۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
تدوین نقشه راه کمیته اقدام ارزی
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

تدوین نقشه راه کمیته اقدام ارزی

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت، تدوین نقشه راه فعالیت کمیته اقدام ارزی را مهم‌ترین اقدام سازمان توسعه تجارت ایران بعد از ابلاغ بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس تفویض اختیار انجام شده از سوی کمیته ماده ۲ مصوبات چهاردهمین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی و با همکاری اعضای کمیته اقدام ارزی در خصوص موارد ارجاعی به کمیته تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده توسط کمیته اقدام ارزی و درخواست‌های واصله نشان‌دهنده آن است که موارد ارجاعی از سوی اغلب صادرکنندگان، مواردی هستند که در بسته سیاستی به آنها اشاره نشده و یا به صورت کلی بیان شده است.

رئیس کمیته اقدام ارزی ادامه داد: از جمله این موارد می‌توان به تعیین تکلیف صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ که امکان احراز وجود ارز حاصل از صادرات را ندارند، اشاره کرد که لازم است در خصوص این دسته از صادرکنندگان نیز تصمیم‌گیری شود.

زادبوم همچنین گفت: صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده‌اند، در صورت تایید وجود ارز حاصل از صادرات توسط کمیته مندرج در بند ۲ بخش الف بسته سیاستی می‌توانند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند.  

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بنابراین  لازم است در خصوص آن دسته از صادرکنندگان سال ۹۷ که بر اساس اعلام خود ارز حاصل از صادرات را در اختیار ندارند و یا وجود ارز حاصل از صادرات ایشان احراز نشده است، اقدام مقتضی صورت گیرد. ‌

وی بیان داشت: صادرکنندگان معرفی شده توسط بانک مرکزی به مراجع قضایی نیز که بر اساس تعلیق تعقیب انجام شده توسط بانک مرکزی فرصت تعیین تکلیف ایفای تعهدات ارزی خود را دارند، موظفند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود بر اساس بند ۲ ماده الف بسته سیاستی اقدام کنند.

زادبوم ضمن تقدیر از مراجع قضایی که با همکاری صمیمانه نقش مهمی در تسهیل ایفای تعهدات ارزی ایفا می‌کنند، تعیین تکلیف این دسته از صادرکنندگان را نیز از جمله اولویت‌های کمیته اقدام ارزی اعلام کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بررسی وضعیت معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده  صادرکنندگان سال ۹۷ که بعد از تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۸ نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کرده‌اند را از دیگر موارد مهم دانست و گفت: با نظرات کارشناسی سازمان امور مالیاتی و سایر اعضای کمیته اقدام ارزی در این خصوص نیز تصمیم‌گیری و اعلام نظر خواهد شد.

وی همچنین از دیگر موضوعات مهم جهت طرح در کمیته اقدام ارزی را تصمیم‌گیری در خصوص اجرای وحدت‌رویه محدودیت فرایند صادرات و واردات صادرکنندگانی که  تعهدات ارزی خود را به صورت کامل ایفا نکرده‌اند قدام نکرده‌اند عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دستگاه‌های مختلف درصدهای ایفای تعهدات ارزی متفاوتی را به عنوان حداقل لازم جهت عدم اعمال محدودیت‌ها در نظر می‌گیرند که این مساله سبب سردرگمی صادرکنندگان می‌شود، لذا لازم است در این خصوص معیار واحدی تعریف شود.
 

کد خبر: ۸۷٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha