۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
سرنوشت تلخ دهه ۸۰ فارکس، در انتظار بازار رمزارزها؟
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

سرنوشت تلخ دهه ۸۰ فارکس، در انتظار بازار رمزارزها؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ما در دهه ۸۰ خاطره تلخی از بازار فارکس داشتیم، مطرح کرد: سرنوشت بازار رمزارزها مشخص نیست و سرنوشت خوبی در انتظار این بازار نیست.

فاطمه میرزایی؛ بازاربازار جذاب فارکس و رمزارز">رمزارز">رمزارز؛ دو بازاری که این روزها سرمایه‌گذار از اقصی‌نقاط جهان می‌دزدند و در خود جای می‌دهند و این روزها نقل محافل شده‌اند به طوری که هر کسی به دنبال سرمایه‌گذاری است، از این بازارهای جذاب و دلاری سر درمی‌آورد و به دنبال این است تا با درآمد دلاری ضرر و زیانی که از بازار سرمایه نصیبش شده است، جبران کند.

در این میان، برخی هم هستند که با نقد کردن سرمایه گذاشته شده خود در بورس، در پی خریدن سیستمی برمی‌آیند که بتوانند رمزارز">رمزارز">رمزارز استخراج کنند و همین کار را به طور گسترده‌تری پیش ببرند، یعنی با هزینه کمتر برای یک رایانه با تجهیزات به‌روز و هزینه برق، هزاران دلار به جیب بزنند و مزایای هزار دلاری کسب کنند.

حالا هم که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به این سمت و سو کشیده شده‌اند، این سؤال برای همه پیش آمده است که آیا این بازارها برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند؟ آیا سرنوشت این بازارها مانند بازار سرمایه خودمان خواهد شد یا خیر؟ معاملات فارکس و رمزارز">رمزارز">رمزارز تا چه حد می‌تواند سود برای سرمایه‌گذاران داشته باشد؟ و یا برای سرمایه‌گذاری در این بازارها تا چه حد باید دانش و اطلاعات داشت؟

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روی آوردن سهامداران به بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال اظهار کرد: ما در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک تجربه تلخ در مورد بازار فارکس داشتیم و سازمان بورس طی اعلامیه‌ای فعالیت در این بازار را غیر قانونی خواند چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار پول خود را از دست دادند و در پی معاملات این افراد، پول زیادی از کشور خارج شد.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار بورس سال گذشته با اقبال مردم، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرد، اما این دسته از سرمایه‌گذاران زیان کردند و متأسفانه این افراد سرخورده به دنبال سرمایه‌گذاری بودند، بدون اطلاع از کلیات مسئله وارد بازار رمزارزها شدند و در حال حاضر هم پول زیادی به صورت ارز از کشور خارج می‌شود که این مسئله یک تهدید بزرگ برای کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تجربه تلخ دهه ۸۰ در بازار فارکس قابل تکرار شدن در بازار رمزارزها نیز هست، گفت: اگر بازار رمزارزها بازار امن و پرسودی هم باشد، ما با یک نخبگان یا گروه‌های نخبه خارج از کشور وابسته به نهادهای مالی در حال رقابت هستیم و بدون شک، سود گرفتن از افراد خیلی کار سختی است و اگر هم سرمایه‌گذاری از ایران قرار است در این بازار سرمایه‌گذاری کند، نیاز به دانش و اطلاعات خیلی بالایی دارد چون این بازار مختصات خاص خود را دارد.

تاجبر درباره علت روی آوردن سرمایه‌گذاران ایرانی به بازار رمزارزها گفت: سرخوردگی و بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه منجر به روی آوردن آن‌ها به بازار رمزارزها شده است و متأسفانه باید گفت که این مسئله پایان خوشی ندارد چراکه هم احتمال کلاهبرداری در این بازار وجود دارد و هم ضرر و زیان در این بازار از میزان ضرر در بازار سرمایه بیشتر است.

وی افزود: ما هر بازار را با توجه به مختصات خودش نگاه می‌کنیم و در این میان، بازار مسکن هم نقدینگی بالایی می‌خواهد و هم با رکود تورمی مواجه است و نقدشوندگی آن در حد مطلوبی نیست و بازارهای کالایی با گشایش‌های سیاسی، پایین آمدن نرخ ارز و باز شدن گمرک‌ها در این شرایط نخواهد ماند و کاهش خواهد یافت، اما پارامترهای بنیادی بازار سرمایه بی‌نظیر است و در تاریخ بازار سرمایه چنین پارمترهای بنیادی از جمله نرخ کامودیتی‌ها، نرخ ارز، اصلاح قیمتی که می‌تواند پتانسیل قوی را به وجود بیاورد، بی‌سابقه است.

این کارشناس بازار سرمایه عدم اعتماد به بازار سرمایه و پایین بودن نقدشوندگی بورس را مانع حضور سرمایه‌گذاران خواند و اظهار کرد: اگر از نظر عوامل درونزا به بورس نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بورس ما در حال حاضر در بهترین شرایط خود به سر می‌برد و شرکت‌های صادرکننده پتروشیمی، فلزی و کانه‌های معدنی و همچنین شرکت‌هایی چون گروه خودرویی و بانکی آینده خوبی را پیش رو دارند.

تاجبر در پایان خاطرنشان کرد: بازگشت اعتماد به بازار سرمایه مستلزم زمان است و در حال حاضر هم در همین دوره به سر می‌بریم که باید مدتی گذرانده شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران خرد دوباره جلب شود و رونق به بازار بازگردد.

کد خبر: ۸۷٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha