۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
سود جویی خارج از بورس سنگ آهن

سود جویی خارج از بورس سنگ آهن

دولت در سال های اخیر با دخالت های خود در قیمت گذاری دستوری نرخ مواد اولیه فولادی همچون سنگ آهن، مانع از شفافیت در نرخ آن ها شده است. زیان این مسئله برای سهامداران است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، دولت در سال های اخیر با دخالت های خود در قیمت گذاری دستوری نرخ مواد اولیه فولادی همچون سنگ آهن، مانع از شفافیت در نرخ آن ها شده است. احمد بیات، کارشناس بازارهای کالایی در این رابطه بیان کرد: زیان این مسئله برای سهامداران است از سهامداران سهام عدالت گرفته تا افرادی که در بورس سهام شرکت های معدنی را خریده اند که اکثر این سهامداران مردم هستند ولی با عرضه سنگ آهن در بورس کالا یقیناً به نفع سهامداران خواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که عرضه سنگ آهن در بورس کالا به چه اندازه برای مصرف کننده نهایی سود دارد، گفت: هر کالایی که بخواهد در بورس کالا عرضه شود پیش نیازهایی دارد و بایستی برای این کالا کشف نرخ های شفاف و صحیح صورت گیرد. قطعا عرضه سنگ آهن در بورس کالا نیز از این دیدگاه اهمیت ویژه ای دارد زیرا کشف قیمت ها و شفافیت در قیمت گذاری حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بسیار مهم و حائز اهمیت است.

احمد بیات در ادامه افزود: مورد دیگری که در عرضه کالاها در بورس وجود دارد این است که برخی کالا ها قبل از عرضه در بورس متقاضی دارند ولی با ورود به بورس کالا متقاضی برای این کالاها یافت نمی شود که این اتفاق بسیار عجیب است و قطعاً اگر دلیل این موضوع مشخص شود بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می شود.

کارشناس بازارهای کالایی در رابطه با موانعی که در عرضه سنگ آهن در بورس کالا وجود دارد، گفت: شیوه هایی برای معاملات سنگ آهن در خارج از بورس کالا وجود دارد که اگر بخواهیم به صورت واضح در این رابطه صحبت کنیم، گفتنی است که در این معاملات سود بیشتری نصیب برخی از تولیدکننده ها می شود ولی به وسیله بورس آمارها شفاف شده و دیگر خبری از آن فضای مبهم بازارهای سنتی نیست که در این صورت برخی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار ندهند.

در این بین برخی از فروشندگان نیز از شفافیت های بورسی هراس دارند و ترجیح می‌دهد قیمتی اعلام کنند که برای خریداران جذابیتی نداشته باشد تا بتوانند محصول را در بازار آزاد و با شیوه دلخواه خود به فروش برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه سنگ آهن در بورس کالا به نفع سهامداران شرکت های معدنی است یا به زیان آن ها، گفت: قطعاً به نفع آنان و حتی به نفع سهامداران فولادی نیز هست. در حال حاضر یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که یکی از شرکت های تولید کننده شمش فولادی اینگونه بیان کرده است که چرا باید کالا را با قیمت پایه ‌ای که دولت در نظر گرفته عرضه کند درحالی‌ که متقاضی حاضر است آن را خارج از بورس با نرخ بالاتر خریداری کند؛ واقعی ‌سازی قیمت سنگ ‌آهن روندی برای اصلاح نرخ کل زنجیره فولاد است و به نفع کل سهامداران این حوزه است.

کد خبر: ۸۷٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha