۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
ناظران بازار جلوی حقوقی‌ها را بگیرند| چرا سهام خودرویی بالا نرفت؟
مدیر عامل کارگزاری بورسیران؛

ناظران بازار جلوی حقوقی‌ها را بگیرند| چرا سهام خودرویی بالا نرفت؟

حامدی مدیر عامل کارگزاری بورسیران می‌گوید: حقوقی‌ها در این شرایط بازار شیطنت‌هایی می‌کنند و در برخی از سهم‌ها با فروش و خرید در حال سود گیری هستند.

بازار؛ گروه بورس: چهارشنبه آخرین روز معاملات هفته دوم اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس تهران با رشد ۵ هزار واحدی و رسیدن به ۱میلیون ۱۷۲ هزار واحد کار خود به پایان داد. با صعود ۵ هزار واحدی شاخص کل در  ۱۵ اردیبهشت ماه، برای پنجمین بار از ابتدای سال جاری است که شاخص رنگ سبز به خود می‌گیرد.

روز دوشنبه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا هفت تصمیم برای حمایت از بازار سرمایه گرفته شد که به گفته دهنوی رئیس سازمان بورس بعد از تایید مقام معظم رهبری، اجرا می‌شود. معمولا در زمانی که تصمیماتی برای حمایت از بازار سرمایه گرفته می‌شود، چند روزی بازار با خرید حقوقی‌ها سبز رنگ می‌شود. حامدی مدیر عامل کارگزاری بورسیران این تصمیمات را کمک بزرگی به بازار می‌داند، اما در صورتی که عملیاتی شود.

 شهریور ماه سال گذشته، هم زمان با ریزش بازار، تزریق منابع از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه مطرح شد اما تنها ۱هزار میلیارد تومان در پایان سال از این محل به بازار سرمایه پول وارد شد. بحث تزریق منابع از صندوق توسعه ملی جزو تصمیماتی بود که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته شد، حامدی می‌گوید: در سال گذشته هم قرار بود منابعی از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شود و با این تصمیم امید در دل سهامداران ایجاد کرد اما اجرا نشدن آن بی اعتمادی بیشتری در سهامداران شکل گرفت.

او به بازار گفت: اگر تصمیماتی که گرفته شده اجرا نشود سهامدارانی که امید به این تصمیمات بستن در صف فروش قرار می‌گیرند. در صورتی که عملیاتی شوند وضعیت شاخص بهبود پیدا می‌کند و یک شروعی برای برای حرکت بازار است.

این کارشناس وضعیت معاملات در روز چهارشنبه خوب دانست و اضافه کرد: حجم‌های خوبی در روز چهارشنبه در شرکت‌های شاخص ساز خورد. زمانی که بازار را رصد می‌کنید متوجه می‌شویم که حقوقی‌ها کمی شیطنت می‌کنند مثلا تصمیم گرفته شد که قیمت خودرو افزایش پیدا کند، می‌بینیم  صف فروش را در ابتدا جمع می‌کنند و لحظه‌ای بعد آن را فروش می‌گذارند.

حامدی گفت: ناظران بازار سرمایه همان گونه که برای حقیقی‌ها سختگیری می‌کنند و با کوچکترین تحریک معاملات آن را باطل می‌کند، همین رویه را برای شرکت‌های حقوقی در نظر بگیرند.

به گفته او ابطال معاملات سبب اسیب به کارگزاری‌ها و زیان آن‌ها می‌شود و جلوی این رویه باید گرفته شود.

این کارشناس تکان خوردن بازار را منوط به اعتماد مردم و ورود پول به بازار عنوان کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا دامنه نامتقارن یک مکانیزم برای بهبود بازار نیست. به نظر من باید دامنه نوسان مثبت را کم کند و به مثبت ۳ برساند و بعد از آن به صورت هماهنگ هر دو قسمت منفی و مثبت را باهم بالا برود. زمانی که دامنه مثبت ۶ درصد باشد سهامداران بعد از اینکه سهم مثبت ۶ درصد مثبت می‌خورد سهم را می‌فروشند و از بازار خارج می‌شوند ولی اگر کم شود مجبور می‌گردد که در بازار بماند.

حامدی می‌گوید: اگر قرار بود دامنه را نامتقارن کنند باید برای بعد از آن هم برنامه داشتند، اما زمانی که برنامه‌ای وجود نداشته باشد، خروجی آن را نمی‌بینیم.

کد خبر: ۸۷٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha