت، به شکل کامل انجام وظیفه می‌کنند، افزود: اخیرا فعالیت‌هایی در راستای بهبود وضعیت بهداشت مواد خام انجام شده که به‌عنوان نمونه می‌توان به کشف یک کارگاه بزرگ قطعه‌بندی غیرمجاز در اطراف همدان اشاره کرد که در یک روز نزدیک به ۹ تن بار از آنجا ضبط و با دستور قاضی معدوم شد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سه سال پیش تاکنون در استان همدان گزارش نشده است

وی با یادآوری اینکه در ماه اردیبهشت قرار داریم و از سه سال پیش تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان همدان گزارش نشده است، عنوان کرد: مراقبت‌ها، پایش‌ها و نمونه‌برداری‌ها وجود داشته و دارد و سالانه نزدیک به ۲۰ هزار مورد آزمایش‌ انجام شده اما خوشبختانه تا کنون موردی از آنفلوانزا در سه سال گذشته گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ماهیت کار دامپزشکی مدیریت بحران است و باید مرتب مراقب باشیم بیماری به خصوص بیماری‌های دام یا آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان از جایی طغیان نکند، گفت: دامپزشکی استان همدان به منظور مبارزه با آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بیش از ۴۳ مورد اقدام پیشگیرانه انجام داده که همین اقدامات باعث شد این بیماری در حوزه طیور بومی، حیات وحش و واحدهای صنعتی وارد استان همدان نشود.

برنامه ریزی برای انجام ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در همدان/ تامین واکسن شرط اجرا

محمودرضا رسولی درخصوص بیماری‌های دامی نیز عنوان کرد: طی یکی دو سال گذشته مواردی ازجمله تب برفکی و شاربن به شکل بسیار محدود در قسمت‌هایی وجود داشته که طبق پروتکل‌های سازمان با آنها برخورد کردیم و خوشبختانه اقدامات منتج به نتیجه و کنترل بیماری‌ها شده است ضمن اینکه کماکان علی‌رغم وضعیت فعلی، مبارزه با بیماری‌ها تعطیل نشده و با اولویتی که تعیین کردیم، این کار برای همکاران شهرستانی انجام می‌شود.

وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان همدان از ابتدا مطلوب بوده  چراکه همکاری بسیار خوبی بین اداره کل دامپزشکی استان و نظام دامپزشکی استان همدان وجود دارد

وی با اشاره به وضعیت اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان همدان گفت: شاید باید راستی‌آزمایی این ادعا را کسی دیگر بسنجد اما به عقیده من وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان همدان از ابتدا مطلوب بوده  چراکه همکاری بسیار خوبی بین اداره کل دامپزشکی استان و نظام دامپزشکی استان همدان وجود دارد و شاید جزو اولین استان‌هایی بودیم که سعی کردیم حقوق مسئول فنی‌ را به حد قابل قبول برسانیم.

رسولی با یادآوری اینکه حقوق بعضی از مسئولین فنی‌ ما از حقوق مدیرکل هم بیشتر است و این برای ما باعث افتخاری است که همکاران درقبال زحمتی که می‌کشند، حقوق مناسبی هم دریافت کنند، گفت: اصل موضوع ماده ۱۹ درحال انجام است هرچند برخی ابهامات در خصوص نحوه ادامه کار، تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات در حال انجام وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: همدان جزء ‌استان‌هایی است که بیشترین مسئول فنی را دارد کمااینکه اکثر رستوران‌ها و هتل‌های استان همدان مسئول فنی دارند و با توجه به اینکه کار را از چندین سال قبل شروع کردیم، درخصوص مراکز بزرگ و مهم استان این اطمینان وجود دارد اما درخصوص مراکز کوچک احتمال قراردادهای پنهان وجود دارد و هیچ قولی نمی‌دهم که این اتفاق در سراسر استان نیفتد.

رسولی درخصوص وضعیت اداره کل دامپزشکی استان همدان از نظر پست‌های خالی سازمانی گفت: به نسبت ۲۷۰ پستی که وجود دارد تقریبا نزدیک به ۵۰ درصد پست‌های سازمانی اداره کل همدان با تصدی است و تعدادی به شکل طرح و قرارداد مختلف مشغول به فعالیت هستند و روی هم رفته ۱۸۰ پرسنل داریم که فعالیت می‌کنند و تلاش ما بر این است که از طریق تبدیل وضعیت و بحث‌های استخدامی بتوانیم همکاری بین خودمان و همکاران قراردادی را محکم‌تر کنیم.

وی در ادامه وضعیت اعتبارات اداره کل دامپزشکی را با توجه به رایزنی‌های انجام شده و تبیین وضعیت و اهمیت دامپزشکی در استان و همچنین همکاری خوبی که استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داشتند، خوب و قابل قبول دانست و افزود: خوشبختانه در سال ۹۹ از نظر مزایای مختلف که شامل همکاران می‌شود، پرداخت‌های مناسبی داشتیم.

کد خبر: ۸۷٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha