۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
منطقه آزاد اردبیل دستاوردی بزرگ از یک ماراتن نفس‌گیر
یادداشت؛

منطقه آزاد اردبیل دستاوردی بزرگ از یک ماراتن نفس‌گیر

اردبیل- «قریب به هشت سال پس از طرح ایده ایجاد منطقه آزاد در اردبیل، این مهم درآغازین روزهای قرن جدید محقق شد» این بخشی از یادداشت مصطفی جمشیدی فعال رسانه ای بوده که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

سیدمصطفی جمشیدی؛ بازارقریب به هشت سال پس از طرح ایده ایجاد منطقه آزاد در اردبیل، این مهم درآغازین روزهای قرن جدید محقق شد. سه دوره مجلس شورای اسلامی و دو دولت جمهوری اسلامی به صورت مستقیم با لایحه منطقه آزاد درگیر بودند و اتاق کاری در کشور نماند که این لایحه روی میزش ننشیند. ظهر امروز و بعد از یک ماراتن سخت و نفس‌گیر، با تایید مصوبه مجلس دهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام، منطقه آزاد اردبیل به بار نشست و دستاورد بزرگ حاصل شد. نگاهی به سیر تصویب منطقه آزاد اردبیل نشان می‌دهد که این مهم را مدیون چه کسانی هستیم؟  

مجلس نهم: در مجلس نهم شاهد رد چندین باره لایحه بودیم. علی‌رغم تلاش نمایندگان وقت استان نظیر کمال‌الدین پیرموذن، با مدیریت متزلزل و تفاسیر ضد و نقیض مجلس در آن مقطع که روزی تصویب لایحه را نیازمند دو سوم آرای نمایندگان عنوان می‌کرد و روز دیگر موافقت نصف به علاوه یک نمایندگان را مکفی می‌دانست، منطقه آزاد اردبیل بر زمین ماند. این شکست آب سردی بر پیکر استان در آن مقطع بود.  

مجلس دهم: ماموریت اصلی مجلس دهم، تکمیل کار ناتمام مجلس نهم بود. مجمع نمایندگان استان در دوره دهم علی‌رغم تفاوت‌های موجود بین اعضا، روی تصویب منطقه آزاد هم قسم شدند. تصویب فوریت، کلیات و تصویب نهایی آن در مجلس دهم، ثمره این انسجام و ممارست بود. مجلس دهم، کار را تمام کرد و مصوبه را به شورای نگهبان فرستاد. نطق‌های ماندگار بدری و فیضی در حمایت از منطقه آزاد اردبیل هرگز از حافظه تاریخی استان پاک نخواهد شد.  

مجلس یازدهم: پای مجمع نمایندگان استان در مجلس یازدهم زمانی به موضوع باز شد که مصوبه از مجلس خارج شده بود و روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داشت. پیگیری تایید مصوبه مجلس دهم در مجمع تشخیص و رایزنی با اعضای آن، تکلیفی بود که بر دوش نمایندگان استان قرار داشت که با درایت و پیگیری مستمر به بار نشست و امروز شاهد تصویب نهایی منطقه آزاد اردبیل در مجمع تشخیص بودیم.  

دولت یازدهم: دولت اول حسن روحانی استارت منطقه آزاد اردبیل را زد. استاندار وقت اردبیل هم در کنار نمایندگان ادوار نهم و دهم مجلس پیگیر موضوع بود. منطقه آزاد اردبیل در صدر مگاپروژه‌های خدابخش جای داشت. «مگا استاندار» بزرگترین غایب جشن تصویب است.  

دولت دوازدهم: تعلل دولت در ارسال نقشه محدوده منطقه آزاد و همراهی با مجلس، در این دوره مشکل‌ساز شد. دولت دوازدهم روند تصویب لایحه را فرسایشی کرد، اما همچنان به پشتیبانی از لایحه خود پرداخت. لابی مستمر دولت برای تصویب نهایی لایحه خود، شایسته تقدیر بود. بهنام‌جو هم به سبک و سیاق خاص خود، آرام و بی‌حاشیه مأموریت پیگیری لایحه را برعهده داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان: آیت‌الله عاملی از ابتدای طرح موضوع منطقه آزاد اردبیل، تمام قد پشت آن ایستاد و تا رسیدن بار لایحه به سرمنزل مقصود به این حمایت استمرار بخشید. انجام مذاکرات اقناعی مستمر با نمایندگان ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس و همچنین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حمایت از لایحه منطقه آزاد اردبیل، روند تصویب لایحه را تسهیل و کار نشد را ممکن ساخت.  

تصویب نهایی منطقه آزاد اردبیل، اتفاقی مبارک و بی‌سابقه برای استان است. این مصوبه، با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت حساب شده، تسریع توسعه همه‌جانبه استان را به دنبال خواهد داشت. منطقه آزاد اردبیل را مدیون ادوار مختلف مجلس و دولت، حمایت خواص، نخبگان و سیاسیون از جناح‌های مختلف هستیم. حفظ همین آرایش و پرهیز از هرگونه حاشیه‌سازی و سیاست‌بازی، به رویای توسعه اردبیل رنگ واقعیت خواهد بخشید.

کد خبر: ۸۷٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha